Rammeverk - lærende fellesskap v. 1.11

Lærende fellesskap

Barnehager, skoler og alle tjenester som utgjør laget rundt barna, kan i liten grad bli bedre enn de menneskene som arbeider i tjenestene. For å skape kontinuerlige forbedringer, er det nødvendig med en systematisk og kollektiv innsats i stedet for individuelle tilnærminger basert på de ansattes egne behov.

Kunnskapsdeling i lærende organisasjoner skjer gjennom å stille spørsmål med hvorfor vi gjør ting som vi gjør, og ikke bare med hvordan vi gjør ting. Gjennom dobbeltkretslæring endres ikke bare atferden, men også holdningene og verdiene som motiverer atferden vår (Argys & Schön, 1996).

Lærende profesjonsfellesskap kjennetegnes ved at ledere og ansatte reflekterer over felles verdier og videreutvikler sin praksis. Lærende lederskap er avgjørende, der leder inviterer til å analysere nåsituasjonen, rette blikket fremover mot ønsket situasjon og sammen med de ansatte vurdere hvilke tiltak som vil fremme utvikling. Ledere har et særlig ansvar for å legge til rette for at alle får brukt sine sterke sider, oppleve mestring og utvikle seg (Stoll et al., 2006).

Forutsetninger for å utvikle et lærende fellesskap er:

  • Gjensidig støtte og tillitt mellom ansatte.
  • Felles retning og delte visjoner og verdier.
  • Lærende møter med strukturerte samarbeidsmodeller.
  • Fokus på å forbedre barn og unge sin trivsel, helse, læring og utvikling.
  • Fokus på de ansattes vekst og profesjonelle utvikling.
  • En undersøkende tilnærming og bruk av forskningsbasert kunnskap.

IMG_2169.jpg

Lenker til aktuelle ressurser:

Utvikle praksis sammen (ressurser fra udir.no)

Lærende profesjonsmøter (Roald, K.)

Ressursmateriell til Skolen (Irgens, 2016)

Lærende organisasjoner - Senges fem disipliner / Profesjonelle lærende fellesskap -  Louise Stoll