Hensikt
Hensikten med dette dokumentet er å sikre enhetlig saksbehandling i tjenesten
Gjelder for
Dette dokumentet gjelder alle ansatte som bruker video i saksbehandligen.
Ansvar for gjennomføring
Saksbehandler har ansvar for å følge prosedyren.
Beskrivelse
- Det skal innhentes skriftlig samtykke fra foresatte før videopptak med klienter og med læringsmiljø i fokus. Barnehagen/skolen/PPT tar ansvar for at dette blir gjort. Skjema "avtale om video-opptak"
https://krikom.sharepoint.com/sites/opp-pptjenester/_layouts/15/Doc.aspx?sourcedoc=%7BECDF011E-835A-4309-9EF8-34253D15E581%7D&file=8.1%20Avtale%20om%20video-opptak.doc&action=default&mobileredirect=true&CT=1603271293322&OR=ItemsView
Avtalen skal registreres inn i klientjournalen.
- Opptaket lagres midlertidig på minnebrikke i kamera. Overføring av video-opptaket til PC, dedikert til formål for redigering skal skje umiddelbart. Deretter skal opptaket fra minnebrikken slettes.
- Observasjoner/resultat omgjøres til tekst i HK (journalnotat eller rapport) i forbindelse med den videre saksbehandling.
- Video-opptak slettes fra video-PC etter skriftliggjøring, evt. senest ved årlig virksomhetsregistrering. Film som etter samråd med leder PPT vurderes brukt til undervisning eller demonstrasjonsformål, krever særskilt samtykke fra alle personer som ses i filmen.
- Der lærer primært er i fokus, registreres observasjon/resultat i HK-Oppvekst på skole/samarbeidsmøte/systemsak.