1.Hensikt
Sikre riktig og effektiv drift og vedlikehold av Power Cash betalingsautomatene
2. Gjelder for
Dokumentet gjelder for Parkeringsenheten.
3. Ansvar for utførelse
Ansvar
|
Nr.
|
Aktivitet
|
Avd Leder
|
|
Ansvar for drift og opplæring
|
TDS
|
|
Legge inn nye billetter, løse myntforkiling, løse seddel-blokkering, Re-starte betalingsautomat «Remote» fra TDS.
|
Tekniker
|
|
Alt over, Hopper 1-4 feil/etterfylle mynt, korrupte filer, «Gjenopprette» feil, «Rekonfigurere» fra display, slå strøm av og på, Re-starte Kortleser, Skifte Hovedkort ol.
|
4. Beskrivelse
Nøkler
- Automat-nøkkel for åpning av dør til betalingsautomat hentes i nøkkelskap i «teknisk rom» U2.
- «Tømmenøkler» utleveres av Kontroll og Håndheving ved behov og må signeres inn/ut.
- «Hoppernøkkel» utleveres av Kontroll og Håndheving ved behov.
Instrukser og prosedyrer
Åpne automat dør - instruks
- Sett i nøkkel og vri til venstre (motsatt av Slottet).
- Dra ut «håndtak» nede til høyre på døren
- Dør åpnes.
Display- Innlogging (Pålogging uten ID-kort) - instruks
- Ved Display- trekk ut fjærbelastet "håndtak".
- Sving ut Display
- Bruk data-mus; velg ditt navn på display.
- Bruk tastatur; skriv din Pin Kode.
- Bruk data-mus; klikk «OK» på Display.
Ref Swarco hefte:
Når døren åpnes må man logge seg inn innen 30 sekunder ellers utløses alarmen. Om alarmen utløses kan du logge deg på for å avslutte alarmen, eller avslutte den fra styresentralen.
Om feil kode slås 3 ganger sperres man 1 time.
Om PCI-modul er aktivert og passordet er gått ut ser man ikke navnet i automaten og det går derfor ikke å logge seg på.
Lukke Dør - instruks
- Display tilbake til låst posisjon
- Tastatur og data-mus på plass
- Løft sperrehaken forsiktig og fjern den fra låseposisjon
- Lukk døren
- Lukk døren med dørhåndtaket
- Bruk nøkkelen til å låse døren- vri mot høyre en (1) omdreining.
- (Alarm aktiveres hvis den vris mer enn 1 omdreining)
Når Alarmen går
- Alarmen høres høyt og tydelig- ingen tvil når det skjer.
Typiske feil- Alarmen starter
- Dør åpen uten at pin kode mottas av automat.
- Pin kode skrives feil 3 ganger
- Velger eget navn, klikker ENTER (og får dermed ikke mulighet for å skrive inn PIN kode)
- Teknisk personell kan slå av alarm på Betalingsautomat ved å slå av automat på bryter.
- TDS,/ Teknisk Koordinator/ Teknisk personell kan slå av alarm via Swarco-skjermen på «TDS»/ «vaktbua» på Slottet / «teknisk-rom» i U2 Gyldengården.
- Ring TDS, eller noen på teknisk verksted for å få hjelp etter behov.
Stanse alarm - prosedyrer
Ved betalings automaten
- Stans alarmen på display
- Velg Gjenopprett
- Velg ditt navn
- Tast din kode
- OK.
Via PC (Skidata) / TDS
- Klikk på den betalings-automat som har Alarm
- Høyreklikk for å få opp meny
- På meny, velg: «Stans Alarm»
Sette inn billetter - instruks
- Fjern resten av remsen med billetter fra beholderen.
- Plasser en ny billett-bunke i beholderen.
- Sett den første billetten i remsen i billett-inntaket på baksiden- baksiden av billetten skal peke mot deg.
- Billetten trekkes inn automatisk.
Ta ut og åpne Seddel-leser - instruks
- «Seddel-leser» leser hvilken seddel som kommer inn.
