Kartlegging og bestilling av trygghets- og varslingsteknologi for hjemmeboende (tidligere velferdsteknologi) v. 1.1

MÅL/ HENSIKT:

Hovedmålsettingen ved bruk av trygghets- og varslingsteknologi er at det skal bidra til at bruker kan bo trygt hjemme i egen bolig lengst mulig, bidra til effektiv bruk av helsepersonell, redusere inngripen i brukers privatliv, øke muligheten for egenmestring og forvalte ressurser på en ansvarlig måte. 

Sikre individuell kartlegging, vurdering og beslutning om bruk av trygghets- og varslingsteknologi for den enkelte bruker.

Sikre en effektiv bestilling.


GJELDER FOR:

Ansatte i boliger/bofellesskap m/ bemanning, Forvaltning og Hjemmetjenesten.


DEFINISJONER:

Det er en forutsetning at bruker har trygghetsalarm for at det skal kunne benyttes ytterligere alarmer/sensorer hos bruker. Denne rutinen gjelder ikke vedtak om trygghetsalarm.

 

Trygghets- og varslingsteknologi, videre benevnt som tilleggsteknologi, anses som et tiltak som kan vurderes og igangsettes hos bruker på lik linje med andre tiltak som vurderes og igangsettes hos bruker pr. i dag.

Kristiansand kommune tilbyr følgende tilleggsteknologi til hjemmeboende brukere etter individuell kartlegging og vurdering:

  • Bevegelsessensor
  • Fallsensor
  • Fukt/Inkontinenssensor
  • Kamera tilsyn (hendelsesutløst og planlagt)
  • Sengesensor
  • Stemmesensor
  • Døralarm 
  • Lokaliseringsteknologi (GPS)(ikke for ordinær Hjemmesykepleie, men for boliger/bofellesskap med bemanning)


ANSVAR:

Alle ansatte har et ansvar for å tenke om tilleggsteknologi kan benyttes hos brukere for å oppnå kommunens målsetting.

Saksbehandler på forvaltning fatter vedtak etter vanlig rutine ved førstegangssøknad av tjenester.

Ved behovsendring skal aktuell tjenesteutøver (primærkontakt, sekundærkontakt) utføre videre kartlegging, vurdering og bestilling av tilleggsteknologien. Teamkoordinator / Avd.leder / sykepleier / vernepleier/ miljøterapeut skriver BE-notat, og sender så henvisning til tekniker med nødvendig informasjon i postjournal i Profil.

Det skal utarbeides en gevinstvurdering av tiltaket i forhold til økt trygghet og kvalitet for bruker, spart tid for personell og unngåtte kostnader for kommunen. Det gjøres i skjemaet "Profil - Oppskrift - Trygghets- og varslingsteknologi - Kartlegging og vurdering for hjemmeboende".

 

BESKRIVELSE:

Forvaltning:

  • Saksbehandler behandler søknad, vurderer tiltak og innvilger tjeneste i henhold til egen rutine. Tilleggsteknologi inngår i vurderingen av tiltak i henhold til sjekkliste 13 i Profil.
     
  • Beskrive i saksutredningen at vurdering om tilleggsteknologi er gjennomført. 

 

Tjenesteutøver:

  • Primærkontakt/sekundærkontakt utfører kartleggingen av bruker. Sjekklisten gir deg hjelp til å vurdere de ulike hjelpemidlene. Denne fylles ut i profil i tiltak under den enkelte teknologien.
  • Primærkontakt/sekundærkontakt skriver en vurdering og konklusjon i Profil med bakgrunn i sjekklisten under den enkelte teknologien. Forventet gevinst skal være en del av vurderingen. Dersom man er usikker på om tiltaket er i henhold til kommunens tjenestetilbud (f.eks. hjelp til medisinering), bidrar til måloppnåelse og ønsket gevinst, diskuteres saken med saksbehandler.
  • Teamkoordinator / avd.leder skriver et BE-notat i Profil (på vanlig plass under Forvaltning og koordinering) på bakgrunn av vurderingen som er gjort. Det skrives BE-notat selv om tiltaket ikke gir endringer i brukers vedtakstid. Innholdet i BE-notatet beskriver tjenestens innhold.
  • Primærkontakt/sekundærkontakt skriver henvisning til tekniker med nødvendig informasjon i postjournal i Profil.