1 Hensikt
Hensikten med dokumentet er å sikre god standard og trygge forhold i våre P-Hus.
2 Gjelder for
Gjelder for Parkeringsenheten
3 Ansvar for gjennomføring
Utføres av
|
Nr.
|
Aktivitet
|
Avdelingsleder
|
1.
|
Ansvarlig for at Slottet P-Hus fungerer og at sikkerhet er ivaretatt.
|
Tekniker / Vedlikehold
|
2.
|
Ansvarlig for å holde P-Hus rent og pent, og at automater/bom/søyler fungerer til enhver tid. Rapportere heisproblemer og uønsket opphold til leder.
|
4 Beskrivelse
Generelt
- Innkjøring fra Tordenskjoldsgate/Fjellgata og E39 med Billett søyler og bom ved innkjøringene.
- Innkjøring fra E39 har en «Filterbom» som kan åpnes for å slippe ut kjøretøy som er for høye til å kjøre inn i P-Huset (eks: Bobiler, biler med sykkel på taket osv).
- Ved utkjøring er det også Billettsøyler som leser om billetten er betalt eller ikke, dersom den ikke er betalt inne på automat beregnes det hvor mye som skal betales i kort terminal på søylen.
- Slottet P-Hus er tilknyttet bolig-enhet og på taket er det en privat P-Plass, veien opp dit må holdes kjørbar hele vinteren.
- For aktivering/ deaktiviering av alarmanlegg plassert i vaktbua, se Alarmanlegg Slottet (Ikke tilgjengelig)
Snørydding taket - Instruks
- Ved snørydding på taket med traktor skal det alltid være 2 personer med radio komminikasjon mellom traktorsjåfør og sikkerhets vakt på gateplan ved container.
- Container plasseres rett under rampen på taket
- Det sperres av med bånd mellom container og P-hus.
- Før tømming av skuffe med snø fra taket, skal sikkerhets vakt på gateplan gi klarsignal.
- Snøen slippes ned i sklien så snøen faller ned i container på gateplan.
- Når container er full bestilles tømming
- Mens container tømmes kan traktorfører rydde taket og samle snøen ved siden av rampe
- Opplæring av personell som bruker traktor skal være dokumentert.
Teknisk rom
- For å komme inn i Teknisk rom (gamle vaktbua) må en ha K1 nøkkel.
- Umiddelbart etter opplåsing og inntreden i bua, må alarmen slås av med korrekt kode på tastatur i lager rommet.
- Søppelsekker, engangshansker, klype og feiekost er plassert i teknisk rom.
- Det er også et lager av Billetter til Easy Cash automatene og søylene ved inn og ut kjøring
- PC knyttet til Skidata gjør det mulig å sitte på teknisk rom i Slottet og åpne bom i både Slottet og Gyldengården.
Innkjøring
- Ved innkjøring tar man ut billett som registrerer innkjøringstidspunktet,
- Eller bom åpnes automatisk dersom parkerings app er aktivert med «automatisk nummer gjenkjenning». Mange skjønner ikke hvorfor bom åpner automatisk, noe som oftest skyldes at andre brukere av bilen har aktivert tjenesten.
- Billett må tas vare på for senere betaling.
- Dersom det står bil på sløyfen og billett tas ut, og bilen rygger av sløyfen, gjøres billetten ugyldig og kan ikke brukes. På skidata logg står det «Misbruk».
Parkering
- Slottet har P-Plasser i 7 etasjer.
- Øverst er det ikke tak og derfor snø og is på vinteren.
- Parkeringsplassene er oppmerket, og det er 6 ladeplasser for publikum med elbiler.
- Det er HC plasser i 2 etasje der dobbel dørene kan åpnes ved å trykke på døråpner.
Betalingsløsninger
- Publikum tilbys å betale med mynt, sedler, kort eller betalings app ved parkering i P-Hus Slottet.
- Mistet billett medfører at en må betale en sum tilsvarende en dags parkering.
- Dersom publikum hverken har mynt, sedler, kort eller app. er det mulig å benytte Vipps (TDS håndterer dette).
- Ved automatisk nummer gjenkjenning er det bare å kjøre inn og ut straks bommen åpner, betaling skjer i ettertid via parkerings app.
Easy Cash
- Inne ved butikkene er det 2 identiske automater for betaling med mynt, sedler eller kort.
- Dersom den ene feiler, er den andre backup.
- Ved betaling med sedler gir automaten vekslepenger.
- Link til beskrivelse av Easy Cash automaten: Automater Easy Cash P-Hus Slottet
Kort terminal på søyle ved utkjøring
- Ved utkjøring er det mulighet for å betale p-avgift med bank kort på betalingsterminal ved søyle/bom.
