Gratis tannbehandling i offentlig tannklinikk - prosedyre og kriterier v. 2.1

MÅL/HENSIKT

Sikre at aktuelle brukere av kommunale helse- og omsorgstjenester får nødvendig tannbehandling og ivaretatt daglig munnhygiene.

Fokus hos ansatte på tann- og munnhygiene hos tjenestemottakere.

 

DEFINISJONER:

Lov om tannhelsetjenesten (Tannhelsetjenesteloven) § 1-3 første ledd, bokstav , sier at den offentlige tannhelsetjenesten skal gi et regelmessig og oppsøkende tilbud til grupper av eldre, langtidssyke og uføre i institusjon og hjemmetsykepleie.

Tannhelsetilbudet til rusmiddelavhengige er beskrevet i punkt 1 i Helse- og omsorgsdepartementets rundskriv I-2/2006 av 10. februar 2006, og i Tannhelsetjenesteloven § 1-3 første ledd bokstav e: andre grupper som fylkeskommunen har vedtatt å prioritere 

 Brukergrupper over 18 år med særlig behov for tannbehandling, som skal ha tilbud om gratis offentlig tannbehandling, er:

Aktuell Tann-tjeneste:

Gruppe B

Personer med psykisk utviklingshemming

TANN-UH

Gruppe C1

Brukere på institusjon

TANN-I

Gruppe C2

Brukere som mottar hjemmebaserte tjenester på vedtak

TANN-H

Gruppe E

Rusmiddelavhengige - Brukere som mottar personlig/ praktisk bistand på vedtak, pga rusmiddelavhengighet

TANN-R

 

ANSVAR

Voksne innbyggere

  • skal i utgangspunktet selv betale for behandling hos tannlege og tannpleier

Kommunen

  • skal gi tilbud til de innbyggerne som mottar tjenester som gir rett på gratis offentlig tannbehandling
  • skal gi tannklinikkene beskjed om nye brukere fortløpende
  • skal 4 ganger i året gi tannklinikkene beskjed om bruker som ikke lenger har tjenester som kvalifiserer for ordningen

Virksomhetsleder tannhelse-tjenesten i Agder

  • skal arrangere samarbeidsmøter mellom kommunen og tannklinikklederne 2 ganger/år
  • skal behandle klager

Tannklinikkene

  • skal gi et regelmessig og oppsøkende tilbud til grupper som har vedtak på tjenester som gir rett på gratis tannbehandling

 

Kommunes oppgaver er fordelt slik:

Forvaltning

  1. Melde brukeren som fyll vilkår til tann-kontakt i avd 1. 
  2. Legge inn tjenesten TANN-H ved tildeling av helsetjeneste i bemannet bolig. 
  3. Legge inn tjenesten TANN-H ved tildeling av omsorgsbolig. 
  4. Legge inn tjenesten TANN-UH når diagnose P85 registreres (Gruppe B)
  5. Legge inn tjenesten TANN-I ved tildeling av langtidsplass (Gruppe C1)

Avdeling 1 – forvaltning v/ kontaktperson tann

  1. Ha kontakt med tannklinikkene om nye brukere og brukere som ikke lenger har krav på har ordningen.
  2. Ha kontakt med Forvaltning og utfører når behov for vurdering av brukere som tar kontakt og mener de har krav på ordningen.
  3. Legge bruker på TANN-tjeneste
  4. Skrive tilbudsbrev om ordningen i Profil og gi utfører beskjed om dette.
  5. Lage skriftlig brev med klageadgang til brukere dersom behov og etter beskjed fra utfører.

Utfører

(Gruppe C2
=TANN-H)

 

  1. Hjelpe bruker å opprettholde god munnhygiene.
  2. Avtale nødvendig kontakt med aktuell tannklinikk.
  3. Vurdere om bruker fyller krav for tannhelsetjeneste
  4. Melde bruker som vurderes å kvalifisere til avdeling 1 – forvaltning.
  5. Innhente underskrift på tilbudsbrev, signere for kommunen og sende til Forvaltning for scaning til Profil. 
  6. Avlutte TANN-tjeneste når tjenesten som utløser kravet avsluttes.
  7. Melde til Forvaltning - avd, dersom behov for skriftlig brev med klageadgang, og formidle dette. 
  8. Melde ny adresse for bruker til tannklinikken når bruker flytter.

