INKLUDERENDE FELLESSKAP I BARNEHAGEN
Gode relasjoner danner grunnlag for trivsel, glede og mestring. Barna opplever å være betydningsfulle deltakere i felleskapet, i positivt samspill med andre barn og voksne. Alle barn skal, uavhengig av egne forutsetninger, få støtte til å utvikle vennskap, og være en betydningsfull deltaker i et sosialt felleskap.
Nivå |
Slik vil vi ha det |
Slik gjør vi det |
Organisasjon |
Barnehagen har en undersøkende og kunnskapsbasert tilnærming til inkluderingsarbeidet.
|
- Barnehagen jobber systematisk for å forebygge, avdekke, stoppe og håndtere mobbing
- Ulike verktøy for pedagogisk refleksjon (PA, SMTTE og IGP) brukes systematisk for å skape et inkluderende læringsmiljø
- Barnehagen er en aktiv deltaker i tverrfaglig samarbeid, eksempelvis gjennom BTI
|
De voksne |
De voksne fremmer gode relasjoner mellom barna, og mellom barna og de voksne. |
- De voksne møter barna på en raus og inkluderende måte, hvor mangfold er en ressurs
- De voksne bidrar til et positivt klima i barnegruppene
- De voksne støtter barna i samspill
- De voksne sikrer at barna blir hørt, og får delta og medvirke.
- Barn som trenger ekstra støtte og oppfølging inkluderes i felleskapet
- Barnehagen legger til rette for lek som preges av deltakelse og felles opplevelser
|
Barna |
Barna opplever tilhørighet i fellesskapet
|
- Barna opplever at de blir sett, anerkjent, og er verdifulle i fellesskapet
- Barna støttes i å bygge relasjoner, og møtes av trygge, omsorgsfulle voksne
- Barna er trygge, og tør vise ulike sider av seg selv
|
Foreldre |
Samarbeidet preges av tillit, raushet og gjensidig respekt
|
- Foreldre er trygge på at deres barn blir sett, likt og ivaretatt
- Foreldre har tillit og er trygge i kommunikasjonen med barnehagen
- Foreldre opplever deltakelse og inkludering
|
Lenker til aktuelle ressurser:
Dialogmodellen
Ti faktorer for å lykkes med inkludering - video av Statped (Mitchell, 2015)