Ehandel - Behovsmelding - Generell informasjon v. 1.1

 

 

Visma Bestilling med behovsmelding 

 

Fordeler med Visma bestilling 

● Forenkler og effektiviserer bestillingsprosessen 

● Tilgjengelighet ved bestilling - rekvisisjonsblokken i lomma for bestiller (mobil app) 

● Sikrer at alle bestiller i henhold til avtaler 

● Behov plasseres direkte i bestillingssystemet uten tidkrevende og fordyrende 

mellomledd fra behovsmelder 

● Fokus på kostnadskontroll og avvik 

● Økt andel via eHandel reduserer arbeidet i fakturabehandling 

 

 

 

 

Roller 

 

 

Behovsmelder 

Alle ansatte i Kristiansand kommune som er opprettet i Enterprise og ligger inne med initialer og passord har tilgang som behovsmelder i Visma ehandel. 

En behovmelders oppgave skal være så enkel som mulig. Det er kun å melde behovet som er i fokus. Kontering og det regnskapsmessige vil ikke være synlig for behovsmelderen og det skal ivaretas av bestilleren på vanlig måte.  

Behovsmelderne kan melde behov for alle forbruksenheter i de selskapene som er aktivert med behovsmelding. Det er derfor viktig at brukeren søker frem riktig forbruksenhet første gang hun logger inn. Da vil denne forbruksenheten bli valgt automatisk videre, inntil hun ønsker å endre forbruksenhet.  

Etter at en behovsmelding er sendt, er det opp til bestillerne i den aktuelle forbruksenheten å avgjøre om det skal lages en bestilling eller ikke. Bestilleren kan også overstyre den valgte artikkelen og antallet som skal bestilles uten å involvere behovsmelderen. 

Behovsmelder åpner Visma fra Fagapplikasjonsportalen på pc eller gjennom Innafor (under Nyttige verktøy, velger Visma Enterprise og trykk på Visma - Hovedside).

 

Bestiller/Rekvirent 

En bestiller er normalt tilknyttet et fåtall enheter og kjøper inn til disse. Brukerroller og fullmakter må tildeles. Rekvirent behandler behovsmeldinger, bestiller varer og registrerer varemottak. Må ha tilgang til kontering og attestering i fakturabehandling. 

 

Godkjenner 

Godkjenner kan bestille varer, godkjenner handlevogner og registrere varemottak. Må ha tilgang til kontering, attestering og anvisning i fakturabehandling. Kan ikke godkjenne sine egne handlevogner. 

 

Bestiller/rekvirent og godkjenner åpner Visma fra Fagapplikasjonsportalen på pc eller gjennom Innafor (under Nyttige verktøy, velger Visma Enterprise og trykk på eHandel).