Ungdommens bystyre - reglement v. 1.0

§1 Formål

Formålet med ungdommens bystyre er å sikre en bred, åpen og tilgjengelig medvirkning fra barn i unge i saker som angår dem1.

Barn og unges rett til å si sin mening og å bli hørt er hjemlet i FNs konvensjon om barnets rettigheter artikkel 12. Det følger av artikkel 12 at barnet skal ha rett til å gi uttrykk for sine synspunkter i saker som berører det, og at barnets synspunkter skal tillegges behørig vekt i samsvar med dets alder og modenhet.

Ungdommens bystyre er et råd som jobber for å gjøre Kristiansand til en enda bedre kommune for barn og unge å bo i, og skal være en stemme som politikere og andre lytter til og tar på alvor.

Rådet skal være et sted der unge kan lære om demokrati og politiske prosesser, slik at de involveres i samfunnsutviklingen.


§ 2 Valg og sammensetning

§ 2 a Valg
Ungdommens bystyre velges av Kristiansand bystyre2.

Valgperioden for elevrådsrepresentanter er ett år.

Valget bør skje innen utgangen av oktober.

Medlemmer kan gjenvelges.

Medlemmene i rådet skal på valgtidspunktet ikke ha fylt 19 år3.

Rådet velger selv sin leder og nestleder4.

§ 2 b Sammensetning
Ungdommens bystyre består av ungdom som velges fra elevråd på ungdomstrinnet og videregående skoler.

  • En representant fra hver av ungdomskolene i kommunen, til sammen 16 representanter. Representant fra ungdomskolen velges blant skolens elevråd, fortrinnsvis leder eller nestleder av elevrådet. Elevrådsleder er første prioritet, hvis leder ikke vil, blir det valg internt i elevrådet. Hvis ingen fra skolens elevråd ønsker å være i ungdommens bystyre, åpnes det for andre kandidater fra skolen. Det avholdes da valg på aktuell skole. 
     
  • Opptil fem representanter fra de fem videregående skolene i kommunen. Representanten velges fortrinnsvis fra elevrådet.
     
  • Private ungdomskoler inviteres til å sende en representant hver. På ikrafttredelsestidspunktet er det fem skoler. Representanten velges fortrinnsvis fra elevrådet.
     
  • Private videregående skoler inviteres til å sende en representant hver. På ikrafttredelsestidspunktet er det to skoler. Representanten velges fortrinnsvis fra elevrådet.
     
  • Opptil fire uavhengige5 representanter fra forrige periodes ungdommens bystyre som foreslås etter valg i dette avtroppende ungdommens bystyre.

Det bør tilstrebes tilnærmet lik kjønnsfordeling ved samlet valg. Samtlige elevrådsrepresentanter velges med ett personlig varamedlem. Ungdommens bystyre har til sammen maksimalt 32 medlemmer med 28 varamedlemmer (de uavhengige har ikke varamedlemmer).

§ 2 c Tematiske arbeidsutvalg
Ungdommens bystyre organiserer sitt arbeid i tre tematiske arbeidsutvalg med følgende ansvarsområder6:

  • Helse og oppvekst
  • Miljø, by- og stedsutvikling
  • Kultur og idrett

Arbeidsutvalgene består at medlemmer fra rådet, og alle ordinære medlemmer av rådet skal sitte i et av arbeidsutvalgene. Rådet velger selv hvilke valgordninger som sikrer at medlemmene fordeles på arbeidsutvalgene. Hvert arbeidsutvalg velger selv sin leder og nestleder. Leder og nestleder av rådet er ikke medlem av noe tematisk arbeidsutvalg.

§ 2 d Organisastorisk arbeidsutvalg
Leder, nestleder og komiteledere utgjør arbeidsutvalget for ungdommens bystyre.


§ 3 Ansvars- og arbeidsområder
Ungdommens bystyre er et rådgivende organ for kommunen, og har rett til å uttale seg i saker som gjelder barn og unge7.

Rådet skal jobbe med saker som gjelder barn og unge, særlig innen disse temaområder:

  • helse og oppvekst 
  • miljø og byutvikling
  • kultur og idrett

Arbeidsutvalgenes ansvar er å bistå rådet i forberedelse av saker.

