Bruk av kommunal tjenestebil mellom hjem og arbeid - rutine v. 2.2

Hensikt

Avhengig av lokasjon for oppmøtested og den ansattes hjemsted, vil det i noen tilfeller lønne seg for begge parter at arbeidstaker kjører tjenestebil direkte mellom hjem og oppmøtested(er).

 

Gjelder for

Ansatte som disponerer kommunal tjenestebil i arbeidstiden.

 

Ansvar for gjennomføring

Arbeidsgiver og arbeidstaker har ansvaret for gjennomføringen.

 

Beskrivelse

  1. Dersom det er i arbeidsgivers interesse, kan det avtales at arbeidstaker som disponerer kommunal tjenestebil kan benytte denne mellom hjem og arbeid.
     

  2. Avtalen skal inngås individuelt med hver arbeidstaker og godkjennes av enhetsleder. Bruk mal for avtale om bruk av kommunal tjenestebil mellom hjem og arbeid (Ikke tilgjengelig) 
     

  3. Både arbeidstaker og arbeidsgiver kan si opp avtalen med 1 måneds varsel. 
     

  4. Det forutsettes at arbeidstaker møter direkte på det til enhver tid gjeldende arbeidssted.
     

  5. Arbeidsgiver har rett til å installere GPS for ulike formål i kommunens biler og maskiner.
     

  6. Det skal føres elektronisk kjørebok som grunnlag for fordelsbeskatning.
     

  7. Tjenestebil skal ikke benyttes til private formål utover reise mellom hjem og arbeid.
     

  8. Når tjenestebil tas med hjem i forbindelse med beredskapsvakt, kan den i begrenset grad benyttes til privat kjøring dersom det er nødvendig for å overholde krav til responstid ved utrykning. Dette betyr at det i løpet av en vaktuke er akseptabelt å bruke tjenestebil noen ganger til å for eksempel komme seg på trening eller besøke familie/venner dersom det i disse tilfellene ikke vil være tid til å kjøre hjem for å hente tjenestebil innenfor krav til responstid. Men privat bruk av tjenestebil skal være restriktiv, og det er for eksempel ikke tillatt å bruke den til gjøremål som flytting eller frakt av varer, søppel etc.

  9. Kjøring mellom hjem og arbeid regnes som arbeidsreise og skal fordelsbeskattes. Dette gjelder også eventuell privat kjøring ved beredskapsvakt (jf. punkt 8).

  10. Bruk av tjenestebil mellom hjem og arbeid når arbeidstaker har vakt, regnes som yrkesreise og skal ikke fordelsbeskattes. Det samme gjelder hvis arbeidstaker har tatt med tjenestebil til et annet sted for å kunne ivareta krav til responstid, slik det er beskrevet i punkt 8. I dette tilfellet regnes yrkesreisen fra det stedet arbeidstaker befinner seg når utrykning kommer. Returreisen til samme sted eller hjem er også yrkesreise.

  11. For ansatte uten fast avtale om å ta med tjenestebil hjem, gjelder følgende: ​Sporadisk bruk av tjenestebil utenom arbeidstid skal ikke fordelsbeskattes. Følgende er hentet fra «Skatte-ABC 2023», punkt 7-7.2:  

Sporadisk bruk av arbeidsgivers bil skal ikke utløse fordelsbeskatning for skattyter, jf. FSFIN § 5-13-2. Den private bruken anses som sporadisk når

- bruken ikke overstiger 10 kalenderdager per år. 

- samlet privat årlig kjørelengde ikke overstiger 1000 kilometer.

Begge vilkår må være oppfylt for at bruken skal anses som sporadisk. Om ett av vilkårene ikke er oppfylt, utløses fordelsbeskatning på vanlig måte. Ved anvendelse av grensen på 10 dager, vil det avgjørende være antall påbegynte døgn skattyter har brukt bilen. Har skattyter lånt bilen, anses den å være brukt også dager der den står parkert. Om skattyter for eksempel låner bilen i 11 dager for å reise på hyttetur, vil grensen på 10 dager være overskredet selv om bilen har stått parkert ved hytta mesteparten av tiden.

12. Arbeidstaker er selv ansvarlig for å rapportere privat bruk av tjenestebil til arbeidsgiver og skatteetaten og overholde de til enhver tid gjeldende regler for fordelsbeskatning. 

13. Dersom tjenestebil som tas med hjem er en el-bil, skal det inngås skriftlig avtale om følgende (mal utarbeides når det inngått avtale med tjenestetilbyder):

  • Arbeidsgiver dekker arbeidstakers utgifter til lading av tjenestebil, inkludert eventuelle kostnader for endret kapasitetstrinn som følge av lading av tjenestebil hjemme.
  • Det forventes at arbeidstaker kommer på jobb med fulladet tjenestebil. 
  • Lader installeres hjemme hos den ansatte.
  • Dersom eksisterende ladeboks er tilfredsstillende, trengs det ingen installasjon. Eventuell kostnad for konfigurasjon av eksisterende lader dekkes av arbeidsgiver. 
  • Arbeidsgiver dekker installasjon av lader hjemme hos arbeidstaker i henhold til de vilkår og eventuelle begrensninger som fremgår av den til enhver tid gjeldende avtale. 
  • Installasjonskostnader utover disse vilkår/begrensninger må arbeidstaker dekke selv. Begrensninger kan for eksempel gjelde avstand til sikringsskap eller ladeboks. 
  • Dekning av kostnader til installering av lader regnes som fordel og skattes deretter.
  • Installasjonskostnader avskrives over en periode på 3 påfølgende år etter installasjon.
  • Dersom arbeidsforholdet opphører eller arbeidstaker sier opp avtalen før det er gått 3 år, må arbeidstaker selv dekke det gjenstående avskrivningsbeløpet. Arbeidstaker beholder lader. 

 

Vedlegg

mal for avtale om bruk av kommunal tjenestebil mellom hjem og arbeid (Ikke tilgjengelig)

 

Drøfting

Rutinen er drøftet 16.12.2019 og 09.03.2020 med Delta, Det norske maskinistforbund, Fagforbundet, Fellesorganisasjonen, NITO, Norsk Ergoterapeutforbund, Norsk Fysioterapeutforbund, Norsk Lektorlag, Norsk Sykepleierforbund, Samfunnsviterne, Tekna og Utdanningsforbundet.

Rutinen er drøftet på ny på drøftingsmøte 20.12.22 og 25.08.23.   

 

Varighet

Rutinen gjelder til en av partene ønsker å drøfte den på ny.

 

Saksnummer i P360

Denne rutinen er arkivert under sak 2020017253 i kommunens arkivsystem.

 

Hjemmel/grunnlag

Skatte-ABC 2023, punkt 7-7.2

Definisjoner