Arbeidstakere i arbeidslokaler med fukt-, råteskader eller mugglukt har økt risiko for luftveissymptomer, luftsveisinfeksjoner og astma. Utbedring av fukt kan redusere sykdom og plager.
For å sikre at hensynet til arbeidstakernes helse, miljø og sikkerhet blir ivaretatt, innebærer dette at arbeidsgiver også må ha rutiner for å avdekke og rette opp fukt- og råteskader.
Arbeidsgiver (område/bruker av bygget) har ansvaret for gjennomføringen.
Arbeidsgiver har ansvaret for gjennomføringen.
Ved registrering av lekkasje, fukt eller muggsopp, og ved mistanke om slike forhold, skal det umiddelbart sendes avviksmelding i henhold til Avvik og uønskede hendelser - Registreringsprosedyre i skjemaet 1 Nytt avvik (Ikke tilgjengelig)
Byggforvalter gjennomfører snarest mulig en befaring av lokalene sammen med enhetsleder. Hensikten er å registrere og beskrive omfanget av skadene og problemene, og ta stilling til videre oppfølging og utbedring. Praktiske vurderinger må gjøres i hvert enkelt tilfelle, men stikkordsmessig vil følgende momenter vurderes:
Informere enhetsleder. Enhetsleder informerer videre til sine verneombud, tillitsvalgte, BHT, m.m.
På bakgrunn av kontrollresultatet utarbeides rapport, eller sluttrapport dersom resultatene bekrefter at problemet er utbedret. Rapporter sendes til enhetsleder. Enhetsleder informerer videre til sine verneombud, tillitsvalgte, BHT, m.m.
Tiltaksplanen må utarbeides ut fra behovene i hvert enkelt tilfelle, men skal inneholde følgende krav og handlinger:
I henhold til arbeidsmiljølovens §§ 3-1, første ledd og andre ledd, bokstav e, jf. Arbeidsplassforskriften § 2-14, første ledd og internkontrollforskriften § 5 andre, ledd, nr. 7, skal arbeidsgiver ha rutiner for å sikre at arbeidslokalene er utformet og innredet slik at de enkelte arbeidsplasser er beskyttet mot giftige eller helsefarlige stoffer.
Arbeidsmiljølovens §§ 3-1 første ledd og andre ledd bokstav e,
Arbeidsplassforskriften § 2-14 første ledd
Internkontrollforskriften § 5 andre ledd nr. 7