Rådet skal ikke behandle saker som gjelder enkeltpersoner8.

Rådet kan få disposisjonsrett over midler som tildeles til definerte formål fra Kristiansand bystyre.


§ 4 Saksbehandling

§ 4 a Saksbehandlingsrutiner
Kristiansand kommune har felles reglement for saksbehandling for folkevalgte organ som også gjelder ungdommens bystyre 9.

Møter i de tematiske arbeidsutvalgene og arbeidsutvalget for rådet må tilpasses regler for saksbehandling. Rådet utarbeider selv forslag til arbeidsformer og rutiner for hvordan arbeidsutvalgene får fram saker.

Barn og unge som bor i Kristiansand kommune, samt organisasjoner som representerer eller organiserer barn og unge, kan komme med forslag til tema og saker som de tematiske arbeidsutvalgene skal jobbe med. Rådet utarbeider selv rutiner for hvordan slike henvendelser kan skje.

§ 4 b Saker som er til politisk behandling

Ungdommens bystyre har rett til å uttale seg i saker som skal til politisk behandling. Det gjøres i form av en skriftlig uttalelse som følger saken når den går til politisk behandling.

Rådet inviteres til å medvirke i prosesser for å kunne gi innspill til planer og utvikling av nye tjenester som har betydning for barn og unge.

Rådet kan velge et medlem som har møte- og talerett i oppvekstutvalget, et medlem som har møte- og talerett i kulturutvalget og et medlem som har møte- og talerett i Kristiansand bystyre på vegne av rådet.

Tema og informasjon som rådet på eget initiativ ønsker å legge fram for andre politiske organ enn oppvekstutvalget, kulturutvalget eller Kristiansand bystyre kan stilles som spørsmål til aktuelt organ om å få komme og legge fram sak10 

§ 4 c Sekretariatshjelp

Barn og unge har rett på støtte til forberedelse av saker, og ungdommens bystyre med tilhørende arbeidsutvalg skal gis tilstrekkelig sekretariatshjelp11.

Sekretariatet er organisert i enhet demokratiordninger i område kultur og innbyggerdialog. Sekretariatet sikrer at saker som skal til politisk behandling kommer til ungdommens bystyre i tide.


§ 5 Årsmelding

Ungdommens bystyre skal hvert år utarbeide årsmelding som legges frem for Kristiansand bystyre12. Årsmeldingen skal inneholde oversikt over medlemmer, reglement og hvilke saker rådet har behandlet i løpet av årets som er gått, i tillegg til en oppsummering av rådets uttalelser. Årsmeldingen legges fram i slutten av hvert skoleår.


§ 6 Godtgjøring

Ungdommens bystyres medlemmer godtgjøres i henhold til «Reglement for godtgjøring og velferdsordninger for folkevalgte» i Kristiansand kommune13.


§ 7 Gyldighet/endring.

Dette reglement er vedtatt av Kristiansand bystyre 9. oktober 2019 og trer i kraft fra denne dato. Endring av dette reglementet kan kun foretas av bystyret. Kulturutvalget skal innstille på sak om forslag til eventuelle endringsforslag. 

------------------------------------

1 Jfr. kommunelovens § 5-12 og forskrift om medvirkningsordninger § 1 bokstav b.
2 Jfr. kommuneloven § 5-12 andre ledd.
3 Jfr kommunelovens §5-12.
4 Jfr. forslag til forskrift om medvirkningsordninger § 3 andre ledd.
5 Med uavhengig menes at disse representantene ikke lenger representerer ett bestemt elevråd. De kan gjenvelges for å sikre kontinuitet
6 Jfr ihht kommunelovens § 5-7.
7 jFf. kommuneloven § 5-12.
8 Forslag til forskrift om medvirkningsordninger § 2 fjerde ledd.
9 Link til saksbehandlingsreglementet
10 Jfr § 14 i saksbehandlingsreglementet
11 Jfr. Forslag til forskrift om medvirkningsordninger § 3 fjerde ledd.
12 Jfr. Forslag til forskrift om medvirkningsordninger § 2 siste ledd.
13 Link til godtgjøringsreglementet