Deltakerdokumentasjon i Frisklivssentralen v. 1.0

MÅL/ HENSIKT:

Vi har brukerdokumentasjon i tråd med gjeldende lovverk.

Sikre god oppfølging av den enkelte deltaker.

 

DEFINISJONER:

EPJ= Elektronisk pasientjournal

I stede for pasient/bruker brukes her ordet deltaker.

Deltaker=

         alle som får helsesamtale (oppmøte/tlf) –inkludert de som ikke skal delta videre

         alle som deltar på kurstilbud i Frisklivssentralen

         alle vi mottar frisklivsresept/henvisning på – selv om de velger å ikke være med

 

For Sterk og Stødig gjelder egne rutiner.

 

 

ANSVAR:

Alle ansatte ved Frisklivssentralen

 

BESKRIVELSE:

Alle deltakere skal registreres i Profil.

 

1.       Den som tar imot henvisning/påmelding innhenter deltakers

         navn

         telefonnummer

         personnummer/D-nr/DUF-nr

         adresse

         fastlege

         behov for tolk og hvilket språk

         aktuelle tilbud (dersom dette er avklart)

         Registrerer om henvisning/resept fra lege er mottatt

Resepsjonsvakt med profiltilgang (superbruker) legger fortløpende inn nye deltakere i Profil.

 

2.       Kursansvarlige på hvert tilbud:

         Dobbeltsjekker at tilstrekkelig informasjon er innhentet.

         Kontakter nye deltakere fortløpende for praktisk informasjon om aktuelt tilbud og evt avtale om helsesamtale

         Deltakere som er henvist til Frisklivsresepten får avtale om samtale umiddelbart

         Informasjon om deltakere til andre tilbud registreres Beskjed-permen (se rutinen: mottak og videreformidling av beskjeder på Frisklivssentralen).

 

3.       Superbrukerne oppretter bruker i Profil

a)       Alle vi mottar henvisning på legges inn med H-FRISKLIV.

b)      Alle som skal delta på tilbud videre får tjenestekode:

 AKTRES (=alle diagnoseuavhengige tilbud)

                        MESTREN (=alle diagnoserelaterte tilbud)

c)       De som ikke skal fortsette i et tilbud på Frisklivssentralen, tildeles ikke tjenestekode, men journalføres og avsluttes.

 

4.       Journalnotater og e-melding til fastlege ved 12-ukerskurs

         Etter helsesamtale 1

         Etter helsesamtale 2

         Når en deltaker slutter før kurset er ferdig

         Når deltaker gjentatte ganger ikke møter opp og det resulterer i avsluttet tilbud

         Når det tilkommer nye helseopplysninger (e-melding kun ved behov)

         Ved spesielle hendelser (e-melding ved behov)

         Når vi har mottatt henvisning og vedkommende ikke skal delta

         Når vi har mottatt henvisning og ikke får kontakt med aktuell deltaker

 

 

Journalnotat og e-melding til fastlege ved 3-6-ukerskurs

         Etter telefonsamtale (evt. helsesamtale 1)

         Ved kursslutt

         Når en deltaker slutter før kurset er ferdig

         Når deltaker gjentatte ganger ikke møter opp og det resulterer i avsluttet tilbud

         Når det tilkommer nye helseopplysninger (e-melding kun ved behov)

         Ved spesielle hendelser (e-melding ved behov)

         Når vi har mottatt henvisning og vedkommende ikke skal delta

         Når vi har mottatt henvisning fra annen instans og vi ikke får kontakt med aktuell deltaker

 

5.       For bruksanvisning og innhold i journalnotat og e-melding; se egen mal

         Ved henvisning som ikke resulterer i deltakelse brukes egen mal.

         Det registreres avviksmelding i Kristiansand kommunes avvikssystem dersom deltaker ikke samtykker til utveksling av informasjon med fastlege (se skjema personverninfo for nye deltakere ved Frisklivssentralen).