- Press på den fjærbelastede stangen på undersiden boksen
- Seddel leser løsner- trekk den ut
- Press det gule dekselet på seddel leser mot deg og dekselet åpnes
- Inspiser for urenheter inni seddel leser
Skifte Seddel boks- instruks
- Seddelboksen har gult håndtak og er plassert under seddel-leser, her lagres sedlene.
- Tømmelag har «tømmenøkkel»
- Lås opp låsen
- Trekk ut full seddelboks.
- Plasser en tom seddelboks på samme sted og trykk den på plass
- En malende lyd er normalt når boksen er på plass.
- En "Skrape" lyd tyder på at tannhjul ikke er i skikkelig inngrep, trekk ut boksen igjen og gjenta monteringen.
Myntboks
- Myntboksen inneholder mynter som ikke går i Hopper.
- Myntboksen hviler på fire bolthoder på en styreskinne og tipper nedover når de to fremste går ut av styreskinnene. Myntboksene kan være ganske tung når den er full, bruk derfor begge hender når den trekkes ut.
Skifte Myntboks- instruks
- Lås opp låsen med «Tømmenøkkel».
- Ta tak i håndtaket og trekk myntboksen mot deg.
- Støtt boksen med den andre hånden, den kan være tung.
- Trekk myntboksen helt ut.
- Klikk så «OK» på display. Dette medfører at det skrives ut en "tømmebillett" som viser beløpet i Myntboksen og tas med inn
- Sett inn en tom myntboks og skyv den innover.
- Når det butter mot er pinnen på boksen kommet til der sporet svinger oppover.
- Press nedover på håndtaket for å vippe myntboksen opp i bak kant og skyv den bak til den ikke kommer lenger.
- Lås med tømmenøkkelen.
- Når boksen «løftes» opp i bakkant, er det en stang som går ned i hullet på myntboks luken og når myntboks skyves videre åpnes luken så myntene faller ned i boksen.
- Det har skjedd at myntboksluken ikke åpner og da «stuker» pengene seg fra myntboks og helt opp til mynt tester før feilen rapporteres i systemet
Hopper
Det er 4 lagre med vekslepenger for de ulike valørene: 1 kr, 5 kr, 10 kr, og 20 kr mynter.
Når mynt slippes på automat av kunde faller noen mynter nedi Hopper, når kunde betaler for eksempel dagsparkering a 99 kr med en 100 kr seddel, gis 1 kr i vekslepenger fra Hopper 1-4.
Derfor vokser og synker antallet mynter i Hopper hele tiden, og på TDS pc-skjerm vises varselet «Hopper Min» og «Hopper max».
Hopper 1, 2, 3 og 4.
- Hopper er en kasse med hjul i bunnen med hull som myntene legger seg nedi, hjulet snurrer rundt og avleverer riktig antall mynter til vekslepenger.
«Hopper feil» - instruks
- Sannsynligvis har mynter/fremmedlegeme kilt seg når hjulet har snurret.
- Tøm aktuell Hopper
- Snurr på hjulet,
- Legg myntene tilbake (ikke stable, de skal ligge "hulter til bulter")
- På Display og menyen «Feil og Varsler»- klikk på «gjenopprett» og feilen skal være borte fra displayet.
Bank-Kortleser
- Bank kortleser er standard og tar Visa og Master Card.
- Bank kortleser har egen strømforsyning, derfor restartes den ikke når man «restarter remote via Skidata» eller på bryterene.
- Derfor må den restartes for seg selv.
- Det kan gjøres via stikk-kontakt, men Ove trekker ut kabelen på baksiden, den som sitter på en hvit kontakt (se bilde).
Restart av Kortleser- instruks
- Trekk ut hvit kontakt på baksiden av kortleser.
- Vent et minutt.
- Monter kontakt bak på kortleser igjen.
Slå av/på betalingsautomaten- prosedyrer
Av /Off
- På display menyen velg "Shutdown", nå vil software stenge av på kontrollert vis.
- Når display er svart -Sett bryter på hovedkortet til 0 (Off).
- Automaten er nå strømløs.
Pwr bryter til Off, uten Shutdown først.
- Automat blir strømløs, men korrupte filer kan oppstå, derfor anbefales ikke denne måten å slå av automaten på.
