Koordinator skal bidra til å samordne tjenestetilbudet og sikre fremdrift i arbeidet med individuell plan.
Individuell plan er et arbeidsverktøy for å strukturere samarbeidet mellom bruker og de tjenester bruker er i kontakt med. Planen skal bidra til at tjenestene som ytes er koordinerte og målrettede. Målene i planen skal gi bruker mest mulig mestring i eget liv.
Kristiansand kommune bruker et nettbasert verktøy for å gi bruker mest mulig styring på egen plan: hva som skal stå og hvem som skal ha innsyn i planen.
Koordineringen avsluttes når brukers funksjon og situasjon er stabil.
Sikre at det til enhver tid er en fagperson som har hovedansvar for å koordinere oppfølging av personen på tvers av to eller flere tjenester.
Sikre at personen får et helhetlig, koordinert og individuelt tilpasset tjenestetilbud
Sikre personen får medvirkning og innflytelse.
Styrke samhandling mellom tjenesteyter, personen og evt. pårørende
Styrke samhandling mellom tjenesteyterne på tvers av fag, nivå og sektor
Personer med behov for langvarige og koordinerte tjenester.
Lov om pasient- og brukerrettigheter (pasient- og brukerrettighetsloven) § 2-1a, andre ledd
Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. (helse- og omsorgstjenesteloven) §§ 7-1 og 7-2
Dokumentet er ikke gyldig (Ikke tilgjengelig)
Personen må ha:
behov for tjenester med en viss varighet
behov for kartlegging av mål, ressurser
behov for koordinering av to eller flere tjenester
behovet for koordinering må være av en slik art at det går utover det man kan forvente av koordinering av hovedtjenesteutøver, og koordinator og/eller IP ses som et nødvendig og hensiktsmessig verktøy for å få til et godt samarbeid
Koordinator oppnevnes i forbindelse med individuell plan, men skal også tilbys selv om personen ikke ønsker utarbeidet individuell plan.
Kommunen har plikt til å tilby koordinator der en ser behov for dette uten at bruker etterspør tjenesten.
Retten til individuell plan innebærer rett til å få utarbeidet en plan, men rettskrav på bestemte tjenester følger ikke av selve planen.
Individuell plan, er et felles verktøy på tvers av fagområder, nivåer og sektorer, og erstatter ikke behovet for detaljerte delplaner eksempelvis individuell opplæringsplan, behandlingsplaner, treningsprogrammer m.m. som kan inngå som en del av overordnet individuell plan.
Tjenesten er gratis.
Søknaden blir fortløpende behandlet jfr Forvaltningslovens § 11.a: Søker skal ha beskjed om at søknad er mottatt og svar eller beskjed om forventet saksbehandlingstid innen en måned.
Omfang på tjenesten:
Koordinator og bruker finner fram til hyppighet for kontakt og møter i forhold til brukers behov og situasjon. Dette kan variere over tid.
Vedtaket fattes for en så lang periode som det vurderes at det er behov for tjenesten, til brukers situasjon og funksjon vurderes å være blitt stabil.
Kontaktinformasjon
Forvaltning og koordinering
Koordinators oppgaver anses som helsehjelp, jamfør helse og omsorgsdepartementet uttalelse av 01.03.12. Dette innebærer at arbeidet må dokumenteres på linje med øvrig tjenesteyting også i tilfeller hvor pasient og bruker takker nei til IP og kun ønsker koordinator.