MÅL/ HENSIKT
- Sikre god kommunikasjon mellom ansatte
- Sikre at brukere i målgruppen for akuttplass får tildelt plass
DEFINISJONER
- Akuttplass kan tilbys hjemmeboende brukere med akutt funksjonsfall som ikke kan ivaretas forsvarlig av hjemmetjenesten.
- Akuttplass kan også tilbys dersom omsorgsperson/ samboer/ ektefelle ikke lenger kan ivareta bruker, og personen ikke kan tilbys forsvarlig bistand fra hjemmetjenesten.
- Brukere boende i heldøgns bemannet bolig kan ikke benytte akuttplasser
- Døende bør ikke legges på akuttplass. Disse bør så frem mulig ivaretas av hjemmetjenesten, evnt tilbys rom på korttidsavdeling
ANSVAR
BESKRIVELSE
Før henvendelse om akuttplass:
- Behov for sykehus/ØHD-innleggelse skal alltid være vurdert og utelukket.
Dette betyr at lege skal være konferert i forhold til problemstillingen og det skal være avklart om det er behov for medisinsk behandling eller ikke. Dette kan gjøres per telefon eller ved tilsyn.
- Før kontakt med lege skal NEWS og nødvendige målinger være tatt, da dette er avgjørende for at legen skal kunne vurdere saken videre. Viktig å informere lege om at det er kun sykepleiekompetanse som tar imot bruker på institusjon, og at det derfor er svært viktig at medisinsk tilstand er avklart.
- Utvidet hjemmesykepleie skal alltid vurderes. 24 timers vakt skal være vurdert. Det skal være vurdert at behovet skal bli bedre ivaretatt i institusjon (akuttplass = dobbeltrom) enn i eget hjem, og det skal være en gevinst for bruker, ikke personalet.
- BE-notat skal være skrevet, og det skal her komme frem at det er behov for en akuttplass, samt en tydelig beskrivelse av endringene som har medført det endrede tjenestebehovet. Tid trengs ikke anslås.
- Etterspør underskrevet egensøknad. Dersom det grunnet sakens karakter ikke er mulig å innhente underskrevet egensøknad må muntlig samtykke være etterspurt og dokumentert. Er pasienten uten samtykkekompetanse , bør dette være dokumenter i eksisterende opplysninger og en må da innhente samtykke fra nærmeste pårørende.
- Søknad sendes Forvaltning og koordinering så raskt som mulig. Søknad kan faxes anonymisert til 3809 0209.
Når akuttplass er tildelt:
- Samstemt legemiddelliste i Profil skal foreligge dersom hjemmetjenesten har ansvar for legemiddelhåndteringen
- Overflytningsnotat i Profil skrives av ansvarlig sykepleier / primærkontakt i hjemmetjenesten.
- Hjemmetjenesten skal informere mottagende avdeling om pasientens tilstand pr telefon i forkant av innleggelse.
- Hjemmetjenesten skal sørge for at pasienten har med seg legemidler, eventuelt multidose.
- Hjemmetjenesten informerer pårørende om innleggelsen snarest mulig, dersom pasienten ønsker det.
- Ved innleggelser på akuttplass utenom Forvaltningens åpningstider, melder ØHD om tildelt akuttplass første virkedag etter innleggelsen.