Bistand fra avdeling for spesialiserte tiltak - Barnevern v. 2.7

Hensikt

Hensikten med prosedyren er å tydeliggjøre ansvarsfordelingen mellom kontaktperson og Avdeling for spesialiserte tiltak, heretter kalt AST, og saksgangen i et AST-forløp.

Gjelder for

Prosedyren gjelder for alle ansatte.

 

Ansvar for gjennomføring

Kontaktperson, familieveileder, fagstøtte, avdelingsleder

 

Beskrivelse

Veiledning fra AST iverksettes som hjelpetiltak i alvorlige saker hvor det er høy bekymring for barnas omsorgssituasjon. Veiledning til foreldre har fokus på å bidra til positiv endring i barnas omsorgssituasjon, for å forhindre at barna må flyttes ut av hjemmet.

MYNDIGHET OG ANSVAR 

Avdeling som er saksansvarlig, har hovedansvar og beslutningsmyndighet i saken. Saksansvarlig avdeling definerer oppdragets målsetting. I samarbeid med AST's inntaksteam avtales omfang av veiledning og arbeidsmetode/verktøy som skal benyttes for å oppnå målsetningen. 

 

FØR INNTAK I AST

 

SAKSANSVARLIG AVDELING 

Hovedsaksbehandler og medsaksbehandler drøfter saker med høy alvorlighet med leder/fagstøtte. Det er avdelingsleders beslutning om en sak bør prioriteres for veiledning i AST. 

 

Dersom avdelingsleder beslutter at saken skal prioriteres: 

Kontaktperson drøfter forslag til veiledning med familien. Det er en forutsetning før drøfting i inntaksteam ar familien er informert om drøftingen og har samtykket til både drøftingen og eventuelle veiledningstiltak som iverksettes. Målene med veiledning ses opp imot målene i barnets plan som danner grunnlaget for veiledningen AST skal gi familien.   

Kontaktperson forsikrer at familien er motivert for veiledningen ved at man er enige om hva det skal veiledes på, samt omfanget (hyppighet og timeantall) av veiledningen.   

 

Når familien har samtykket: 

  • Kontaktperson fyller ut del 1 i "drøftingsnotat AST"  sammen med familien basert på overnevnte punkter. Hensikten er å enes om målsetning med veiledning, motivasjon for veiledning samt at det skal gi AST en beskrivelse av problematikk, behov og målsetning for ønsket veiledning. 
  • Når del 1 i drøftingsnotatet er ferdig, ber avdelingsleder om drøfting i inntaksteam ved å sende mail til Barnevern_inntaksteam_man@krikom.onmicrosoft.com
  • Inntaksteam innkaller avdelingsleder/fagstøtte og kontaktperson til drøfting.   
  • I påvente av oppstart fra AST må saksansvarlig avdeling følge familien tett opp.  Hvis saksansvarlig avdeling ønsker kan de be AST om råd og veiledning på hva som kan være hensiktsmessig å jobbe med i påvente av oppstart. 

 

I AVDELING FOR SPESIALISERTE TILTAK, INNTAKSTEAM: 

Inntaksteam har møter hver mandag kl. 08.30-12.30 på møterom 4.034.  Det er satt av 45 min til hver drøfting. Drøftingen baserer seg på henvisningen som kontaktperson har utformet i forkant, samt muntlig informasjon i møtet. Henvisningen må være klar innen kl. 15.30 torsdag før drøfting i inntaksteam. 

Faste deltakere i inntaksteam er avdelingsleder og fagstøtte fra AST. I tillegg deltar avdelingsleder eller fagstøtte samt kontaktperson fra aktuell avdeling i møtet. Man kan velge å delta fysisk eller digitalt i møtet. 

Basert på alvorlighetsgrad i saken vurderes det om saken skal tas inn i AST. Vurderingen og beslutningen dokumenteres i del 2 av "drøftingsnotat AST" i drøftingen.  

Hvis AST skal jobbe med saken avklares type veiledning, omfang av veiledningen samt familieveileder i møtet. Tildeling av familieveileder baseres på kapasitet og nødvendig kompetanse.  Kontaktperson i saken har ansvar for å organisere formøte med familieveileder og oppstartsmøte med familien og AST.  

