Hensikt
Hensikten med dette dokumentet er å sikre enhetlig saksbehandling i tjenesten.
Gjelder for
Dette dokumentet gjelder alle ansatte.
Ansvar for gjennomføring
Alle i tjenesten er ansvarlig for å kjenne til og følge prosedyren.
Beskrivelse
Etter sakkyndig vurdering og med skriftlig samtykke fra foreldre kan kommunen helt eller delvis frita en elev for opplæringsplikten.
- For å få en sak, vedr. fritak fra opplæringsplikten, vurdert av PPT må foresatte samtykke skriftlig. Dette gjøres som en del av saksbehandlingen (eleven er allerede klient i PPT) eller foresatte/elev i samarbeid med skolen sender henvisning, der de ber om fritak fra opplæringsplikten vurderes.
- Se egen mal med tilhørende samtykkeskjema.
- Det er hensynet til eleven som er avgjørende for beslutningen. I sakkyndig vurdering begrunnes derfor hvorfor man av hensyn til eleven anbefaler fritak helt eller delvis. Fritak skal bare gis i spesielle unntakstilfeller, først og fremst der det vil være helt urimelig ovenfor eleven å gjennomføre opplæringsplikten (OT.prop. 46 (1997-98). Eleven har etter vedtak om fritak, rett på "restretten" på et senere tidspunkt (ta igjen tapt skolegang).
- Saker der fritak anbefales gjelder i hovedsak alvorlig fysisk eller psykisk sykdom. Her innhenter vi skriftlig dokumentasjon fra fastlege/spesialisthelsetjeneste.
- Det er også gitt fritak for ett helt skoleår, der eleven fungerer så godt/høy måloppnåelse på alle kompetansemål/er faglig og sosialt tilsvarende trinnet over. Det vil si at eleven hopper over ett skoleår.
- Elever som blir fritatt for 10.trinn og begynner rett i videregående skole skal bare ha standpunktkarakterer i de fagene som allerede er avsluttet eller avsluttes på 9.trinn og skal heller ikke ha eksamen. (Udir tolkningsuttalelse 12.12.2014).
- Elever som er skrevet ut av grunnskolen etter oppll. § 2-1 4.ledd kan tas inn til videregående opplæring (jfr. forskrift til oppll. § 6-13 1.ledd bokstad a.) Eleven tas inn til vgs etter en individuell vurdering (§ 6-25). (Udir tolkningsuttalelse 12.12.2014).
- For fritak fra deler av opplæringen, vurder alltid hvorvidt det er riktig med fritak etter § 2-1 4.ledd eller redusert timeantall etter § 5-1.
Saksbehandling
- PPT får først samtykke fra foresatte/elev
- skriver deretter SV
- gjør foresatte og elev kjent med, og gir mulighet for kontradiksjon på, innholdet i SV
- sender SV med samtykke som vedlegg til oppvekst, kopi til nærskole og hjem.