Avslutning av klientsaker - prosedyre v. 1.0

 

Hensikt

Hensikten med dette dokumentet er å sikre enhetlig saksbehandling.

 

Gjelder for

Dette dokumentet gjelder alle ansatte i tjenesten.

 

Ansvar for gjennomføring

Saksbehandler har ansvar for å følge prosedyren.

 

Beskrivelse

Klientsaker skal avsluttes:

  1. Der foreldre/elev over 15 år ikke ønsker PPTs tjenester.
  2. Saker der barnehage/skole, foreldre og PPT er enig om å avslutte generelt.
  3. Saker ved skifte av barnehage, på 1.trinn, 8.trinn og ved andre overganger mellom skoler, der det er kommet frem at det ikke er behov for ny SV og spesialpedagogisk hjelp/spesialundervisning på ny bhg/skole.
  4. Sak der det det ikke anbefales spesialpedagogisk hjelp/spesialundervisning i SV, avsluttes i evalueringsmøte 3 mnd etter, dersom PPT vurderer at barnet/eleven er ivaretatt.  Bhg/skole må evt. komme med ny bestilling.
  5. Saker der vi har utredet for dysleksi og konklusjon er tilbakemeldt.
  6. Elever går ut av 10.trinn og eller flytter fra kommunen.

 

PPT's rutine for gjenåpning skal gjøre det enklere å avslutte saker.  I tillegg har vi rutine for å følge saker videre som en Læringsmiljøsak (gule saker).

NB! Ved avslutning av saker der det er diagnostisert med dysleksi: send med bekreftelse på diagnosen (Egen mal i HK-oppvekst).

 

Saker kan IKKE avsluttes:

  1. Der Statped er inne i saken.
  2. Der barnet/eleven har vedtak med rettigheter etter §§ 19a/5-1.  Vi avslutter heller ikke saker der PPT har skrevet fritak fra hele/deler av opplæringsplikten.

 

Teamet bør drøfte vanskelig avslutningsproblematikk før saksbehandler tar en avgjørelse.
Håndtering av eventuelle klager på avslutning av saker, så er dette leders ansvar.