Kvalitetssikring for psykometriarbeid i PPT - prosedyre v. 2.0

Hensikt

Hensikten med denne prosedyren er å sikre en forsvarlig bruk av testverktøy i tjenesten.

 

Gjelder for

Dette dokumentet gjelder alle ansatte.

 

Ansvar for gjennomføring

Arbeidsgiver har ansvaret for at testverktøy benyttes på et forsvarlig vis. 
Ansatte skal kjenne til og følge prosedyren.

 

Beskrivelse

  • Personalet i PPT skal ha mulighet/anledning til å lære seg å administrere de mest brukte psykometriske testene i PPT, ut fra formelle kvalifikasjoner hos den enkelte og sett ut fra tjenesten samlede behov.
  • Alle psykometriske resultater skal drøftes med en sertifisert kollega eller i teamet (under forutsetning av at en sertifisert kollega er tilstede).  Som en del av dette arbeidet forsikrer man seg også om at administrering av testen, utregning av skårer osv. er gjort korrekt. Det skal noteres i klientjournal at drøftelser er gjort og hvilket resultat man kom frem til.
  • Dersom det utarbeides skriftlig rapport etter testing/utredning, kvalitetssikres denne ved gjennomlesing fra sertifisert kollega som testen er drøftet med.  Det noteres i klientjournal.
  • Det må fremkomme tydelig i journalføring fra testsituasjon og tolkning av testresultatet, dersom man er usikker på testresultatets validitet eller resultatet anses som ugyldig.
  • Samtlige fagpersoner har ansvar for ikke å benytte ugyldige testresultater som gyldige.  Usikkerhet omkring et testresultats gyldighet må fremkome tydelig i all skriftlig og muntlig kommunikasjon.

 

Referanser

Se rutinen i sammenheng med  prosedyre for arkivering av egenprodusert testrapport.