MÅL/ HENSIKT:
Vi har brukerdokumentasjon i tråd med gjeldende lovverk.
Sikre god oppfølging av den enkelte deltaker.
DEFINISJONER:
EPJ= Elektronisk pasientjournal
I stede for pasient/bruker brukes her ordet deltaker.
Deltaker=
• alle som får helsesamtale (oppmøte/tlf) –inkludert de som ikke skal delta videre
• alle som deltar på kurstilbud i Frisklivssentralen
• alle vi mottar frisklivsresept/henvisning på – selv om de velger å ikke være med
For Sterk og Stødig gjelder egne rutiner.
ANSVAR:
Alle ansatte ved Frisklivssentralen
BESKRIVELSE:
Alle deltakere skal registreres i Profil.
1. Den som tar imot henvisning/påmelding innhenter deltakers
• navn
• telefonnummer
• personnummer/D-nr/DUF-nr
• adresse
• fastlege
• behov for tolk og hvilket språk
• aktuelle tilbud (dersom dette er avklart)
• Registrerer om henvisning/resept fra lege er mottatt
Resepsjonsvakt med profiltilgang (superbruker) legger fortløpende inn nye deltakere i Profil.
2. Kursansvarlige på hvert tilbud:
• Dobbeltsjekker at tilstrekkelig informasjon er innhentet.
• Kontakter nye deltakere fortløpende for praktisk informasjon om aktuelt tilbud og evt avtale om helsesamtale
• Deltakere som er henvist til Frisklivsresepten får avtale om samtale umiddelbart
• Informasjon om deltakere til andre tilbud registreres Beskjed-permen (se rutinen: mottak og videreformidling av beskjeder på Frisklivssentralen).
3. Superbrukerne oppretter bruker i Profil
a) Alle vi mottar henvisning på legges inn med H-FRISKLIV.
b) Alle som skal delta på tilbud videre får tjenestekode:
AKTRES (=alle diagnoseuavhengige tilbud)
MESTREN (=alle diagnoserelaterte tilbud)
c) De som ikke skal fortsette i et tilbud på Frisklivssentralen, tildeles ikke tjenestekode, men journalføres og avsluttes.
4. Journalnotater og e-melding til fastlege ved 12-ukerskurs
• Etter helsesamtale 1
• Etter helsesamtale 2
• Når en deltaker slutter før kurset er ferdig
• Når deltaker gjentatte ganger ikke møter opp og det resulterer i avsluttet tilbud
• Når det tilkommer nye helseopplysninger (e-melding kun ved behov)
• Ved spesielle hendelser (e-melding ved behov)
• Når vi har mottatt henvisning og vedkommende ikke skal delta
• Når vi har mottatt henvisning og ikke får kontakt med aktuell deltaker
Journalnotat og e-melding til fastlege ved 3-6-ukerskurs
• Etter telefonsamtale (evt. helsesamtale 1)
• Ved kursslutt
• Når en deltaker slutter før kurset er ferdig
• Når deltaker gjentatte ganger ikke møter opp og det resulterer i avsluttet tilbud
• Når det tilkommer nye helseopplysninger (e-melding kun ved behov)
• Ved spesielle hendelser (e-melding ved behov)
• Når vi har mottatt henvisning og vedkommende ikke skal delta
• Når vi har mottatt henvisning fra annen instans og vi ikke får kontakt med aktuell deltaker
5. For bruksanvisning og innhold i journalnotat og e-melding; se egen mal
• Ved henvisning som ikke resulterer i deltakelse brukes egen mal.
• Det registreres avviksmelding i Kristiansand kommunes avvikssystem dersom deltaker ikke samtykker til utveksling av informasjon med fastlege (se skjema personverninfo for nye deltakere ved Frisklivssentralen).