Klagebehandling v. 1.1

Mål/Hensikt

Sikre korrekt og forsvarlig klagebehandling.

Ansvar

Leder for responssenteret har ansvar for saksbehandling av klager.

Kristiansand kommunes saksbehandling av klager følger prinsippene i forvaltningslovens kap IV mht innhold, frister, form, svar osv.

Driftsavtalens innhold:

«Tellu informerer alle brukere om hvordan de kan klage på en ikke tilfredsstillende tjeneste og om retten til å klage.»

«Samtlige klager registreres og dokumenteres.»

«Responssenteret har eget system og god kultur for registrering og behandling av avvik. Alle avvik registreres i eget avviksregister. Avvik kategoriseres i fire alvorlighetsgrader. Det lages månedlig statistikk for avvik fordelt på alvorlighetsgrad og kategori. Alvorlige avvik meldes til Tellu etter avtale på alvorlighetsgrad»

Beskrivelse

Klage fra brukere på responssentertjenesten:
Skal som hovedregel rettes til hjemkommune ved den etat som har tildelt brukeren den tjenesten som rutes til responssenteret.

Klage fra Tellu sine kunder:
Klage fra kommuner på vegne av enkeltbrukere, eller generelt på utført tjeneste skal rettes til Tellu.

Dersom det fra Tellu videreformidles klage fra bruker, vil responssenteret vanligvis behandle klagen slik:

  • Dokumentsenteret oppretter en sak i p360, alle inn- og utgående dokumenter lagres her.
  • Leder svarer Tellu på at klagen er mottatt og forventet saksbehandlingstid.
    • Dersom klagers ønsker kan etterkommes, avsluttes klagebehandlingen med dette, og forslag til løsning oversendes Tellu skriftlig.
    • Dersom ikke klagers ønsker kan etterkommes drøftes saken med Tellu. Skriftlig vurdering av saksforløp med all relevant dokumentasjon oversendes til Tellu som har ansvar for å følge opp klagen ovenfor kunde.
  • Dersom et fylkesmannsembete oppretter tilsynssak, følger leder opp fylkesmannens prosess for gjennomføring av tilsyn.
  • Dersom et fylkesmannsembete oppretter tilsynssak på systemnivå. Følges varslet tilsyn opp i henhold til rutine for tilsyn på systemnivå.

Henvisninger/Vedlegg

  • Lov om behandlingsmåten i forvaltningssaker.