Sikre korrekt og forsvarlig klagebehandling.
Leder for responssenteret har ansvar for saksbehandling av klager.
Kristiansand kommunes saksbehandling av klager følger prinsippene i forvaltningslovens kap IV mht innhold, frister, form, svar osv.
«Tellu informerer alle brukere om hvordan de kan klage på en ikke tilfredsstillende tjeneste og om retten til å klage.»
«Samtlige klager registreres og dokumenteres.»
«Responssenteret har eget system og god kultur for registrering og behandling av avvik. Alle avvik registreres i eget avviksregister. Avvik kategoriseres i fire alvorlighetsgrader. Det lages månedlig statistikk for avvik fordelt på alvorlighetsgrad og kategori. Alvorlige avvik meldes til Tellu etter avtale på alvorlighetsgrad»
Klage fra brukere på responssentertjenesten:
Skal som hovedregel rettes til hjemkommune ved den etat som har tildelt brukeren den tjenesten som rutes til responssenteret.
Klage fra Tellu sine kunder:
Klage fra kommuner på vegne av enkeltbrukere, eller generelt på utført tjeneste skal rettes til Tellu.
Dersom det fra Tellu videreformidles klage fra bruker, vil responssenteret vanligvis behandle klagen slik: