Hensikten med dette dokumentet er å sikre en lik praksis og tydelige retningslinjer for kjøp og bruk av kommunens mobiltelefoner i Kristiansand kommune.
Kristiansand kommune kan gi mobiltelefon til ansatte som har tjenstlig behov for det. Med tjenstlig behov menes at stillingen er av en slik art at det er behov for å kunne ivareta oppgaver og ansvar også utenom ordinær arbeidstid eller at der ligger beredskaps-/ vaktordninger til stillingen.
Ordningen omfatter kjøp av mobiltelefon og dekning av mobilabonnement etter disse retningslinjene, som gjelder for hele Kristiansand kommune.
Dette dokumentet gjelder alle ansatte som bruker kommunens mobiltelefoner til tjenstlig og privat bruk.
Vedtatt i kommunedirektørens ledergruppe 22.11.2019.
Økning i beløpsgrense, fra kr 7500 (uten mva.) til kr 8 500 (uten mva.), for kjøp av telefon, gjeldende fra 01.01.23, ble vedtatt i kommunedirektørens ledergruppe 24.10.2022.
Retningslinjer for kjøp av telefon
1. Det settes en fast øvre beløpsgrense for alle mobiltelefoner som kjøpes av Kristiansand kommune, uavhengig av hvilken avdeling kjøpet belastes.
2. Ansatte som ønsker en dyrere telefon ut fra privat behov eller ønske, kan velge å dekke mellomlegget selv gjennom trekk i lønn.
3. Ved helt særskilt tjenstlig behov kan Kristiansand kommune dekke dyrere telefon.
4 . Mobiltelefoner skal ha minimum levetid på 2 år.
5. Mobiltelefonen er Kristiansand kommunes eiendom, også dersom et delbeløp er trukket i lønn. Ved eventuell fratredelse kan mobiltelefonen kjøpes ut til faste satser, beregnet ut fra restverdien på det Kristiansand kommune har betalt for telefonen, jmf Fordel ved erverv av datautstyr og mobiltelefon brukt i arbeidsforhold.
Retningslinjer for bruk av mobiltelefon
1. Ansatte som grunnet tjenstlig behov får dekket mobiltelefon av Kristiansand kommune skattlegges ihht. Skattelovens bestemmelser om elektroniske kommunikasjonstjenester. Årsaken til dette er fordelen ved og også kunne bruke mobiltelefonen privat.
2. Kristiansand kommunes nåværende abonnement inkluderer i praksis fri bruk av telefonsamtaler, SMS og MMS innenlands. Mengden av dataoverføring (mobildata) som er inkludert, varierer avhengig av datapakke.
Den ansatte har selv ansvar for å følge med på forbruket og utvise moderasjon med bruken.
3. Brukeren må selv være observant på bruk av dataoverføring ut over grensene i datapakkene, da kostnaden for slik bruk kan bli uforholdsmessig høy. Det beste er å følge med på forbruk i appen «Mitt Telenor». Dersom det er behov for datatrafikk ut over valgt datapakke, vil det lønne seg å oppgradere datapakke fremfor å kjøpe «ekstrasurf» datapakke. Dette må klareres med leder på forhånd.
4. Ved (tjenstlig eller privat) bruk av mobiltelefon i utlandet, må man spesielt være oppmerksom på følgende:
5. Ved nyetableringer anskaffes som hovedregel abonnement som p.t. inneholder 5 GB data. For eksisterende abonnementer gjøres det en årlig vurdering av behov for datapakker.
Datapakker som finnes per i dag er h.h.v. 1, 5, 15, 25, 50 og 100 GB pr. mnd. Datapakke velges avhengig av tjenstlig behov når abonnementet opprettes, og kan justeres seinere.
Det forutsettes at 5 GB er tilstrekkelig til å dekke både tjenstlig og privat bruk. Ved utenlandsopphold kan ekstrakostnader påløpe.
Bruker har et særlig ansvar for å avklare merforbruk ut over standard abonnement med sin leder slik at det ikke finnes tvil om hva som er tjenstlig merforbruk, og hva som er privat merforbruk. Privat merforbruk skal som hovedregel dekkes av den ansatte.
6. Innholdstjenester er ikke omfattet av abonnementet. Bruk av slike numre/tjenester med Kristiansand kommunes mobiltelefon er ikke tillatt. Dette gjelder både tjenester der mobiltelefonen brukes som en betalingsplattform («betal med mobilen», givertelefoner) og spesialnumre med høy samtalekostnad relatert til innholdet. Man kan likevel bruke mobiltelefonbetaling med apper o.l. så lenge man påser at kostnaden belastes f.eks. privat kredittkort og ikke føres på telefonregningen.
Mobiltelefon/nettbrett/bredbånd - avtale