Rammeverk - inkluderende fellesskap - barnehage v. 1.14

RK5_Inkluderende_4.pngBarnehagebarn_om_inkludering_1.PNG

INKLUDERENDE FELLESSKAP I BARNEHAGEN

Gode relasjoner danner grunnlag for trivsel, glede og mestring. Barna opplever å være betydningsfulle deltakere i felleskapet, i positivt samspill med andre barn og voksne. Alle barn skal, uavhengig av egne forutsetninger, få støtte til å utvikle vennskap, og være en betydningsfull deltaker i et sosialt felleskap.

Nivå Slik vil vi ha det Slik gjør vi det
Organisasjon

Barnehagen har en undersøkende og kunnskapsbasert tilnærming til inkluderingsarbeidet.

  • Barnehagen jobber systematisk for å forebygge, avdekke, stoppe og håndtere mobbing
  • Ulike verktøy for pedagogisk refleksjon (PA, SMTTE og IGP) brukes systematisk for å skape et inkluderende læringsmiljø
  • Barnehagen er en aktiv deltaker i tverrfaglig samarbeid, eksempelvis gjennom BTI
De voksne De voksne fremmer gode relasjoner mellom barna, og mellom barna og de voksne. 
  • De voksne møter barna på en raus og inkluderende måte, hvor mangfold er en ressurs
  • De voksne bidrar til et positivt klima i barnegruppene
  • De voksne støtter barna i samspill
  • De voksne sikrer at barna blir hørt, og får delta og medvirke.
  • Barn som trenger ekstra støtte og oppfølging inkluderes i felleskapet
  • Barnehagen legger til rette for lek som preges av deltakelse og felles opplevelser
Barna

Barna opplever tilhørighet i fellesskapet

  • Barna opplever at de blir sett, anerkjent, og er verdifulle i fellesskapet
  • Barna støttes i å bygge relasjoner, og møtes av trygge, omsorgsfulle voksne
  • Barna er trygge, og tør vise ulike sider av seg selv
Foreldre

Samarbeidet preges av tillit, raushet og gjensidig respekt

  • Foreldre er trygge på at deres barn blir sett, likt og ivaretatt
  • Foreldre har tillit og er trygge i kommunikasjonen med barnehagen
  • Foreldre opplever deltakelse og inkludering

 

Lenker til aktuelle ressurser:

Dialogmodellen

Ti faktorer for å lykkes med inkludering - video av Statped (Mitchell, 2015)