Automatisk Nummer-gjenkjenning
- Når Automatisk nummergjenkjenning er aktivisert vil betaling skje i etterkant via parkerings-app.
- Når det er snø/slaps er det problematisk å lese skiltene og bom åpner ikke, da trekkes lapp og man må betale på betalings automat inne eller kort terminal på søyle.
Sløyfekonfigurasjon
- I asfalten er det plassert 2 detektor sløyfer, den ene registrer bilen inn mot søyle og bom, den andre sitter under bommen og registrer når bilen passerer ut (og da teller det ned 1 bil på telle-skiltet på veggen).
- «Sløyfedetektor» boks er montert i bunnen av søylen, og resettes ved å restarte søyle. Dette vil re-tune detektor.
Søyler ved bomanlegg
- Søylene på inn og ut kjøring er like, unntatt Filterbom som beskrives i eget avsnitt.
- Åpne stor dør på søyle med liten nøkkel.
- En spake opp-under til venstre på innsiden av den åpne døren trekkes utover så fronten med display kan åpnes og svinges ut.
- Taket på toppen kan nå løftes opp og låses med stag. (Hvis nedbør, unngå å åpne eller beskytt mot regn med en paraply over).
- Kort-leser og Thermohode er montert på samme brakett og kan tas ut som en enhet.
- Enheten har en kontakt i bak kant.
- Enheten med Kortleser og Thermohode kan tas ut for renhold ved å trekke i grønt håndtak på høyre side, slik at enheten løsner fra kontakten på baksiden.
- Feeder, med kniv, sitter montert bak enheten og har 2 grønne deksler. Hvis de er løse, vises feilkode "Billett blokkering" på Skidata.
- Billettremsen, som ligger i en pappeske, løftes opp til feeder og skyves inn i spalten på baksiden, billetteremsen trekkes automatisk inn.
- Det vil alltid ligge en billett klar med dagens dato. Ved kjøp brukes denne billetten og det skrives på hvilket klokkeslettet den tas ut.
- Rett før midnatt og skifte til ny dato, vil den klargjorte billetten med dagens dato «kastes» i boksen helt bakerst, og en ny billett med den nye datoen gjøres klar.
Enhet: Kortleser og Thermohode
Billetter
På hovedkortet i søylen er det en knapp:
- Trykk 1 gang – Simulerer sløyfe belagt. Trykk for billett.
- . Trykk 3 ganger – Produsere en testbillett.
Test Billett Forprodusert Bill. Innkjørt Bill.
Etterfylle billetter i Søyle - Instruks
- Billett bokser med nye billetter står på lager rom i teknisk rom (gml vaktbua).
- Åpne boksen.
- Kontroller at åpningen i bunnen er åpen (hvis ikke: riv av papp bit)
- Ved søylen: Liten nøkkel åpner døren.
- Ta ut billettrester og tom billett boks.
- Sett inn ny billett boks.
- Ta tak i første billett og før den mot spalten i Feeder (vanskelig å se).
- Før billetten inn i feeder til den trekkes inn av seg selv.
- Lukk døren
- Lås med nøkkel.
Filterbom
- Filterbom benyttes for å slippe gjennom for høye kjøretøy som bobiler osv, dette kan gjøres fra fra PC i teknisk rom (gml vaktbua) eller på TDS.
«Bomsløyfe belagt for lenge» - Retuning - Instruks
- På skidata vises feilkoden " bomsløyfe belagt for lenge".
- Bomsløyfe må retunes
- Skru ut umbraco skruer og løft av toppen.
- Trykk inn RESET knappen på blå boks.
- Når sløyfen re-tunes lyser det et rødt lys, dette lyser også hver gang det står en bil på sløyfen.
- Monter toppen igjen.
Sprinkelanlegg beskrivelse
- P-Hus Slottet har et 2 delt sprinkelanlegg for slukking av brann.
- På hvert dysehode sitter en «glass-sensor» som knuser ved sterk varmeutvikling og da løsner en ventil som blokkerer for vannet og vannet frigjøres og presses gjennom dysene og spres ut i rommet. Dysene dekker hele området i hver etasje.
- Sprinkelanlegget er trykk satt hele tiden med luft trykk over hoved ventil og vanntrykk på undersiden.
- Hoved ventilene, Kranene, Alarmer og Kompressor er plassert i sprinkelrommet i nest nederste etasje.
- Rommet er låst og skal kun entres av opplært personell- med K1 nøkkel
- Sprinkelanlegget skal jevnlig testes og dreneres for kondens.
- Hver kontroll av anlegg skal det loggføres i Loggbok i Sprinkelrommet.
- Hver drenering skal loggføres i drenerings-Logg.