Strømbrudd
- Som over, fare for korrupte filer når strømmen slås av uten Shutdown først.
På/On
- Sett bryter til 1 (On)
- Automaten vil slå seg på- dette tar tid fordi den må ta seg inn etter avbruddet den opplevde og hente ned nye data for å starte opp. Ha tålmodighet.
Typiske feil
Feil: Billett kommer ut igjen
Feilkode «Snu billett»
Løsning
- Papir støv/skit på glassene som skal lese billetten, fukt papir med isopropanol og tørk over glasset.
Feil: Billett kommer ut igjen
Feilkode: "Kan ikke leses"
Løsning
- Rens leser som beskrevet over
Feil: «Billett forsvant / kom ikke ut igjen».
Løsning
- Sjekk om billett ligger bakerst i boksen. Det skjer dersom billetten har en liten brett på hjørnet som «stuker» i mot på returen, systemet vil prøve å skyve billetten ut noen ganger før det gir opp og «legger» billetten i kassen bakerst.
Feilkode: «Myths feil» - TDS.
Løsning
- Sjekk om det er mynter i innkast.
- Løsne myntleser (svart boks)
- Sjekk om det er mynter i spaltene på undersiden av myntleser.
- Er det veldig fullt med mynter, se inn i spalten over selve myntboksen, hvis det ligger mynter der er det tegn på at luken i myntboks ikke har åpnet seg ved installasjon noe som medfører opphopning av mynter hele veien opp til myntleser.
NB:
Mynter som hentes ut i forbindelse med myntforkiling legges i en pose i «myntkassen» til formann, og på notat blokken i «myntkassen» noteres dato, P-Hus, automat nr, sum og signatur.
Feilkode: «Myntklaff defekt» vises på skjermen hos TDS
Løsning:
- Åpne Hopper døren.
- Myntklaffen er rett frem, og det kan sees at den vipper ut og inn- altså fungerer som den skal.
- På myntklaffen er det en leppe som skal gå inn i et spor på en liten brakett, der sitter også fotocellen.
- Problemet kan være at leppen ikke går inn i sporet slik at myntklaffen dermed ikke er i posisisjon.
- Vri på brakettene med sporet, og fotocellen, slik at leppen på myntklaffen går inn i hverandre.
- Gå på Feil og Advarsler, klikk «Gjenopprett» og sjekk at myntklaff feilen er borte.
Mynt klaff sensor er rød.
Sensor huset kan vris så det ligger overens med klaffen, som er litt på skrå.
Feilkode: Billett går ikke inn i automaten- ingen feilvarsler.
Sannsynlig feil:
- Ødelagt Thermohode.
- I en søyle vil et ødelagt Thermohode gi feilmeldingen: «Thermohode ødelagt»,
- I Easy Cash og Power Cash gis ikke den feilkoden!
Skifte Thermohode- instruks
- Løsne 2 kontakter fra Thermohode.
- Skyv frem en grønn spake på hver side av Thermohode. (vær forsiktig)
- Skyv Thermohode oppover og ut av sporet- den er løs.
- Sett inn nytt hode og monter i motsatt rekkefølge av det over.
Feilkode: «Kunde får ikke ut igjen billetten».
Løsning:
- Så ikke noe galt når døren ble åpnet.
- Åpnet Billett leser- Rullene var fullstendig smeltet, se bilder.
- Gumme ruullene er myke før de går i oppløsning, det er eneste måte å forhindre at de smelter helt og «griser» til innvendig.
- (Swarco sier det skyldes reaksjon pga eksos og gummiblanding)
Feilkode: - «Forbindelsesfeil» (TDS).
Løsning:
- Kunder ringte og klaget over at billettene forsvant inn i automaten.
- TDS kjørte «Remote Restart» 2 ganger uten at det hjalp.
- Kort terminalen «restartes» for å se om det er en feil i selve betalings terminalen til bankkort (Se restart kort terminal lenger oppe).
- Fremdeles samme feilmelding:
- Løsning:Kjør en «Konfigurering» (velges i menyen).
- Feilkode forsvinner fra «Feil og Advarsler».
5. Definisjoner
6. Vedlegg og referanser