INKLUDERENDE FELLESSKAP I BARN- OG FAMILIETJENESTENE
Alle barn har rett til et inkluderende fellesskap som gir nødvendig omsorg, trygghet og trivsel, og den hjelp og støtte de har behov for. Alle barn skal få utvikle vennskap og delta i et sosialt fellesskap uavhengig av forutsetninger.
Nivå |
Slik vil vi ha det |
Slik gjør vi det |
Organisasjonen |
Barne- og familietjenestene samarbeider med barnehager og skole om å skape inkluderende fellesskap
|
- Samarbeidet har barnets beste som mål.
- Enhetene har en undersøkende og kunnskapsbasert tilnærming.
- Enhetene jobber systematisk med å forebygge, avdekke og håndtere krenkelser og mobbing.
|
Ansatte |
Ansatte har fokus på barnets behov og gode relasjoner. |
- Ansatte vektlegger fellesskapets betydning for deltakelse og tilhørighet for alle barn.
- Samtaler om og med barn er preget av anerkjennelse og respekt.
|
Barn |
Barnet opplever seg inkludert i fellesskapet. |
- Barn føler seg trygge i sine relasjoner til voksne og andre barn.
- Barn gis mulighet til fritt å gi uttrykk for sine synspunkter.
- Barn får tilstrekkelig informasjon.
- Det legges vekt på barnets mening i samsvar med dets alder og modenhet.
- Barn som trenger ekstra hjelp og støtte inkluderes i fellesskapet.
|
Foreldre/foresatte |
Foreldre opplever seg og barnet sitt inkludert. |
- Foreldrene opplever at deres synspunkter blir anerkjent.
- Foreldre får tilstrekkelig informasjon.
- Foreldre opplever det trygt å snakke om det som er vanskelig.
|
Lenker til aktuelle ressurser:
Ti faktorer for å lylles med inkludering (Mitchell, 2015)