- Link til Sprinkel anlegg rutiner: P-Hus Slottet Sprinkelanlegg
- Ved utløsning av sprinkelanlegg, må vannet stenges av i sprinkelrommet.
- Link til prosedyre for å stenge vann: P-Hus Slottet Stenge Vann
Aspirasjons anlegg - "Sniffer slange"
- Det er montert en «slange» i taket i P-anlegget.
- Slangen har et ca 3 mm stort hull hver 15 meter.
- Slangen suger inn luft hele tiden.
- Dersom vedvarende røykutvikling, vil røyken suges inn og ledes gjennom slangen til sensor som detekterer røyken og varsler om dette.
- Det tar 2-3 minutter på de lengste strekkene for røyken å komme til sensor.
- Fordelen med denne fremfor røykvarslere er at støv og eksos ikke påvirker anlegget slik det ville gjort med røykvarslere i åpent anlegg.
- Lavtrykk, høytrykk og luft fuktighet påvirker anlegget og vil kunne føre til varselet "high flow" i kontrollboks.
- Ved varsel i brannvarsler i Teknisk rom, resettes denne som beskrevet.
- Varsel om High flow i kontrollboks til anlegget vil resette seg selv når "avviket" er borte.
- Forsvinner ikke varselet, kan Reset trykkes inn på kontroll boksen.
- Snifferen er montert med klemmer som lett brekker om noen henger i «slangen».
Varsel sentral i teknisk rom (gml vaktbua). Kontroll boks i 5 etasje.
Heisene
- Det er to personell heiser mellom etasjene i parkeringshuset, og det er en HC-heis/stolheis fra betalings automat og opp til butikknivå.
- Parkering Drift og Anlegg er ansvarlig for at heisene fungerer og tilkaller sertifisert hjelp ved feil.
Rengjøring
- Inn / utkjørings område og ned til inngangsdørene inn til automatene spyles jevnlig av TDS.
- Øvrige områder spyles av tekniker/vaktmester.
Spyling og rengjøring: Prosedyre
- Slangetrallen er låst med kjetting og lås, nøkkel er i nøkkelskap i bua.
- Tralleslangen koples til hurtigkoplingene midt i hver etasje. Vannkran åpnes først når slangen er strukket ut.
- Flere sluker ligger for høyt på gulvet og vannet må «svabres» til slukene.
- I etasjen med dør inn til automatene er det foretatt reperasjon inntil veggen, og her skal det ikke ligge vanndammer, området svabres jevnlig.
- TDS har daglig runde og skifter søppelposer, plukker søppel på gulvet og kaster alt i grå dunk.
- Vi går aldri forbi søppel, vi plukker det opp og kaster det
Sprøytespisser og liknende farlig avfal kastes i egnet GUL dunk plassert i garasjen nederst i Slottet. Verneutstyr skal brukes.
Restart av Skidata server, generell beskrivelse
- Restart av Mk-04 og MK-05 setter LPR og søyler «Offline» i en kort periode, og derfor er det lurt å gjennomføre restart når det er lite traffikk.
- Restart av Mk-04- og Mk-06 kan initieres fra TDS eller «Teknisk rom».
- Det anbefales å sitte i «Teknisk rom» på Slottet slik at man kan hjelpe kunder dersom problemer oppstår.
- Når søylene er i «nød drift», fungerer de som de skal.
Restart av Mk-04 & Mk-06- Instruks
- På PC tastatur - trykk 2 ganger på Scroll knappen + 4 (eller5) + Enter
- Styresentral: På bilde av PPC 04 eller PPC 05 - høyreklikk –og klikk på «RESTART».
- Nå slår server seg av og skjermen blir svart, for å følge med på hendelsesforløpet kan du gå inn på den andre serveren.
- Søylene går i «OFFLINE» og «NØDDRIFT» når Server slår seg av, dette er normalt.
- Når Server starter opp, kan man gå inn på aktuell server igjen for å se prosessen underveis på popup dialogbokser (se bilde under).
- Skidata tar kontrakt med hver enkelt søyle, og viser dialogboks om hvilken søyle som kontaktes, man vil se at Nød-drift forsvinner etter hvert som søylene kjøres opp igjen.
- Det er ingen avsluttende dialog boks for å avslutte seansen, la det avslutte uten å gjøre noe mer, sjekk heller om bilene kommer greit ut gjennom bomanlegget.
Traktor
- I nederste etasje er det en garasje, den åpnes med K1 nøkkel.
- Her inne lagres søppelposer og diverse annet materiell og ikke minst en liten traktor.
- Kun personer som har fått intern opplæring får lov å kjøre denne, av sikkerhetsmessige årsaker.
- Traktoren brukes blant annet til å skuffe snø på taket om vinteren.
5 Definisjoner
6 Vedlegg og referanser