Opplæring i hjemmet grunnet sykdom - prosedyre v. 1.0

Hensikt

Hensikten med dette dokumentet er å sikre enhetlig saksbehandling til tjenesten.

 

Gjelder for

Dette dokumentet gjelder alle ansatte.

 

Ansvar for gjennomføring

Saksbehandler har ansvar for å følge prosedyren..

 

Beskrivelse

  • Ved langvarig fravær grunnet sykdom kan kommunen ha plikt til å gi opplæring annet sted enn på skolen f.eks. i hjemmet (NOU 1995:18 s. 97 og Ot.prop nr. 46 (97/98) merknader til § 2-2).
     
  • Det avgjørende er om elevens sykdom medfører et fravær som gjør at eleven ikke får oppfylt sin rett til opplæring eller får tilfredsstillende utbytte av opplæringen.
     
  • Retten til opplæring i hjemmet må vurderes ut fra reglene om spesialundervisning (jf Udir 6-2014)
     
  • PPT utarbeider sakkyndig vurdering etter § 5-3 og vurderer retten til § 5-1, der det fremkommer at eleven har behov for opplæring i hjemmet evt. i kombinasjon med opplæring i skolen.  Utformingen av tilbudet skjer i samarbeid med hjemmet og eleven jf. § 5-4 og skolen.
     
  • Det legges her stor vekt på en medisinsk vurdering.
     
  • Rett til samme antall timer som ordinær opplæring, omfanget i hjemmet må allikevel avgjøres etter konkret vurdering i det enkelte tilfellet.  Hvor mye er den syke i stand til å motta? 
    § 5-1 åpner for redusert timetall (uten rett på restrett).
     
  • Kommunen v/rektor fatter vedtak.
     
  • Rask saksbehandling vektlegges (der de står uten tilbud i påvente av saksbehandlingen).
     
  • I spesielle unntakstilfeller må rett til helt eller delvis fritak fra opplæringsplikten vurderes, jf. § 2-1 4.ledd.  Se også regler for å kunne anbefale kortere skoledager etter § 5-1, som alternativt til hjemmeundervisning.