Utfører

(Gruppe E
=TANN-R)

  1. Hjelpe bruker som har tannproblemer
  2. Vurdere om bruker fyller krav for tannhelsetjeneste
  3. Melde bruker som vurderes å kvalifisere til avdeling 1 - forvaltning
  4. Innhetne underskrift på tilbudsbrev, signere for kommunen og sende til Forvaltning for scanning i Profil. 
  5. Hjelpe bruker med nytt tilbudsbrev når nødvendig og ett år har gått

Kommunen v/ ledelsen i HM

  1. Underskrive avtale med Agders tannhelsetjeneste
  2. Delta på årlig møte med Agders tannhelsetjeneste

 

BESKRIVELSE:

1. Finne ut om innbygger kvalifiserer for gratis tannbehandling når de henvender seg:

  • Sjekk i tjenestebildet om bruker er registrert med TANN-tjeneste
  • Sjekk i Postjournal om brev er skrevet og svarbrev skannet
  • Vurdere om bruker fyller vilkår dersom det ikke er registrert  Tann-tjeneste
     

 2. Vurdere behov og registrere tjeneste:

Tjeneste

Når aktuelt

Vurdere behov

Registrere tjeneste

Iverksettings-dato

TANN-UH

Når diagnose P85

Ikke nødvendig

Forvaltning v/spesialkonsulent

Dagens dato

TANN-I

Når tildelt Langtidsplass i institusjon

Ikke nødvendig

Forvaltning v/sykehjemskoordinator

Dagens dato

TANN-H

Når tildelt helsehjelp i bolig med bemanning

Ikke nødvendig

Forvaltning
v/saksbehandler

Dato for innflytting

TANN-H

Når behov for helsehjelp

Forvalting/Utfører 

Forvaltning
v/Tann-kontakt Avdeling 1

3 måneder fram

TANN-R

Når praktisk bistand pga rusmiddel-avhengighet.

(Må ha nytt brev hvert år)

Team i oppfølgings-tjenesten

Forvaltning
v/Tann-kontakt Avdeling 1

3 måneder fram

 

Vurdering Tann-H:

Helsehjelp: Helsedirektoratet presiserer at loven omfatter pasienter som mottar helsetjenester i hjemmet, dersom tjenesten de mottar er å anse som hjemmesykepleie. Med hjemmesykepleie menes her helsetjenester i hjemmet i form av lettere behandling, sårbehandling, legemiddelhåndtering, psykiatrisk sykepleie mv.  

Dette gjelder uavhengig av diagnose og tilstand.


Praktisk og personlig bistand som hjelp til rengjøring, matlaging, dusj og stell, hjelp til å gå i butikken og møte til avtaler gir ikke rett på gratis tannbehandling.


Bruker som fyller vilkår for TANN-H

  • brukere med vedtak om helsehjelp (hjemmesykepleie)
    • med utgangspunkt i brukers hjem
    • tjeneste 1 gang /uke
    • hatt tjeneste i 3 måneder
    • kommunal tjeneste forventes å vare mer enn 1/2 år
  • brukere i bolig med bemanning der helsehjelp inngår som del av tilbudet
     

Brukere som ikke kvalifiserer:

  • brukere som ikke har noen tjeneste som gir rett på ordningen
  • brukere som har tjeneste sjeldnere enn 1 gang pr uke
  • brukere som har kortvarige tjenester (under 1/2 år)

 

3. Informere tannklinikken om nye brukere

Avdeling 1- forvaltning sender svarbrevet fra bruker til aktuell tannklinikk fortløpende etter scanning til Profil.
 

4. Beskjed til brukere som IKKE kvalifiserer:

  1. Utfører vurderer om bruker fyller krav for tannhelsetjeneste fortløpende og ved evaluering av aktuelle tjenester. Rådføre seg med tann-kontakt i Forvaltning ved tvil. Informerer bruker at denne vurderes å ikke kvalifisere for ordningen.
    Skriver journalnotat om at bruker vurderes å ikke fylle kriteriene.
    Dersom bruker er uenig, sendes beskjed til avdeling 1 - forvaltning. 
  2. Avdeling 1 - forvaltning sender skriftlig brev til bruker med orientering om klageadgang etter beskjed fra utfører. 
  3. Agders tannhelstjenestekontor vurderer opplysningene og gir tilbakemelding til bruker og Forvaltning på deres tolkning av forholdene for brukeren som klager.
     

