Hensikt
Hensikten med dette dokumentet er å sikre enhetlig saksbehandling til tjenesten.
Gjelder for
Dette dokumentet gjelder alle ansatte.
Ansvar for gjennomføring
Saksbehandler har ansvar for å følge prosedyren..
Beskrivelse
- Ved langvarig fravær grunnet sykdom kan kommunen ha plikt til å gi opplæring annet sted enn på skolen f.eks. i hjemmet (NOU 1995:18 s. 97 og Ot.prop nr. 46 (97/98) merknader til § 2-2).
- Det avgjørende er om elevens sykdom medfører et fravær som gjør at eleven ikke får oppfylt sin rett til opplæring eller får tilfredsstillende utbytte av opplæringen.
- Retten til opplæring i hjemmet må vurderes ut fra reglene om spesialundervisning (jf Udir 6-2014)
- PPT utarbeider sakkyndig vurdering etter § 5-3 og vurderer retten til § 5-1, der det fremkommer at eleven har behov for opplæring i hjemmet evt. i kombinasjon med opplæring i skolen. Utformingen av tilbudet skjer i samarbeid med hjemmet og eleven jf. § 5-4 og skolen.
- Det legges her stor vekt på en medisinsk vurdering.
- Rett til samme antall timer som ordinær opplæring, omfanget i hjemmet må allikevel avgjøres etter konkret vurdering i det enkelte tilfellet. Hvor mye er den syke i stand til å motta?
§ 5-1 åpner for redusert timetall (uten rett på restrett).
- Kommunen v/rektor fatter vedtak.
- Rask saksbehandling vektlegges (der de står uten tilbud i påvente av saksbehandlingen).
- I spesielle unntakstilfeller må rett til helt eller delvis fritak fra opplæringsplikten vurderes, jf. § 2-1 4.ledd. Se også regler for å kunne anbefale kortere skoledager etter § 5-1, som alternativt til hjemmeundervisning.