Hensikten med prosedyren er å tydeliggjøre ansvarsfordelingen mellom kontaktperson og Avdeling for spesialiserte tiltak, heretter kalt AST, og saksgangen i et AST-forløp.
Prosedyren gjelder for alle ansatte.
Kontaktperson, familieveileder, fagstøtte, avdelingsleder
Veiledning fra AST iverksettes som hjelpetiltak i alvorlige saker hvor det er høy bekymring for barnas omsorgssituasjon. Veiledning til foreldre har fokus på å bidra til positiv endring i barnas omsorgssituasjon, for å forhindre at barna må flyttes ut av hjemmet.
MYNDIGHET OG ANSVAR
Avdeling som er saksansvarlig, har hovedansvar og beslutningsmyndighet i saken. Saksansvarlig avdeling definerer oppdragets målsetting. I samarbeid med AST's inntaksteam avtales omfang av veiledning og arbeidsmetode/verktøy som skal benyttes for å oppnå målsetningen.
FØR INNTAK I AST
I SAKSANSVARLIG AVDELING
Hovedsaksbehandler og medsaksbehandler drøfter saker med høy alvorlighet med leder/fagstøtte. Det er avdelingsleders beslutning om en sak bør prioriteres for veiledning i AST.
Dersom avdelingsleder beslutter at saken skal prioriteres:
Kontaktperson drøfter forslag til veiledning med familien. Det er en forutsetning før drøfting i inntaksteam ar familien er informert om drøftingen og har samtykket til både drøftingen og eventuelle veiledningstiltak som iverksettes. Målene med veiledning ses opp imot målene i barnets plan som danner grunnlaget for veiledningen AST skal gi familien.
Kontaktperson forsikrer at familien er motivert for veiledningen ved at man er enige om hva det skal veiledes på, samt omfanget (hyppighet og timeantall) av veiledningen.
Når familien har samtykket:
I AVDELING FOR SPESIALISERTE TILTAK, INNTAKSTEAM:
Inntaksteam har møter hver mandag kl. 08.30-12.30 på møterom 4.034. Det er satt av 45 min til hver drøfting. Drøftingen baserer seg på henvisningen som kontaktperson har utformet i forkant, samt muntlig informasjon i møtet. Henvisningen må være klar innen kl. 15.30 torsdag før drøfting i inntaksteam.
Faste deltakere i inntaksteam er avdelingsleder og fagstøtte fra AST. I tillegg deltar avdelingsleder eller fagstøtte samt kontaktperson fra aktuell avdeling i møtet. Man kan velge å delta fysisk eller digitalt i møtet.
Basert på alvorlighetsgrad i saken vurderes det om saken skal tas inn i AST. Vurderingen og beslutningen dokumenteres i del 2 av "drøftingsnotat AST" i drøftingen.
Hvis AST skal jobbe med saken avklares type veiledning, omfang av veiledningen samt familieveileder i møtet. Tildeling av familieveileder baseres på kapasitet og nødvendig kompetanse. Kontaktperson i saken har ansvar for å organisere formøte med familieveileder og oppstartsmøte med familien og AST.
Hvis ikke AST skal jobbe med saken vil inntaksteam bistå med råd/veiledning om andre aktuelle tiltak internt i tjenesten og/eller kommunen, eller aktuelle eksterne tiltak
VED OPPSTART
I saksansvarlig avdeling
Innhold i oppstartsmøtet
I LØPET AV VEILEDNINGPERIODEN
Dokumentasjon
Familieveileder skriver handlingsplaner for 2 uker av gangen i AST-saken. Handlingsplanen beskriver arbeid som er gjort med barnevernsfaglige vurderinger, samt en planlegging av arbeidet for neste periode.
Kontaktperson har ansvar for å jevnlig lese handlingsplaner.
Internt samarbeid
Både kontaktperson og familieveileder har ansvar for å ha løpende kontakt utover evalueringer.
Internt samarbeid mellom kontaktperson og familieveileder som innebærer et veiskille/endringer må formaliseres og dokumenteres i en evaluering.
Evaluering
Avslutning
Avslutning av veiledningstiltak konkluderes i evalueringsmøte. Når det er besluttet at tiltaket skal avsluttes;