Sikre god forvaltningsmessig håndtering av krav om tilbakeføring og endring av samvær
Alle ansatte
Kontaktperson, fagstøtte og avdelingsleder
Skriveansvarlig i avdeling Barn under omsorg
Ved krav fra den private part om endringer i et tidligere vedtak om omsorgsovertakelse og vedtak om samvær, skal barnevernstjenesten sende saken til barneverns- og helsenemnda så snart som mulig, og senest innen 3 måneder fra kravet ble mottatt. I særlige tilfeller kan fristen være 6 måneder, jf. bvl. § 14-8 tredje ledd.
Om endring av samvær og telefonkontakt for barn i fosterhjem se også Dokumentet er ikke gyldig (Ikke tilgjengelig).
Andre som har ivaretatt omsorgen for barnet før omsorgsovertakelsen og andre som barnet har en nær tilknytning til, kan også kreve at nemnda tar stilling til om de skal ha rett til samvær med barnet og samværsrettens omfang, jf. barnevernslovens § 7-3. Denne rutinen gjelder også for denne typen krav.
Det er kun nemnda som kan oppheve et vedtak om omsorgsovertakelse. Videre er det kun den forelderen som etter barneloven har omsorgen for barnet, som kan kreve at vedtak om omsorgsovertakelse oppheves. Privat part kan ikke kreve at vedtak om omsorgsovertakelse oppheves før 12 måneder etter at nemnda eller domstolen har avsagt endelig eller rettskraftig avgjørelse i saken, jf. bvl. § 5-7 andre ledd. Grensen for endring av samvær er 18. måneder, jf. bvl. § 7-4.
Dersom et tidligere krav om oppheving av vedtak om omsorgsovertakelse har blitt avslått fordi barnet har fått slik tilknytning til mennesker og miljøet der det er at en flytting kan føre til alvorlige problemer for barnet, kan foreldre kun kreve tilbakeføring dersom det foreligger opplysninger om at det er vesentlige endringer i barnets situasjon.
Barnevernstjenesten skal også på eget initiativ vurdere om det er riktig med tilbakeføring av omsorgen til foreldrene.
Fosterforeldrene har rett til å uttale seg om oppheving av omsorgsovertakelse før vedtak treffes, jf. bvl. § 9-8. Barnevernstjenesten skal be om å få deres synspunkter skriftlig.
Et krav bør foreligge skriftlig fra partene eller deres advokat.
Krav fra parten(e) eller partenes advokat registreres i barnets postjournal.
Skriveansvarlig gjøres kjent med dette straks, og får kopi av kravet. Avdelingsleder eller fagstøtte skal også informeres. Det er kontaktperson selv som er ansvarlig for dette.
Er kontaktperson borte fra arbeid over lengre perioder, er det avdelingsleder eller en av fagstøttene som er ansvarlig for å sjekke postlisten til den som er borte og legge kopi av eventuelle krav i hyllen til skriveansvarlig.
Ansvarlig kontaktperson sender brev til parten eller partens advokat om at kravet er mottatt, og at det vil bli saksbehandlet. Dersom kravet ikke er begrunnet, bes det om en skriftlig begrunnelse. Bruk egen brevmal i fagprogrammet. Med brevet sendes samtykkeerklæring som skal returneres til barnevernstjenesten så fort som mulig, senest innen 1 uke. (Det må presiseres i samtykkeerklæringen hvem det skal innhentes opplysninger fra).
Videre sender skriveansvarlig en mail til leder hos kommuneadvokaten eller til den advokaten hos kommuneadvokaten som hadde saken ved omsorgsovertakelse om at kravet er kommet, og når saksbehandlingsfristen er.
Skriveansvarlig innkaller til et drøftingsmøte innen 14 dager etter at kravet er kommet hvor følgende deltar; avdelingsleder/fagstøtte, kontaktperson og kommuneadvokat. I drøftingsmøte gjøres det opp en foreløpig status i saken. Skriveansvarlig skriver referat fra drøftingsmøtet i postjournal som internt dokument under selve møtet. I denne prosedyren fremgår det hva møtet skal inneholde: Dokumentet er ikke gyldig (Ikke tilgjengelig)
Ved innhenting av opplysninger skriftlig; Bruk maler som ligger i fagsystemet, men disse må redigeres med tanke på at dette gjelder barn under omsorg. Det må innhentes opplysninger knyttet til barnet direkte (eks. fra barnehage, skole, helsestasjon, tilsynsfører-rapporter, PPT osv.) og opplysninger om partene (mor/fars fastlege, rusomsorg, psykolog osv.) Sett tidsfrist for tilbakemelding fra instansene.
