Barn/elever med ASK-rettigheter - prosedyre v. 1.0

Hensikt

Hensikten med dette dokumentet er å sikre enhetlig saksbehandling i tjenesten.

 

Gjelder for

Dette dokumentet gjelder alle ansatte.

 

Ansvar for gjennomføring

Saksbehandler har ansvar for å følge prosedyren.

 

Beskrivelse

Barnehage:
For barn i barnehagen er ASK endel av §19a, den spesialpedagogiske hjelpen. 
Prosedyren kan tilpasses og gjelder også i sakkyndig vurdering for barnehagebarn.

Skole:
For å se på juridiske rettigheter se Opplæringsloven § 2-16, privatskoleloven §3-14 og for voksne, oppll. § 4A-13.

Sakkyndig vurdering om opplæring i og bruk av ASK, vil være omfattet av reglene om spesialundervisning, da det skiller seg fra det behovet for opplæring som andre elever har.
Hva som er nødvendig opplæring er en skjønnsmessig vurdering.
Hvordan opplæringen gjennomføres, nedfelles i IOP.
Skoleeier har ansvar for nødvendig utstyr, inventar og læremidler.
Elever med behov for ASK, har samme rettigheter etter § 8-1 som andre.

ASK - kartlegging (PPT i samarbeid med andre)

  • Ofte tverrfaglig innsats nødvendig (helse, motorikk, kommunikasjon og språk, evner, sanser og miljøforhold (hva er mulig å få til)).

Veiledende for innholdet i den sakkyndige vurderingen

  • Hvilket  særskilt utstyr eleven skal bruke
  • Hvordan kommunikasjonsformen skal implementeres
  • Hvordan eleven, medelever og personale skal få nødvendig opplæring, hvilke metoder, hvordan organisere, sette av tid til samarbeid med Statped, HABU, NAV.  Evt hvilke hjelpemidler og læremidler som bidrar i kommunikasjonen/bruk av kommunikasjonshjelpemidlet, hvem har ansvar for å programmere og vedlikeholde utstyr.  Skolen kan oppfordres til å lage en ASK-plan.
    Oppsummert: momenter som ivaretar elevens språkmiljø/læringsmiljø (sosialt og faglig)
  • Om aktuelt: spesielt vurdere hvordan lese- og skriveopplæringen blir for ASK-elever