Rutine mellom responssenteret og utrykningstjenesten- Aleris
v. 1.2
Samhandling mellom responssenteret og utrykningstjenesten i Asker og Bærum
Mål/hensikt
- Sikre at bruker blir ivaretatt på en best mulig måte
- Sikre at samarbeidet med responstjenesten og utrykningstjenesten fungerer på en best mulig måte
- Klargjøre ansvarsfordeling mellom tjenestene
Ansvar
- Ansatte på responssenteret
- Ansatte i utrykningstjenesten
Beskrivelse
Rutinen gjelder for alle alarmer innkomne til responssenteret, hvor Alfra kollega er utrykningstjeneste.
Responssenteret skal alltid vurdere nøye i hvert enkelt tilfelle om det er behov for en utrykning. Dersom dette er nødvendig, skal følgende rutine følges:
- Alarmer til responssenteret vedrørende spørsmål fra bruker om hjemmetjenester, skal responssenteret høflig henvise bruker til å ta kontakt med hjemmetjenesten direkte.
- Responssenteret skal ikke videreformidle beskjeder til hjemmetjenesten via utrykningstjenesten. Men be bruker selv ta kontakt med hjemmetjenesten
- Alle alarmer responssenteret varsler utrykningstjenesten, skal utrykningstjenesten rykke ut på, uavhengig om det er fall eller toalettbesøk.
- Dersom det blir mange utrykninger på hjemmesykepleierelevante oppdrag, for eksempel toalettbesøk til en og samme bruker, skal utrykningstjenesten varsle dette videre til tildelingskontoret via EPJ (Gerica i Asker) eller på mail for profil (midl løsning for huskelapp, inntil VPN linje er på plass).
- Utrykningstjenesten skal ikke diskutere med responssenteret eller andre samarbeidspartnere, om hvem sitt ansvar alarmen er eller hvem som skal rykke ut.
- Brukeren skal alltid være i fokus. Dersom alarmen er utløst, og responstjenesten varsler utrykningstjenesten, skal utrykningstjenesten alltid rykke ut.
Forfatter: |
Øyvind Haarr (Rådgiver)
|
Godkjent av: |
Øyvind Haarr (Rådgiver)
|
Dokumentadministrator: |
Monica Dvergsnes (Sykepleier) |
Dokument-ID: |
4769 |
Gyldig fra: |
24.06.2024 |
Revisjonsfrist: |
24.06.2027 |