Hensikt
Hensikten med dette dokumentet er å sikre enhetlig saksbehandling i tjenesten.
Dette dokumentet gjelder alle ansatte.
Saksbehandler har ansvar for å følge prosedyren.
Barnehage:
For barn i barnehagen er ASK endel av §19a, den spesialpedagogiske hjelpen.
Prosedyren kan tilpasses og gjelder også i sakkyndig vurdering for barnehagebarn.
Skole:
For å se på juridiske rettigheter se Opplæringsloven § 2-16, privatskoleloven §3-14 og for voksne, oppll. § 4A-13.
Sakkyndig vurdering om opplæring i og bruk av ASK, vil være omfattet av reglene om spesialundervisning, da det skiller seg fra det behovet for opplæring som andre elever har.
Hva som er nødvendig opplæring er en skjønnsmessig vurdering.
Hvordan opplæringen gjennomføres, nedfelles i IOP.
Skoleeier har ansvar for nødvendig utstyr, inventar og læremidler.
Elever med behov for ASK, har samme rettigheter etter § 8-1 som andre.
ASK - kartlegging (PPT i samarbeid med andre)
Veiledende for innholdet i den sakkyndige vurderingen