Hovedmålsettingen ved bruk av trygghets- og varslingsteknologi er at det skal bidra til at bruker kan bo trygt hjemme i egen bolig lengst mulig, bidra til effektiv bruk av helsepersonell, redusere inngripen i brukers privatliv, øke muligheten for egenmestring og forvalte ressurser på en ansvarlig måte.
Sikre individuell kartlegging, vurdering og beslutning om bruk av trygghets- og varslingsteknologi for den enkelte bruker.
Sikre en effektiv bestilling.
Ansatte i boliger/bofellesskap m/ bemanning, Forvaltning og Hjemmetjenesten.
Det er en forutsetning at bruker har trygghetsalarm for at det skal kunne benyttes ytterligere alarmer/sensorer hos bruker. Denne rutinen gjelder ikke vedtak om trygghetsalarm.
Trygghets- og varslingsteknologi, videre benevnt som tilleggsteknologi, anses som et tiltak som kan vurderes og igangsettes hos bruker på lik linje med andre tiltak som vurderes og igangsettes hos bruker pr. i dag.
Kristiansand kommune tilbyr følgende tilleggsteknologi til hjemmeboende brukere etter individuell kartlegging og vurdering:
Alle ansatte har et ansvar for å tenke om tilleggsteknologi kan benyttes hos brukere for å oppnå kommunens målsetting.
Saksbehandler på forvaltning fatter vedtak etter vanlig rutine ved førstegangssøknad av tjenester.
Ved behovsendring skal aktuell tjenesteutøver (primærkontakt, sekundærkontakt) utføre videre kartlegging, vurdering og bestilling av tilleggsteknologien. Teamkoordinator / Avd.leder / sykepleier / vernepleier/ miljøterapeut skriver BE-notat, og sender så henvisning til tekniker med nødvendig informasjon i postjournal i Profil.
Det skal utarbeides en gevinstvurdering av tiltaket i forhold til økt trygghet og kvalitet for bruker, spart tid for personell og unngåtte kostnader for kommunen. Det gjøres i skjemaet "Profil - Oppskrift - Trygghets- og varslingsteknologi - Kartlegging og vurdering for hjemmeboende".
Forvaltning:
Tjenesteutøver: