Hensikt
Hensikten med dette dokumentet er å sikre en enhetlig saksbehandling i tjenesten.
Gjelder for
Dette dokumentet gjelder alle ansatte.
Ansvar for gjennomføring
Saksbehandler har ansvaret for å følge prosedyren.
Beskrivelse
Vi skiller mellom henvisninger der:
- eleven kommer inn på SMI-skolen via sykehus eller barnevernsinstitusjon og
- der kommunen kjøper en plass son alternativ opplæringsarena
Saksganger er:
- Innsøking skjer via sykehuset eller barnevern. PPT i kommunen kan være involvert i saken (eleven er klient eller en læringsmiljøsak) og er en viktig bidragsyter i overgang inn på SMI.
Etter inntak har PPT i fylkeskommunen ansvaret.
- Kommunens PPT skal være med på vurderingsmøter, der saken blir belyst for å se om det er en sak for SMI eller ikke. Det skal før møter med SMI være kontakt med oppvekst (forvaltning) for å drøfte et eventuelt kjøp av plass. Tiltak på nærskolen skal være prøvd ut og evaluert. Det skal være tungtveiende grunner for å anbefale SMI.
PPT skriver SV § 5-1 om alternativ opplæringsarena, dersom saken tas inn på SMI.