Rammeverk - forventninger v. 1.4

Forventinger

Forventninger handler om at vi møter hverandre med nysgjerrighet, og ser forskjellighet og mangfold som verdi, styrke og ressurs.

Barn og unges trivsel, helse og læring baserer seg blant annet på at de har forventninger om mestring, både fra seg selv og fra omgivelsene.

Hvis barn og unge blir møtt med en forventning om at de kan og har noe å tilføre fellesskapet, kan den forventningen i seg selv føre til at alle opplever mestring og finner mening.

Positive forventninger gir muligheter for deltakelse og medvirkning, og øker mestringsfølelsen hos hvert barn.

Den voksne må ha positive forventninger til seg selv, til andre voksne og til barn og unge.

 

(Haug, 2014; Lund, 2019; Midtsundstad, 2019; Mitchell 2015 & Pianta, 2012)

 

Lenker til aktuelle ressurser:

Pygmalion-effekten (video)

Hva er Pygmalion-effekten?

Slik formes vi av andres forventninger

Ti faktorer for å lykkes med inkludering (Mitchell, 2015)

Forventinger_2.PNG