Behandling av klager - Barnevern v. 1.2

Gjelder for

Kontaktpersoner 
Fagstøtte 
Avdelingsleder

 

Beskrivelse

En part eller andre som har rettslig interesse kan påklage enkeltvedtak. Om klagen fremsettes muntlig skal vedkommende få hjelp til å sette den opp skriftlig. Klagen skal behandles uten ugrunnet opphold.

Barneverntjenesten skal foreta de undersøkelser klagen gir grunn til, og kan oppheve eller endre egne vedtak som er påklaget, jf. fvl. § 33. Om vedtaket ikke blir endret sendes klagen og relevant dokumentasjon til Statsforvalteren for endelig behandling.

Ved henvendelse fra Statsforvalteren på klager som ikke omhandler enkeltvedtak, avgir barneverntjenesten en skriftlig uttalelse.
 

Dokumentet er ikke gyldig (Ikke tilgjengelig)

 

Saksgang i klage- og tilsynssaker:

  • Svar på klage skrives av den avdeling som har ansvar for saken. Om barnet er registrert i Familia, skal både klage og klagesvar arkiveres i fagsystemet.
  • Alle punkter hvor det bes om uttalelse fra barneverntjenesten skal besvares. I svarbrevet settes disse opp som deloverskrifter slik at svarbrevet blir oversiktlig og gir en god oversikt over hvilke spørsmål som besvares.
  • Alle klagesvar til Statsforvalteren skal signeres av barnevernleder før utsendelse. Dette gjøres på følgende måte:
    • Forslag til svar på klage må skrives noen dager før frist for tilbakemelding
    • Det sendes en epost til Fagleder stab når svar foreligger for kvalitetssikring og registrering i EQS.
    • Fagleder stab sender videre til barnevernleder for godkjenning.
    • Kontaktperson sender ut svarbrev m/ eventuelle vedlegg etter tilbakemelding fra barnevernleder/ Fagleder stab.