Taleteknikk v. 1.0

Hensikt

Sikre effektiv og korrekt kommunikasjon mellom operatør og samtalepartner.

Ansvar for gjennomføring

Operatører skal følge denne rutinen.

Beskrivelse

Taleteknikk:

  • Ha mikrofonen ca. 5 cm fra munnen

  • Tydelig tale

  • Bruk korte meldinger

  • Unngå gjentakelser

  • Hold den naturlige rytmen du har i daglig tale

  • Snakk jevnt og rolig

  • Ikke la stemmen synke på siste del av sendingen

  • Si melding i hele uttrykk eller korte setninger

  • Gjør opphold mellom setninger eller uttrykk når meldingen skal skrives ned

  • Bokstavering kan være viktig for å unngå misforståelser, f.eks. ved oppgivelse av henteadresse.  Meldinger blir evt. verifisert (gjentatt) av mottaker for å sikre seg mot misforståelser

  • Enkeltbokstaver og bokstavgrupper staves ved hjelp av det fonetiske alfabet

 

Ekspedisjonsutrykk – aktuelle utrykk å bruke i en samtale:

Uttrykk

Forklaring

Det er forstått

(motsatt – er meldingen oppfattet?)

Jeg har mottatt din melding, forstått den og vil etterkomme den. Skal bare brukes av adressaten. Da betydningen av «Forstått» innbefattet «Mottatt» brukes de to ekspedisjonsordene aldri sammen.

Det er mottatt

Jeg har mottatt din siste melding

Kan du gjenta?

Jeg gjentar:

For å gjenta siste melding

Gjentar melding

Jeg bokstaverer

Jeg bokstaverer ved hjelp av fonetisk alfabet

Rettelse:

Ved feil i melding, les så korrekt melding.

Riktig

Du har oppfattet meg riktig

Kan du snakke langsommere?

Du snakker for fort

Vent

Vent noen sekunder – nettet er ikke ledig for annen trafikk. Den som har sagt vent initierer videre tale

 

Fonetisk alfabet og talltegn:

fa.PNG

tall.PNG

Eksempel med klokkeslett-uttale:

Klokkeslett uttales alltid med 4 siffer med 24-timers klokke. Er klokken kvart over ett på dagtid, skal det uttales slik:

1315:  Tretten-femten

Skal det boksaveres, sier du: EN - TRE -  EN - FEM