8/11-24 Nytt : Rutinen er oppdatert og tydeliggjort. Transportsentralen heter nå Transporttjenesten. Kommunen har avtale med Agder Taxi.
MÅL/ HENSIKT:
Sikre korrekt bruk og betaling av transportmidler
DEFINISJONER:
- Pasientreiser er reiser til og fra offentlig godkjent behandling- også utenbys ( se beskrivelse under)
- Transporttjenestens tjenester gjelder innad i Kristiansand kommune ( se beskrivelse under)
ANSVAR:
Avdelingsleder/teamansvarlig/ primærkontakt
BESKRIVELSE:
Transport ved bruk av Transporttjenesten( gjelder kun transport innad i kommunen)
-
Bestilling av lokal transport (innad i Kristiansand kommune) for beboere i sykehjem: Legetime, sykehus, tannlege, røntgensenter, sosiale gruppeturer, T/R rulleringsplass. Egenandelen dekkes av sykehjemmet. Beboere betaler ingen egenandel.
-
Bestilling av lokal transport( innad i kommunen) for beboere i omsorgsbolig: Tannlege, røntgensenter, sosiale gruppeturer, T/R rulleringsplass. Beboere i omsorgsboliger betaler egenandelen selv . OBS! Kjøring til legetime og sykehus utføres av Pasientreiser for beboere i omsorgsbolig.
-
Dersom pasienten har spesielle behov, er det viktig at disse blir oppgitt i bestillingen.
-
Transporttjenesten utfører oppdrag på hverdager ( man-fre) fra kl.07-15.30.
-
Bestill tidligst mulig. Dersom Transporttjenesten ikke har kapasitet til å utføre oppdraget, ordner Transporttjenesten med taxi . Gjelder kun oppdrag innad i kommunen ( Transporttjenesten bestiller aldri taxi til for.eks Arendal)
-
Betaling: Egenandel som betales av sykehjemmet: Transporttjenesten sender regning til sykehjemmet i etterkant. Dette gjelder også dersom Transporttjenesten har rekvirert Agder Taxi (det betales altså ikke egenandel i taxien- heller ikke for ledsager).
-
Retur til omsorgssenteret: Legekontor, sykehus eller ledsager ringer Transporttjenesten, som ordner med transport. Dersom Transporttjenesten har stengt, ringer ledsager/sykehus direkte til Agder Taxi ( når det er bestilt åpen retur via Transporttjenesten- gjelder kun innad i kommunen)
-
Bestillingsinformasjon Transporttjenesten: Telefon: 482 38 250. Åpningstid bestiller-kontor: Mandag-fredag kl. 07.00-14.30.
Transport ved bruk av Pasientreiser:
Beboere på sykehjem og andre mottakere av kommunale helse -og omsorgstjenester har rett til dekning av utgifter for reise til undersøkelser og behandling hos spesialisthelsetjenesten, jfr. pasient og brukerrettighetsloven § 2-6 og ny pasientreiseforskrift.
Generelle retningslinjer for rekvirering av pasientreiser (www.pasientreiser.no )
-
Rekvisisjon for pasientreise skal bare utstedes til pasienter som har behov for tilrettelagt transport av helsemessige årsaker.
-
Mangler det rutegående transport, kan rekvisisjon utstedes av pasientreisekontoret ved at den ansvarlige ringer 05515. Telefonen er åpen fra kl.08-15 på hverdager. Transport kan rekvireres elektronisk ut over dette tidspunkt.
-
Transportreiser kan også bestilles elektronisk via NISSY ( Ikonet finnes under broen i fagapplikasjonen: NHN pasienttransport). Dette er et digitalt og sikkert alternativ. Når dere skal lage ny bruker- gå inn på https://pasientreiser.no/helsepersonell Se Rekvirere transport- Bestilll ny bruker/behandlingssted.
-
En rekvisisjon skal alltid opprettes før pasientreisen gjennomføres.
-
Rekvisisjonen gjelder kun én vei.
-
Rekvirer transporten så tidlig som mulig; innen kl. 13.00 virkedagen før reisen skal gjennomføres.
-
Husk å informere pasienten!
-
Dersom pasienten har spesielle behov, er det viktig at disse blir oppgitt i rekvisisjonen. Pasientreisekontoret vil tilrettelegge reisen ut fra disse opplysningene.
-
Det er mulig å utstede serierekvisisjoner på medisinsk grunnlag.
-
Pasientene (se ansvar over) har ansvar for å avbestille bestilte pasientreiser ved å ringe 05515
-
Egenandelen for transport til og fra spesialisthelsetjenesten skal dekkes av sykehjemmet, dersom beboer har langtidsplass.
-
Beboer i omsorgsbolig dekker egenandelen selv.
-
Pasientreiser dekker også reiseutgifter i forbindelse med innleggelse og utskrivning av sykehjem, uavhengig av om pasienten betaler egenandel for oppholdet eller ikke.
Merknad:
Dersom Agder Taxi benyttes ved retur fra Arendal, må sykehjemmets ansvarsnummer oppgis, og Agder Taxi sender faktura dit. Dersom det bestilles retur fra for.eks sykehuset i Arendal, ved et annet drosjeselskap, må beboer betale egenandelen. Tilbakebetaling må da ordnes i etterkant v/ sykehjemmet. Ledsager reiser alltid gratis. Det er ingen klar rutine for hvem som bestiller retur når pasienten er ferdig med konsultasjonen etc. ( det kan være sykehuset eller ledsager).
HENVISNINGER:
Pasientreiser.no
HM - Forskrift om pasienters, ledsageres og pårørendes rett til dekning av utgifter ved reise til helsetjenester (pasientreiseforskriften)
Transporttjenesten: Spørsmål kan rettes til: Mark W Bjorvand, koordinator v/Transportsentralen for bevegelseshemmede Mobil: 481 56 678
Besøksadresse: Vigeveien 22 A