Hensikt
Sikre effektiv og korrekt kommunikasjon mellom operatør og samtalepartner.
Operatører skal følge denne rutinen.
Ha mikrofonen ca. 5 cm fra munnen
Tydelig tale
Bruk korte meldinger
Unngå gjentakelser
Hold den naturlige rytmen du har i daglig tale
Snakk jevnt og rolig
Ikke la stemmen synke på siste del av sendingen
Si melding i hele uttrykk eller korte setninger
Gjør opphold mellom setninger eller uttrykk når meldingen skal skrives ned
Bokstavering kan være viktig for å unngå misforståelser, f.eks. ved oppgivelse av henteadresse. Meldinger blir evt. verifisert (gjentatt) av mottaker for å sikre seg mot misforståelser
Enkeltbokstaver og bokstavgrupper staves ved hjelp av det fonetiske alfabet
Ekspedisjonsutrykk – aktuelle utrykk å bruke i en samtale:
Uttrykk |
Forklaring |
Det er forstått (motsatt – er meldingen oppfattet?) |
Jeg har mottatt din melding, forstått den og vil etterkomme den. Skal bare brukes av adressaten. Da betydningen av «Forstått» innbefattet «Mottatt» brukes de to ekspedisjonsordene aldri sammen. |
Det er mottatt |
Jeg har mottatt din siste melding |
Kan du gjenta? Jeg gjentar: |
For å gjenta siste melding Gjentar melding |
Jeg bokstaverer |
Jeg bokstaverer ved hjelp av fonetisk alfabet |
Rettelse: |
Ved feil i melding, les så korrekt melding. |
Riktig |
Du har oppfattet meg riktig |
Kan du snakke langsommere? |
Du snakker for fort |
Vent |
Vent noen sekunder – nettet er ikke ledig for annen trafikk. Den som har sagt vent initierer videre tale |
Fonetisk alfabet og talltegn:
Eksempel med klokkeslett-uttale:
Klokkeslett uttales alltid med 4 siffer med 24-timers klokke. Er klokken kvart over ett på dagtid, skal det uttales slik:
1315: Tretten-femten
Skal det boksaveres, sier du: EN - TRE - EN - FEM