Klienter tilknyttet SMI-skolen - prosedyre v. 1.0

 

Hensikt

Hensikten med dette dokumentet er å sikre en enhetlig saksbehandling i tjenesten.

 

Gjelder for

 Dette dokumentet gjelder alle ansatte.

 

Ansvar for gjennomføring

Saksbehandler har ansvaret for å følge prosedyren.

 

Beskrivelse

Vi skiller mellom henvisninger der:

  • eleven kommer inn på SMI-skolen via sykehus eller barnevernsinstitusjon og
  • der kommunen kjøper en plass son alternativ opplæringsarena
     

Saksganger er:

  1. Innsøking skjer via sykehuset eller barnevern.  PPT i kommunen kan være involvert i saken (eleven er klient eller en læringsmiljøsak) og er en viktig bidragsyter i overgang inn på SMI.
    Etter inntak har PPT i fylkeskommunen ansvaret.
     
  2. Kommunens PPT skal være med på vurderingsmøter, der saken blir belyst for å se om det er en sak for SMI eller ikke. Det skal før møter med SMI være kontakt med oppvekst (forvaltning) for å drøfte et eventuelt kjøp av plass.  Tiltak på nærskolen skal være prøvd ut og evaluert.  Det skal være tungtveiende grunner for å anbefale SMI.
    PPT skriver SV § 5-1 om alternativ opplæringsarena, dersom saken tas inn på SMI.