Rutine mellom responssenteret og utrykningstjenesten- Aleris v. 1.2

Samhandling mellom responssenteret og utrykningstjenesten i Asker og Bærum

Mål/hensikt

  • Sikre at bruker blir ivaretatt på en best mulig måte
  • Sikre at samarbeidet med responstjenesten og utrykningstjenesten fungerer på en best mulig måte
  • Klargjøre ansvarsfordeling mellom tjenestene

Ansvar

  • Ansatte på responssenteret
  • Ansatte i utrykningstjenesten

Beskrivelse

Rutinen gjelder for alle alarmer innkomne til responssenteret, hvor Alfra kollega er utrykningstjeneste.

Responssenteret skal alltid vurdere nøye i hvert enkelt tilfelle om det er behov for en utrykning. Dersom dette er nødvendig, skal følgende rutine følges:

  • Alarmer til responssenteret vedrørende spørsmål fra bruker om hjemmetjenester, skal responssenteret høflig henvise bruker til å ta kontakt med hjemmetjenesten direkte.
  • Responssenteret skal ikke videreformidle beskjeder til hjemmetjenesten via utrykningstjenesten. Men be bruker selv ta kontakt med hjemmetjenesten
  • Alle alarmer responssenteret varsler utrykningstjenesten, skal utrykningstjenesten rykke ut på, uavhengig om det er fall eller toalettbesøk.
  • Dersom det blir mange utrykninger på hjemmesykepleierelevante oppdrag, for eksempel toalettbesøk til en og samme bruker, skal utrykningstjenesten varsle dette videre til tildelingskontoret via EPJ (Gerica i Asker) eller på mail for profil (midl løsning for huskelapp, inntil VPN linje er på plass).
  • Utrykningstjenesten skal ikke diskutere med responssenteret eller andre samarbeidspartnere, om hvem sitt ansvar alarmen er eller hvem som skal rykke ut.
  • Brukeren skal alltid være i fokus. Dersom alarmen er utløst, og responstjenesten varsler utrykningstjenesten, skal utrykningstjenesten alltid rykke ut.