Hensikt
Hensikten med dette dokumentet er å sikre effektiv kvalitet på tjenesten. Rutinen skal sikre at hjelpemidler blir levert ut til bruker raskest mulig, og sikre at hjelpemidler blir returnert til hjelpemiddelsentralen.
Gjelder for
Dette dokumentet gjelder sjåførtjenesten for utkjøring av hjelpemidler og vikarer for sjåfør.
Ansvar for gjennomføring
Sjåfør og leder har ansvar for gjennomføringen.
Beskrivelse
Aktivitet |
Beskrivelse |
Ansvar |
Arbeidstid |
- Kl. 08.00 - 15.30
- Overtid skal avtales med leder
- Parker lastebilen på Rige etter endt arbeidsdag
|
|
Daglige rutiner |
- Slå på sjåførtelefonen. Sjekk nye meldinger og ubesvarte anrop. Kontakt de som har ringt så fort som mulig.
- Ring brukere for å avtale tid og for å lage en plan for dagen.
- Dersom en ikke får tak i bruker, kontakt kontaktperson eller rehabiliteringsmottaket for mer informasjon om hvordan en kan nå bruker.
- Prøv å kjøre ut nye hjelpemidler først. Unntak: Dersom henting foregår i nærområdet.
- Hent inn hjelpemidler når det er plass på bilen.
- Parker bilen på Rige etter endt arbeidsdag
- legg utleveringsskjema til ergo/fysio/syn/hørsel/barneterapeuter i hylla på Rige.
- Utleveringsskjema til barneergoterapeuter videresendes av mottak i internpost
- Tekniker får oppdrag på henvisningsskjema og løpenr blir lagt inn i egen kalender av koordinator
- Det skal samme dag som oppdraget er mottatt lages en plan for når oppdraget skal utføres
- Det lages avtaler med brukerene der det er nødvendig. Oppdraget flyttes til riktig tidspunkt i kalenderen.
- Utførte oppdrag skal markeres grønt i kalenderen, senest påfølgende arbeidsdag
- Alle oppdrag skal journalføres i Profil, senest påfølgende arbeidsdag
|
|
Hastesaker
|
- I hastesaker må sjåfør gå utenom vanlige kjørerutiner. Hjelpemidler må kjøres ut så raskt som mulig etter avtale med pårørende og samarbeidspartnere
- Hastesaker kommer i hovedsak fra lindrende enhet på sykehuset, Valhalla, Kløvertun rehabiliteringsavdeling og distriktsterapeuter.
- Rutine Hjelpemidler - hasteutkjøring
|
Sjåfør |
Utleveringsrutiner for spesifikke hjelpemidler |
Manuelle rullestoler MRS
- Leveres på Rige for tilpasning dersom noe annet ikke er avtalt med terapeut.
Komfortstoler
- Leveres hjem til bruker og til institusjoner. Utleveringsskjema legges i hylle til terapeut.
Scootere
- Leveres til bruker uten nøkkel. Utleveringsskjema og nøkkel leveres til terapeut
Elektriske rullestoler ERS
- Leveres direkte til brukere.
Senger
- Leveres hjem til brukere og omsorgsboliger. Kontaktperson på sengeskjema kontaktes før utlevering. Det er viktig å forsøke å være to personer ved utlevering av senger for å unngå skader.
Hørsel og synshjelpemidler
Begge 5.17. skjemaer teipes på hjelpemidlene og legges i syn/hørsel hyllene
|
Sjåfør |
Varemottak |
- NAV Hjelpemiddelsentral leverer varer og henter retur 3 dager i uka
- Varemottak, utpakking og montering utføres kl 8-12 mandag, onsdag, fredag
|
Sjåfør/tekniker |