Privat grunnskoleopplæring i hjemmet v. 1.3

Hensikt

Sikre at retten til, ansvaret med og oppfølgingen av privat grunnskoleopplæring i hjemmet er i samsvar med gjeldende regelverk.

 

Gjelder for

Skoleledere spesielt , men også andre ansatte i Kristiansandsskolen

 

Ansvar for gjennomføring

Skoleeier

 

Beskrivelse

Retten til privat grunnskoleopplæring i hjemmet

Privat grunnskoleopplæring i hjemmet innebærer at foreldrene selv gjennomfører opplæringen av sine barn. Foresatte har rett til å velge privat hjemmeundervisning for sine barn jf. oppl. §§ 2-2 og 22-5. Privat grunnskoleopplæring i hjemmet må avgrenses mot skolevirksomhet. Dersom foresatte underviser andres barn, er det skolevirksomhet som må godkjennes av departementet. Opplæringslovens bestemmelse om privat grunnskoleopplæring i hjemmet gjelder ikke der eleven flytter eller oppholder seg i utlandet.

 

Foresatte må melde ifra

Foreldre som ønsker å drive privat grunnskoleopplæring i hjemmet for sine barn, har plikt til å melde fra om dette til skolen. Det kreves ikke forhåndsgodkjenning. Det bør likevel oppfordres til at det faglige innholdet blir klarlagt i samarbeid med skolen på et så tidlig tidspunkt som mulig, ettersom kommunen har tilsynsansvaret. Skolen må derfor så tidlig som mulig be om møte med foresatte og åpne tilsyn med den private grunnskoleopplæringen innen etter tre måneder.

Foresatte har ikke rett til å kombinere vanlig skolegang og privat grunnskoleopplæring, men rektor kan etter ønske velge å innvilge dette.

Skolen melder ifra til Oppvekst dersom eleven skal ha privat grunnskoleopplæring i hjemmet, og melder eleven ut av skolen.

 

Kompetanse og innhold

Foresatte må ha nødvendige forutsetninger for å drive opplæring, men det stilles ikke formelle krav.

Det forutsettes at opplæringen skal være tilsvarende den som gis i grunnskolen. Det betyr at det stilles krav til omfang, innhold og kvalitet på hjemmeundervisningen jf. opplæringsloven §§ 2-3 og 22-5.

Elever som har privat grunnskoleopplæring i hjemmet skal ikke ha vitnemål, og må søke seg inn på videregående skole på særskilt grunnlag jf. forskrift til opplæringsloven § 4-20

 

Støttetiltak og kostnader

Elever som har privat grunnskoleopplæring i hjemmet har ikke rett til individuelt tilrettelagt opplæring, særskilt språkopplæring, tegnspråkopplæring mv. Foresatte må selv dekke lærebøker og opplæringsmateriell. Dersom opplæringen ikke oppfyller kravene i oppl. § 22-5, andre ledd skal barnet gå på en offentlige grunnskole, evt. annen godkjent skole.

 

Tilsyn

Kommunen skal føre tilsyn med grunnskoleopplæring for elever som privat grunnskoleoplæring hjemme jf. opplæringsloven § 22-5. Tilsynsoppgaven er delegert rektor ved nærskolen.

Tilsyn skal åpnes innen tre måneder etter at den private grunnskoleopplæringen er gjort kjent.

Tilsynet må praktiseres på en slik måte at det sikres at barnet får tilsvarende opplæring jf. oppl. § 22-5, jf. § 2-3.

 

Gjennomføring av tilsyn

  1. Når skolen er kjent med at en elev skal ha privat opplæring i hjemmet, skal rektor snarest innkalle foresatte og elev til et oppstartsmøte. I oppstartsmøte skal skolen informere om regelverket for privat opplæring i hjemmet, innholdet i opplæringen og kommunens tilsynsrolle.
  1. Det skal være et samarbeidsmøte (tilsyn) med foreldre og elev minimum 3-4 ganger per skoleår. Ved mistanke eller risiko for at eleven ikke får tilfredsstillende opplæring, kan hyppigheten økes. Normalt skjer møtene mellom foreldre, elev og tilsynslærer på skolen. (Rektor kan være tilsynslærer eller delegere dette til annen lærer.) Etter nærmere avtale eller dersom skolen vurderer det nødvendig, kan samarbeidsmøte (tilsyn) også legges til hjemmet. 
  1. Tilsynslærer setter opp en møteplan og har ansvar for at det forelegges agenda for samarbeidsmøte. (tilsynet.) Foreldre skal ha mulighet til å uttale seg om innholdet i samarbeidsmøtet (tilsynet).
  1. Samarbeidsmøtet (tilsynet) skal reflektere innhold i opplæringen og læringsresultater hos eleven (kompetansemål). I oppstarten av den private grunnskoleopplæringen i hjemmet, er det særlig viktig å vurdere foresattes plan for opplæringen, og etter hvert den faglige utviklingen til eleven.

Tilsynet vil kunne praktiseres ved:

  • Vurdering av plan(er) for opplæringa
  • Vurdering av ulike elevarbeider
  • Samtale med foresatte/elev
  • Muntlige prøver
  • Skriftlige prøver i aktuelle fag/fagområder
  • Kartleggingsprøver
  1. Det skrives rapport fra hvert samarbeidsmøte (tilsyn). Kopi av rapport sendes foreldre. I rapporten må det konkluderes med om opplæringen er tilstrekkelig eller ikke.
  1. Det skal foreligge en årlig hovedrapport. Den årlige rapporten sendes i kopi til foreldre og til Oppvekst.
  1. Rektor må snarest kontakte Oppvekst når det er avdekket bekymring knyttet til barnets opplæringssituasjon.
  1. Dokumentasjon som omhandler den private grunnskoleopplæringen i hjemmet (innkallinger, mailkorrespondanse, o.l.) og rapporter fra tilsynet journalføres og arkiveres i elevens sak.

 

Når den private grunnskoleopplæringen i hjemmet ikke er tilfredsstillende

Dersom skolen ikke får gjennomført tilsynet på forsvarlig måte, eller kommer til at grunnskoleopplæringen ikke oppfyller betingelsene for slik opplæring, skal oppvekstdirektøren fatte enkeltvedtak om at barnet skal gå i ordinær skole. Vedtaket kan påklages til statsforvalteren.

Barn og unge har rett og plikt til grunnskoleopplæring, og foresatte har plikt til å medvirke til at retten blir oppfylt. Dersom foresatte ikke retter seg etter vedtaket, eller det foreligger andre forhold som foresatte er ansvarlig for, og som tilsier at barnets rett til grunnskoleopplæring ikke blir overholdt, må skolen vurdere om det foreligger grunnlag for å kontakte barneverntjenesten.

Foresatte kan bli strafferettslig ansvarlig for ikke sørge for at barnet får pliktig grunnskoleopplæring jf. oppl. § 2-7. Ved alvorlig brudd på skoleplikten må oppvekstdirektøren derfor vurdere å kreve offentlig påtale.

 

 

Definisjoner

 

 

Vedlegg og referanser