Barnevernstjenesten må videre ha samtaler med:
Partene/foreldrene- gå gjennom kravet og dets begrunnelse. Avklar med partene om det er flere instanser det bør innhentes opplysninger fra, få i så fall skriftlig samtykke til innhenting. Send ut brev med innhenting av opplysninger.
Barnet/barna - dersom barna er for små til å samtales med, kan observasjon av barna være nødvending. Husk å spørre barnet om det vil ha talsperson.
Fosterforeldrene -det må også bes om en rapport/uttalelse fra fosterforeldrene med deres underskrift. Egen mal finnes i fagprogrammet.
Tilsynsperson, samt andre oppdragstakere eks. besøkshjem, tilsynsperson under samvær, støttekontakt etc.
Kontaktperson må foreta observasjon av barnet/barna under samvær med foreldrene dersom dette ikke allerede er gjort.
Når det er innhentet opplysninger, og de ulike samtalene er utført, så må man vurdere behovet for nytt møte hvor det tas en beslutning. Hvis det er behov for et nytt møte, så innkaller skriveansvarlig til dette. Kontaktperson, fagstøtte/ avdelingsleder, kommuneadvokat innkalles.
Skriveansvarlig skriver saksfremstillingen og har den videre dialogen med kontaktpersonen(e). Kontaktperson skal lese gjennom saksfremstillingen for mulige innspill/ korrigeringer innen saken overleveres kommuneadvokaten. Før fremstillingen m/bevis leveres til kommuneadvokaten, får fagleder nødvendige opplysninger som skal brukes til statistikkføring. Fagleder skriver ikke oversendelsesbrev, men bistår med å fylle ut skjema med personopplysninger. Fagleder oppretter teknisk vedtak når begjæringen er sendt, kopierer inn slutningen fra nemnda når vedtak foreligger, samt oppretter tiltak og setter vedtaket i godkjent. Dersom vedtaket ankes inn for overprøving i retten oppretter fagleder nytt teknisk vedtak for hver rettsinstans når dom foreligger og domsslutningen kopieres inn.
Skriveansvarlig leverer dokumentene til aktuell kommuneadvokat som oversender begjæringen innen frist.
I saker der barnevernstjenesten er enig i foreldres krav om tilbakeføring, skal alltid den kontaktpersonen som var saksansvarlig ved omsorgsovertakelse og som var partsrepresentant, være med i drøftingen. Dersom den som var partsrepresentant ved omsorgsovertakelsen har sluttet i tjenesten, avklares det med vedkommedes avdelingsleder hvem som skal innkalles. Skriveansvarlig har ansvar for å kalle inn vedkommende til drøftingsmøte. Dette gjelder også saker hvor man er i tvil om en tilbakeføring er til barnets beste.
Dersom man etter drøftingsmøte med fosterhjemsavdelingen og tidligere avdeling er enig i/eller i tvil om at barnet bør tilbakeføres, så skal saken meldes inn til beslutningsteamet for endelig avgjørelse der. Avdelingsleder/fagstøtte melder saken inn dit.
Gjelder ved alle vedtak om samvær og oppheving av vedtak om omsorgsovertakelse:
Når vedtak er fattet i barneverns- og helsenemnda:
Når vedtaket fra nemnda foreligger, informeres kontaktperson om dette av kommunens advokat. Kontaktperson har ansvar for å informere fosterforeldrene om vedtaket, og sammen med dem må det vurderes hvem som skal informere barnet/barna (kontaktperson eller fosterforeldrene). Det er privat parts advokat som har ansvar for å underrette den privat part om vedtaket.
Kontaktperson skal snarest mulig, senest innen 2 uker, gjennomgå premissene i vedtaket sammen med fagstøtte/ avdelingsleder og kommuneadvokaten og drøfte om det bør settes inn tiltak.
Etter gjennomgang innkalles privat part(er) til møte for presentasjon av barnevernstjenesten syn på saken og veien videre.