Varsling og evakuering ved brann, strømstans mm v. 1.2

Mål/Hensikt

Hindre tap av liv og helse. Unngå driftsstans på Responssenteret. Sikre korrekt varsling.

Ansvar

Ansvarsvakt

Beskrivelse

Når:

  • Evakuering av bygg, f.eks brann
  • Utfall av telefoni eller internett i bygget
  • Langvarig strømstans

Ved evakuering gjøres følgende:

  • Ansvarsvakt varsler avdelingsleder, evt. stedfortreder
    • Renate: 957 70 769
    • Monica: 995 22 614
  • Ansvarsvakt ringer legevakt: 38056295 og informerer om at vi evakuerer
  • Minst to operatører logger seg inn på Umo på bærbar umo-PC og mobiltelefon
  • Husk egen telefon for innlogging med Duo mobile
  • Ta med reservesekk med ladere osv
  • Ansvarsvakt bestiller taxi
    • Telefonnummer Agder taxi 07000
    • Adresse: Kristiansand legevakt, Egsveien 102
  • De som evakuerer mottar alarmer i taxien på vei opp, betal for taxi og husk kvittering
  • OBS! Pga taushetsplikten bruker vi ikke tjenestemottakers navn ved mottak av alarmer på vei til legevakta

På legevakt:

  • Ring på ambulanseinngangen for å komme inn
  • Benytt avdelingsleders kontor
  • En person tar i bruk første PC til venstre
  • Bruk alternativt avdelingsleders PC til høyre og logg på som vanlig
  • Alternativt bruk PC på behandlingsrom eller telefonsentralen til legevakta
  • Ring vakttelefonen: 94 79 50 30 og informer RS når dere er etablert på reservelokasjonen
  • Flytt tilbake til Valhalla når situasjonen er avklart
  • Varsle neste vakt om nødvendig

På responssenteret:

  • Fortsett vanlig drift
  • Oppretthold drift av back-up skjerm Stavanger og Dignio (varsler medisindispenser)
  • Hvis situasjonen blir avklart og de som har evakuert kan komme tilbake, ring og informer
  • Bestill ny taxi og evakuer hvis situasjonen krever det (ta med flere bærbare PCer og mobiltelefoner)

Avdelingsleder:

  • Kontakter Tellu ved behov
  • Melder videre til tjenesteleder ved behov
  • Hvis alle operatørene må evakuere, avklarer med Tellu at de tar imot varsler fra back-up Stavanger
  • Leier inn ekstra folk ved behov

Dersom alle operatørene evakuerer:

  • Start Dignio på en av PC-ene på legevakta
  • Telenor overtar ansvar for back-up skjerm Stavanger

 

Om snarveier ikke fungerer:

Viktige telefonnummer:

  • Avdelingsleder Renate Neteland Olstad: 957 70 769
  • Gruppeleder Monica Dvergsnes: 995 22 614
  • Stedfortreder for virksomhetsleder/rådgiver Øyvind Haarr: 952 61 737, (381 67 759)
  • Enhetsleder Liv Solveig Torsøe: 911 41 250
  • Teknisk support Tellu (8-16): 67 21 12 40
  • Vakttelefon Tellu (hele døgnet): 469 41 946
  • Mail Telenor: support@tellu.no
  • Legevakt: 38 05 62 95

Pilot høsten 2023:

Forskjellige grunner til evakuering:

BRANN

Ved synlig brann:

  • Utløs brannalarm, og følg rutinen for evakuering
  • Dersom det ikke er mulig å være på Valhalla reiser alle operatørene til reservelokasjon

Ved utløst brann-alarm:

  • En operatør går til branntavla ved hovedinngang og sjekker hvor det brenner
  • Vent her på avklaring om det er øvelse, falsk eller reel alarm
  • Ved øvelse eller falsk alarm kommer vaktsykepleier på huset og avstiller alarmen. Ved reel brann kommer en person for å møte brannvesenet
  • Hvis det går flere minutter uten at noen kommer, kontakt personalet på ØHD
  • Gå tilbake til responssenteret
  • Ved falsk alarm, eller brann der det ikke trengs å evakuere, fortsett vanlig drift
  • Ved brann der brannvesenet ber oss evakuere, følg rutinen for evakuering

UTFALL AV TELEFONI OG INTERNETT

  • Dersom IP-telefonene slutter å fungere, bytt til mobiltelefoner
  • Dersom Telenornettet ikke fungerer, bytt til ICE (2 mobiltelefoner med dette abonnementet)
  • Dersom internett ikke fungerer, bytt til 4G på de bærbare PCene
  • Dersom dette ikke hjelper, må det evakueres

STRØMBRUDD

Ved strømbrudd vil det blinke i lysene. Det er et aggregat som overtar hvis strømmen går.

  • Dersom Umo PCer fungerer og det er lys i taket på responssenteret, er aggregatet startet:
    • Fortsett vanlig drift, men vær observant dersom strømmen faller ut
  • Dersom Umo PCer fungerer, men det IKKE er lys i taket, har trolig aggregatet IKKE startet:D
    • Det er nå ca 15 minutter med batteristrøm på PCer, før strømmen forsvinner helt
    • Følg rutinene for evakuering