5. Avslutte tjenesten for de som ikke lenger kvalifiserer

Tjeneste

Hvem

Registrere avslutt-dato

TANN-UH

Utfører som gir bruker tjeneste

Forvaltning v spes kons.

Når flyttet fra kommunen eller død

Når P85 seponeres

Bruk dagens dato 

TANN-I

Omsorgssenter

Når flyttet ut eller død. 

Bruk dagens dato. 

TANN-H

Forvaltning - avdeling 1

Når bruker takker nei til tilbudet.

Bruk dagens dato. 

TANN-H

Aktuell Sone/ Oppfølgingsteam

Når tjenesten som utløser rett til ordningen opphører helt eller tjenesten reduseres til mindre enn 1 gang/uke

Når bruker flytter fra kommunen eller død

Bruk dagens dato. 

TANN-R

Oppfølgings-team

Når ikke lenger kontakt med oppfølgingstjenesten

TANN-H

Omsorgsbolig/bemannet bolig 

Når flyttet ut eller dør, eller der helsehjelp i bolig avsluttes.

Avdeling 1- forvaltning skal informere tannklinikkene om hvem som ikke lenger kvalifiserer for gratis tannbehandling 4 ganger pr år.
De kjører rapport Avsluttet tjeneste i perioden i Brukermodulen i Profil.
Sender lik liste til alle tannklinikkene på hvem som ikke lenger kvalifiserer.
 

 

VEDLEGG


Forklaring på grupper som kan få gratis behandling offentlig tannklinikk

Gruppe A 
Barn 0-18 år      Tilbud: Gratis behandlingen på offentlig tannklinikk.

Gruppe B
Psykisk utviklingshemmede over 18 år. Tilbud: Gratis behandling på offentlig tannklinikk.

Gruppe C1
Eldre, uføre og kronisk syke med opphold i somatiske/psykiatriske institusjoner som sykehjem, aldershjem og sykehus.
Tilbud: Gratis nødvendig behandling på offentlig tannklinikk forutsatt at oppholdet vil vare utover 3 måneder. 

Gruppe C2
Pasienter som mottar hjemmebaserte tjenester i åpen omsorg på grunnlag av vedtak etter Helse- og omsorgstjenesteloven§ 3-2 punkt 6 bokstav a. Praktisk hjelp etter bokstav b gir som hovedregel ikke rett til gratis tannbehandling.
Tilbud: Gratis nødvendig behandling på offentlig tannklinikk når hjelpen gis minst 1 gang i uken og det er forventet at den vare utover 3 måneder. Hjelpen må være å anse som hjemmesykepleie. 

Gruppe E
Tannhelsetilbudet til rusmiddelavhengige er beskrevet i punkt 1 i Helse- og omsorgs-departementets rundskriv I-2/2006 av 10. februar 2006. Tilbudet gjelder rusmiddel-avhengige som mottar kommunale tjenester etter Helse- og omsorgs-tjenesteloven § 3-2 første ledd nr. 5 og 6, på grunn av sitt rusmisbruk, i mer enn 3 måneder.
Tilbud: Gratis nødvendig behandling på offentlig tannklinikk i inntil 1 år. 
 


Rett til stønad til tannpleie, når ikke rett til gratis tannbehandling på offentlig klinikk

Gruppe D

Personer 19-20-år får dekket 75 % av departementets fastsatte honorartakster. 

Personer 21-24 år skal betale 75 % av departementets fastsatte honorartakster.

Etter folketrygdloven § 5-6 ytes det stønad til dekning av utgifter til undersøkelse og behandling utført av tannlege ved en rekke tilstander/tilfeller. Den enkelte tannlege eller tannpleier er ansvarlig for å vurdere hvorvidt et medlem har krav på stønad.

 

Tilstander som kan gi rett til stønad til tannbehandling - Helfo - for helseaktører

 

Offentlige tannklinikker i Kristiansand

Slottet tannklinikk                                Tlf: 38 12 50 00

Rona tannklinikk                                  Tlf: 38 12 25 00

Vågsbygd tann- og spesialistklinikk     Tlf: 38 53 12 80

Søgne tannklinikk                                Tlf: 38 05 09 00
 

Tannlegevakten

Besøksadresse: Sørlandet sykehus, Kristiansand - lokaler bak Legevakten. Egsveien 102, 4604 Kristiansand

Åpningstider: lørdag og søndag, samt høytids- og helligdager, klokken 1100 - 1300.

Telefon: 970 07 821