Tilbakebetalingsprosedyre ved kreditsaldo på parkeringsileggelser v. 1.2

Hensikt

Hensikten med dette dokumentet er å sikre at overskytende saldo i saker betales tilbake til rette vedkommende eller føres mot andre uoppgjorte saker for samme registreringsnummer.

Gjelder for

Dette dokumentet gjelder for saksbehandlere i parkering.

Ansvar for gjennomføring

Saksbehandler gjennomfører oppgaven ukentlig.

Beskrivelse

Produsere refusjonsliste i Pilen ved å velge betaling/refusjon i menyen.

Produser og skriv ut listen.

Kontroller refusjonslisten

  • Er eier leasingselskap, refunderes til eier.
  • Legg inn kontonummer iht egen oversikt. 
  • For eier Nordea Finans Norge AS: ref. til betaler. Betalers kontaktinformasjon finnes via vår tilgang til Nets. 
  • Påfør mottakers navn og kontonummer på lista.
  • Viktig å forsikre seg om at mottaker også er kontohaver. Gjøres ved oppslag mot Nets, hvor saksbehandlere har tilgang. 
  • Dobbeltbetalinger: ved andre uoppgjorte saker for samme registreringsnummer, overføres saldo dit. 
  • Ved overbetaling på inkassosaker, gjør oppslag i Kredinors nettkontor for å finne eventuelle uoppgjorte saker. Overføres mot disse. Dersom ingen uoppgjorte saker hos Kredinor, refunderes beløpet til betaler. Konferer om nødvendig med Kredinor.
  • Produser så oppdatert refusjonsliste.
  • Skriv ut. 
  • Påføre kontonummer og ev. korrigerte navneopplysninger. 

Avsluttende behandling 

  • Excel-ark lages og lagres i Sharepoint 
  • Excel-ark og refusjonsliste oversendes samlet til regnskapstjenesten: post.regnskapstjenesten@kristiansand.kommune.no. Anmode om snarlig utbetaling. 
  • Bokføre transaksjonene i Pilen. Valuteringsdato samme som anmodet utbetalingsdato.