Hensikt
Hensikten med dette dokumentet er å sikre enhetlig saksbehandling.
Gjelder for
Dette dokumentet gjelder alle ansatte i tjenesten.
Ansvar for gjennomføring
Saksbehandler har ansvar for å følge prosedyren.
Beskrivelse
Klientsaker skal avsluttes:
- Der foreldre/elev over 15 år ikke ønsker PPTs tjenester.
- Saker der barnehage/skole, foreldre og PPT er enig om å avslutte generelt.
- Saker ved skifte av barnehage, på 1.trinn, 8.trinn og ved andre overganger mellom skoler, der det er kommet frem at det ikke er behov for ny SV og spesialpedagogisk hjelp/spesialundervisning på ny bhg/skole.
- Sak der det det ikke anbefales spesialpedagogisk hjelp/spesialundervisning i SV, avsluttes i evalueringsmøte 3 mnd etter, dersom PPT vurderer at barnet/eleven er ivaretatt. Bhg/skole må evt. komme med ny bestilling.
- Saker der vi har utredet for dysleksi og konklusjon er tilbakemeldt.
- Elever går ut av 10.trinn og eller flytter fra kommunen.
PPT's rutine for gjenåpning skal gjøre det enklere å avslutte saker. I tillegg har vi rutine for å følge saker videre som en Læringsmiljøsak (gule saker).
NB! Ved avslutning av saker der det er diagnostisert med dysleksi: send med bekreftelse på diagnosen (Egen mal i HK-oppvekst).
Saker kan IKKE avsluttes:
- Der Statped er inne i saken.
- Der barnet/eleven har vedtak med rettigheter etter §§ 19a/5-1. Vi avslutter heller ikke saker der PPT har skrevet fritak fra hele/deler av opplæringsplikten.
Teamet bør drøfte vanskelig avslutningsproblematikk før saksbehandler tar en avgjørelse.
Håndtering av eventuelle klager på avslutning av saker, så er dette leders ansvar.