Funksjonsbeskrivelse for ansatte på Kommunalt responssenter
v. 1.3
Stillingsbeskrivelse for ansatte på Kommunalt responssenter
Mål/Hensikt
Definisjoner:
- Responssentret skal motta alarmer og varsler fra trygghetsteknologi og sensorer hjemme hos brukere i helse- og omsorgstjenesten. Dette kan være trygghetsalarmer, alarmer fra sensorer, GPS, mm
Ansvar
- Ansatte har ansvar for å motta og respondere på alarmer på en profesjonell og høflig måte
- Ansatte skal ha fokus på kundevennlighet og behandle hver enkelt bruker med respekt
- Ansatte har ansvar for å holde seg faglig oppdatert
- Ansatte har ansvar for å involvere seg i utviklings- og forbedringsarbeid ved videreutvikling av de ulike tjenestene
Organisasjon og plassering:
- Helse og mestring, rehabilitering og lokalmedisinske tjenester
- Nærmeste leder: Renate Neteland Olstad
Beskrivelse
Den ansattes oppgaver er:
- Bemanne operatørplass i responssenteret
- Håndtere 2 og 3-veis kommunikasjon via teknisk løsning
- Motta, vurdere og respondere på alarmer
- Følge opp alarmer som krever oppfølging
- Kalle ut ressurser i henhold til gjeldede retningslinjer
- Gjennomføre definerte rutiner for responssenteret
- Lese mail og følge gjeldene rutiner/beskjeder
- Kvalitetssikring og avvikshåndtering av tjenesten
- Bidra til et godt faglig samarbeid med samarbeidspartnere
- Ved perioder med lav aktivitet forventes det at den ansatte er fleksibel og tilpassingsdyktig
- Melder fra til leder om forhold som avviker fra rutiner
Arbeidstid:
- Responssentret er bemannet 24/7- 365 dager i året.
- Ansatte blir innlemmet i kommunenes årsturnus
Sykepleiere ved responssenteret
- Sykepleiefaglig ansvar
- Bistå i vurdering av alarmer hvor det er tvil om passende tiltak
- Gi sykepleiefaglig råd og veiledning ved behov
- Gjennomføre sykepleieoppgaver, eksempelvis medisinsk oppfølging
Ansvarsvakt ved responssenteret
Mål
- Sikre god og kvalitetssikker tjeneste
- Sikre forsvarlig bemanning gjennom hele døgnet
- Sikre forsvarlig drift og ivaretakelse av eventuelle feil og tekniske avvik
Definisjoner
- Ansvarsvakt har det overordnede ansvaret i avdelingen når avdelingsleder/stedfortreder ikke er til stede
- Ansvarsvakt har ansvar for å følge opp feilsituasjoner og avvik på responssenterløsningen.
Ansvar
- Avdelingsleder/stedfortreder fordeler ansvarsvakt for alle vakter
Beskrivelse
- Ansvar for vakttelefon
- Pålogget på PC3
- Pålogget reserveskjerm Stavanger
- Motta og svare på henvendelser på vakttelefon og videreformidle til andre operatører på jobb
- Eks telefon fra montør ang testing fra kontor
- Ansvar for fordeling av pauser
- Ansvar for at sjekklister og daglige rutiner blir utført
- Leier inn personell ved sykdom
- Ha en overordnet oversikt over avdelingen og dens aktiviteter
- Ansvar for å melde eventuelle feilsituasjoner og avvik til Tellu
- Brannansvarlig for avdelingen (fordele oppgaver og lede ansatte ved evakuering- se rutine for evakuering)
- Hovedansvar for fellesmailen post.responssenter@kristiansand.kommune.no
Henvisninger/Vedlegg
Vaktsjef betegnes i dette dokumentet som ansvarsvakt.
Notat fra Telenor:
Vaktsjef på responssenteret
Det vil til enhver tid være en person på responssenteret som har ansvar for å følge opp eventuelle feilsituasjoner og avvik. Vaktsjefen er kontaktpersonen inn mot Telenor Objects Teknisk Support (Ssa-d_bilag_2015 Kristiansand TnO, s.14).
Forfatter: |
Øyvind Haarr (Rådgiver)
|
Godkjent av: |
Øyvind Haarr (Rådgiver)
|
Dokumentadministrator: |
Monica Dvergsnes (Sykepleier) |
Dokument-ID: |
4822 |
Gyldig fra: |
24.06.2024 |
Revisjonsfrist: |
24.06.2027 |