Behandling og vurdering av bekymringsmelding - Barnevern v. 2.3

Hensikt

Hensikten med prosedyren er å sørge for at behandling og vurdering av bekymringsmelding gjennomføres forsvarlig. 

 

Gjelder for

Ansatte i barneverntjenesten

 

Ansvar for gjennomføring

Barnevernvakt/Mottak 

 

Beskrivelse

Barneverntjenesten skal snarest, og senest innen en uke, gjennomgå innkomne meldinger og vurdere om meldingen skal følges opp med undersøkelse etter bvl. § 2-1.

Barneverntjenesten skal innen 3 uker gi melder tilbakemelding om at meldingen er mottatt. Dersom melder er offentlig myndighet, skal det også opplyses om det er åpnet undersøkelse. Dersom meldingen blir henlagt skal det gis tilbakemelding om årsak jf. bvl. § 13-3

Konklusjon om en melding skal henlegges eller undersøkes er en prosessledende avgjørelse, og ikke et enkeltvedtak som kan påklages

Mottaket konkluderer meldingene fortløpende. Når en melding konkluderes med undersøkelse fordeles ansvaret for undersøkelsen til rett avdeling (ut i fra alvorlighetsgrad, bosted og aldre). Grad 1 undersøkelse gjennomføres av barnevernvakt. Grad 2 og grad 3 fordeles til området hvor barnet bor eller til Ungdomsavdelingen. 

Mottak fordeler saken til aktuell avdeling og setter avdelingsleder/fagstøtte med ansvar for videre fordeling av saken som hovedsaksbehandler. I ferier må avdelingene gi beskjed til mottak om hvem som har ansvar for å ta imot og fordele nye undersøkelser.  

Dersom meldingen har kommet innen 7 dager etter at det er konkludert med undersøkelse kan avdelingsleder/fagstøtte i ansvarlig avdeling gi beskjed til mottaket, dersom de ønsker at mottaket gjør meldingsavklaringen. 

 

Vurderinger og fremgangsmåte: 

  • Er situasjonen så alvorlig at barneverntjenesten må handle umiddelbart? Arbeid i hastesituasjoner

  • Er meldingen for lite informativ til å kunne ta en beslutning, kan melder kontaktes for en utdyping av meldingen.  Hvis barnevernvakten tar kontakt med familien, er det å anse som at undersøkelse er åpnet. Saken må sendes snarest over til ordinær barnevernstjeneste for videre oppfølging av undersøkelsen. Barnevernvakten kan ikke på selvstendig grunnlag henlegge undersøkelsen. 

  • Sjekk eget arkiv om familien er kjent for barneverntjenesten fra tidligere.

  • Foreligger undersøkelsesplikt etter bvl. § 2-2?

  • Mottaket vurderer meldingen og fyller ut aktuelle områder for bekymring og videre undersøkelse i Kunnskapsmodellen.

  • Kontaktperson sender tilbakemelding til melder og informerer sakens parter i aktive saker.

  • Mottak sender ut tilbakemelding til melder og parter ved henleggelse av melding i en ny eller passiv sak.

  • Ved henleggelse av en melding blir partene informert skriftlig pr. brev. Kopi av meldingen følger vedlagt brevet. Ved helt spesielle grunner kan barneverntjenesten unnlate å sende brev til den som ikke har daglig omsorg. Dette må begrunnes og dokumenteres i journal.


Bekymringsmelding for barn i fosterhjem

Anklager mot fosterforeldrene eller bekymringsmeldinger for fosterbarnet skal undersøkes umiddelbart, men ikke i forhold til frister i bvl. § 2-2.

  • Lag en plan for hva barneverntjenesten må gjøre og snakk med barnet.  

  • Vurder om det er nødvendig med endringer eller ytterligere tiltak jf. bvl. § 8-3, første-tredje ledd. 

Veileder ved mistanke om ansattes seksuelle overgrep mot barn