Hvis ikke AST skal jobbe med saken vil inntaksteam bistå med råd/veiledning om andre aktuelle tiltak internt i tjenesten og/eller kommunen, eller aktuelle eksterne tiltak 

 

VED OPPSTART 

I saksansvarlig avdeling 

  1. Kontaktperson oppretter sakstype "AST-sak" i Modulus Barn og setter veileder som medsaksbehandler i barnevernssaken.
  2. Kontaktperson inviterer familieveileder til et formøte i god tid før oppstartsmøte. Drøftingsnotatet danner utgangspunkt for møtet. Hensikten er å samsnakke, få i gang godt samarbeid, avklare ansvar og roller i prosessen videre for å fremstå som en samlet tjeneste. Motivasjon hos familien er et tema, i tillegg til innhold og omfang av veiledning. Formøtet og oppstartsmøtet dokumenteres i AST-saken. Møtet kan gjerne tas digitalt. Ved behov kan kontaktperson ha med seg medsaksbehandler eller fagstøtte i formøte. 
  3. Kontaktperson innkaller til oppstartsmøte hvor familien, kontaktperson, familieveileder og fagstøtte i avdeling for spesialiserte tiltak deltar. Kontaktperson har ansvar for praktisk gjennomføring av møtet. Dvs. booke møterom, innkalle i kalender, sende invitasjon pr. brev/SMS el. likn til familien.  
  4. Kontaktperson fatter vedtak om veiledning, omfanget og varighet i etterkant av oppstartsmøte så vedtaket blir så presist som mulig. Tiltaksplan utarbeides/ oppdateres. 

 

Innhold i oppstartsmøtet

  • Introdusere familieveileder for familien 
  • Gjennomgå barnets plan og drøftingsnotat
  • Basert på disse, utarbeide overordna mål som dokumenteres i handlingsplanen i AST-saken. Partenes medvirkning i møtet dokumenteres også i handlingsplanen og anses som felles referat fra møtet. 
  • Avtaler evaluering av veiledningstiltaket 4-6 uker etter oppstart. Hyppighet på videre evalueringer vurderes skjønnsmessig etter alvorlighetsgrad, minimum hver tredje måned.  
  • Lager fremtidige avtaler mellom familieveileder og familien 

 

I LØPET AV VEILEDNINGPERIODEN 

Dokumentasjon 

Familieveileder skriver handlingsplaner for 2 uker av gangen i AST-saken. Handlingsplanen beskriver arbeid som er gjort med barnevernsfaglige vurderinger, samt en planlegging av arbeidet for neste periode.  

Kontaktperson har ansvar for å jevnlig lese handlingsplaner. 

 

Internt samarbeid 

Både kontaktperson og familieveileder har ansvar for å ha løpende kontakt utover evalueringer.  

Internt samarbeid mellom kontaktperson og familieveileder som innebærer et veiskille/endringer må formaliseres og dokumenteres i en evaluering.  

 

Evaluering 

  • Kontaktperson har ansvar for å innkalle til evalueringer.  
  • Deltakere i evalueringer er familien, kontaktperson og familieveileder. Fagstøtter kan delta ved behov. 
  • Hyppighet på evalueringer vurderes skjønnsmessig etter alvorlighetsgrad, minimum hver tredje måned.  
  • Kontaktperson har ansvar for å dokumentere evalueringen.  
  • Evalueringen dokumenteres i evalueringsfanen til barnets plan. Familien får utskrift av evalueringen når den er ferdigstilt.  
  • Eventuelle endringer som følge av evaluering må også endres i barnets plan av kontaktperson og i handlingsplan av familieveileder. 

 

Avslutning

Avslutning av veiledningstiltak konkluderes i evalueringsmøte. Når det er besluttet at tiltaket skal avsluttes;   

  • Familieveileder har ansvar for å skrive avslutningsrapport innen 1 uke.  
  • Rapporten godkjennes av fagstøtte/leder i avdeling for spesialiserte tiltak innen 1 uke etter at rapporten er ferdig.  
  • Når avslutningsrapporten er ferdig holdes avslutningsmøte med familien, kontaktperson og familieveileder hvor rapporten gjennomgås. Rapporten sendes familien i etterkant av familieveileder. 
  • Kontaktperson har ansvar for å innkalle til avslutningsmøte. 
  • Kontaktperson har ansvar for å skrive et avslutningsvedtak på at veiledningstiltaket er avsluttet.