Funksjonsbeskrivelse for ansatte på Kommunalt responssenter v. 1.3

 

Stillingsbeskrivelse for ansatte på Kommunalt responssenter 

Mål/Hensikt

  • Responssenterets mål er en kvalitetsforbedring og profesjonalisering av håndtering av alarmer i kommunehelsetjenesten
  • Responssenteret skal forbedre ivaretakelsen av taushetsplikt og kvalitetssikre vurderingene av ulike alarmer
  • Responssenteret søkes etablert i tråd med nye nasjonale anbefalinger på området, og vil tilstrebe å følge de råd som gis i veilederen (https://ehelse.no/Documents/Velferdsteknologi/Rapport%20Anbefalinger%20responstjenester.pdf)

 

Definisjoner:

  • Responssentret skal motta alarmer og varsler fra trygghetsteknologi og sensorer hjemme hos brukere i helse- og omsorgstjenesten. Dette kan være trygghetsalarmer, alarmer fra sensorer, GPS, mm

Ansvar

  • Ansatte har ansvar for å motta og respondere på alarmer på en profesjonell og høflig måte
  • Ansatte skal ha fokus på kundevennlighet og behandle hver enkelt bruker med respekt
  • Ansatte har ansvar for å holde seg faglig oppdatert
  • Ansatte har ansvar for å involvere seg i utviklings- og forbedringsarbeid ved videreutvikling av de ulike tjenestene

 

Organisasjon og plassering:

  • Helse og mestring, rehabilitering og lokalmedisinske tjenester
  • Nærmeste leder: Renate Neteland Olstad

Beskrivelse

Den ansattes oppgaver er:

  • Bemanne operatørplass i responssenteret
  • Håndtere 2 og 3-veis kommunikasjon via teknisk løsning
  • Motta, vurdere og respondere på alarmer
  • Følge opp alarmer som krever oppfølging
  • Kalle ut ressurser i henhold til gjeldede retningslinjer
  • Gjennomføre definerte rutiner for responssenteret
  • Lese mail og følge gjeldene rutiner/beskjeder
  • Kvalitetssikring og avvikshåndtering av tjenesten
  • Bidra til et godt faglig samarbeid med samarbeidspartnere
  • Ved perioder med lav aktivitet forventes det at den ansatte er fleksibel og tilpassingsdyktig
  • Melder fra til leder om forhold som avviker fra rutiner

 

Arbeidstid:

  • Responssentret er bemannet 24/7- 365 dager i året.
  • Ansatte blir innlemmet i kommunenes årsturnus

 

Sykepleiere ved responssenteret

  • Sykepleiefaglig ansvar
  • Bistå i vurdering av alarmer hvor det er tvil om passende tiltak
  • Gi sykepleiefaglig råd og veiledning ved behov
  • Gjennomføre sykepleieoppgaver, eksempelvis medisinsk oppfølging

 

Ansvarsvakt ved responssenteret

Mål

  • Sikre god og kvalitetssikker tjeneste
  • Sikre forsvarlig bemanning gjennom hele døgnet
  • Sikre forsvarlig drift og ivaretakelse av eventuelle feil og tekniske avvik

 

Definisjoner

  • Ansvarsvakt har det overordnede ansvaret i avdelingen når avdelingsleder/stedfortreder ikke er til stede
  • Ansvarsvakt har ansvar for å følge opp feilsituasjoner og avvik på responssenterløsningen.

 

Ansvar

  • Avdelingsleder/stedfortreder fordeler ansvarsvakt for alle vakter

 

Beskrivelse

  • Ansvar for vakttelefon
  • Pålogget på PC3
  • Pålogget reserveskjerm Stavanger
  • Motta og svare på henvendelser på vakttelefon og videreformidle til andre operatører på jobb
    • Eks telefon fra montør ang testing fra kontor
  • Ansvar for fordeling av pauser
  • Ansvar for at sjekklister og daglige rutiner blir utført
  • Leier inn personell ved sykdom
  • Ha en overordnet oversikt over avdelingen og dens aktiviteter
  • Ansvar for å melde eventuelle feilsituasjoner og avvik til Tellu
  • Brannansvarlig for avdelingen (fordele oppgaver og lede ansatte ved evakuering- se rutine for evakuering)
  • Hovedansvar for fellesmailen post.responssenter@kristiansand.kommune.no 

 

Henvisninger/Vedlegg

 

Vaktsjef betegnes i dette dokumentet som ansvarsvakt.

Notat fra Telenor:

Vaktsjef på responssenteret

Det vil til enhver tid være en person på responssenteret som har ansvar for å følge opp eventuelle feilsituasjoner og avvik. Vaktsjefen er kontaktpersonen inn mot Telenor Objects Teknisk Support (Ssa-d_bilag_2015 Kristiansand TnO, s.14).