Arbeidstid for lærere i kulturskolen - Prosedyre v. 1.1

Hensikt

Denne prosedyren gjør rede for hvordan arbeidstid for lærere i kulturskolen skal praktiseres lokalt.

 

Gjelder for

Dette dokumentet gjelder for lærere i kulturskolen.

 

Ansvar for gjennomføring

Arbeidsgiver har ansvaret for gjennomføringen.

 

Beskrivelse

  1. I perioden 2001 – 2004 ble arbeidstidsordningen for lærere i grunnskolen endret. Forenklet sagt fikk man høyere lønn i bytte mot økt tilstedeværelsesplikt. Kulturskolens lærerårsverk ble samtidig knyttet til lesepliktordningen for barneskolen og kulturskolelærerne knyttet til grunnskolelærernes lønnsbetingelser. Begge steder foreligger det en ramme for tilstedeværelse på arbeidsplassen på 1300 timer i året. Dette har ikke latt seg realisere i kulturskolen fordi det ikke er kapasitet til å huse hele personalet utenom undervisningstiden. Mye av arbeidsplanfestet tid har derfor vært utført i lærernes private hjem. Romkapasiteten vil sterkt forbedres i årene som kommer. Når nye lokaliteter på Silokaia, Nodeland og i Søgne foreligger, vil arbeidsgiver invitere tillitsvalgte til å drøfte ordninger som muliggjør at arbeidsplanfestet tid utføres på arbeidsplassen.
     

  2. Tid til felles kurs, planlegging og møter (jf. punkt 3 i Lokal særavtale om årsverk for lærere i kulturskolen) er en del av annen arbeidsplanfestet tid og settes slik:

    A. Tid til felles kurs og planleggingsdager settes opp med inntil 5 dager pr. år og reguleres i planen etter lærernes stillingsstørrelse.

    B. Felles personalsamling for kommunalområdets ansatte er obligatorisk for ansatte med minimum 30% stilling.

    C. Tid til øvrige møter settes som hovedregel etter følgende rammer:

         - 50-100% stilling: 52 timer pr. skoleår.

         - 30-49% stilling: 36 timer pr. skoleår.

         - Mindre enn 30% stilling: 18 timer pr. skoleår. Fastsettes individuelt med utgangspunkt i øvrige oppgaver i arbeidstidsavtalen.

    D. Avdelingsleder avgjør i samråd med den ansatte hvilke månedlige møter som skal prioriteres for ansatte med redusert fremmøte.

    E. Dersom ansatte på grunn av arbeid hos annen arbeidsgiver er forhindret fra møtedeltakelse, legges tid tilsvarende fellestid inn til praktisk arbeid rundt skolens produksjoner (konserter/forestillinger/utstillinger) eller annet arbeid avtalt mellom avdelingsleder og lærer.

    F. Det føres skriftlig fremmøteprotokoll for den faste møtetiden.
     

  3. Dersom lærer ønsker det, kan inntil 5 timer pr. uke av annen arbeidsplanfestet tid benyttes til egenøving, faglig ajourføring og for- og etterarbeid. Dersom tjenesten krever det, kan avdelingsleder/fagkoordinator etter drøfting med den ansatte disponere maksimalt 2,5 av disse timene til andre formål som naturlig hører hjemme i annen arbeidsplanfestet tid. Slike formål kan for eksempel være produksjoner, tid til samarbeid etc. Reisetid kan unntaksvis tas av denne tiden. Alle tall er regnet utfra 100% stilling og regnes forholdsmessig etter stillingsprosent.
     

  4. Reduksjon i leseplikt gis i fag der mengden for- og etterarbeid er uforholdsmessig stor. Det påligger arbeidsgiver å balansere oppgaver i en stilling slik at arbeidstaker kan løse sine arbeidsoppgaver innenfor et forsvarlig HMS-regime og de rammer som tilbys.
     

  5. Ved redusert leseplikt legges de reduserte timene inn i ressursen annen arbeidsplanfestet tid (jf. Lokal særavtale om årsverk for lærere i kulturskolen, pkt. 3). Bruken av denne ressursen avtales i forbindelse med drøfting av arbeidstidsavtalen med den enkelte lærer (jf. punkt 5 i særavtalen).
     

  6. Dersom læreren tilbys et definert arbeidsfelt som ikke naturlig knyttes til sin faste elevflokk, vil det kunne være mer naturlig at en prosentandel av et årsverk legges opp til denne virksomheten. På den måten vil hele timeressursen (stillingsprosent x 1687,5 pr år) kunne benyttes til det ønskede formålet.
     

  7. Leseplikt i kulturskolen praktiseres ved at undervisningen kategoriseres i 3 ulike grupper. Gruppene settes sammen av undervisningsstillinger med sammenlignbare forutsetninger.

    Gruppe I normalårsverk:
    Musikkundervisning
    E-sport

    Gruppe II:
    Musikk i grunnskolen
    Visuell kunst
    Sesam & karusell

    Gruppe III:
    Dans
    Teater
    Dirigent for interne ensembler
    Skolekorps: Dirigent for hovedkorps - aspirant-/juniorkorps

    De ulike gruppene gis følgende leseplikt:
    Kulturskole_prosedyre.PNG

    Leseplikten løper pr skoleår uavhengig av antall uker de ulike fagene kjøres.

    Inndeling og plassering i de ulike gruppene evalueres og drøftes våren 2021.

  8. I fagene i gruppe II og III kan henholdsvis inntil 38 og 114 av undervisningsårstimene settes av til ekstraundervisning og oppkjøring til forestilling/utstilling, i oppstillingen kalt flytende timer. Det forutsettes at det som hovedregel er elever til stede i disse timene. Avtaler om slik omdisponering gjøres for det kommende skoleår med avdelingsleder/fagkoordinator innen 1. mai hvert år.
     

  9. I skolekorpsene foreligger det avtale med hvert enkelt korps om disponering av undervisningsressursen. Denne brukes til fellesprøver, gruppeprøver, konserter, helgeseminarer, turer og eventuell annen undervisningsrelatert virksomhet. I kontraktene må betingelsene for skolekorpsdirigenter koordineres med denne rutinens punkt 4 og 6. Siden skolekorpsene betaler 50% av utgifter knyttet til dirigentlønn, må disse involveres i drøftingene.
     

  10. Gruppeundervisning:

    A. Det foregår gruppeundervisning i alle avdelinger.

    B. Gruppestørrelse og organisering av gruppeunderivsning drøftes mellom avdelingsleder/fagkoordinator og den enkelte lærer.
     

  11. Lærere tildeles 21 minutters undervisningsressurs pr. elev pr. uke i 38 uker. Læreren kan spare opp tid eller sette sammen grupper og på den måten omfordele tid for sine elever – så lenge undervisningstimen som tilbys hver enkelt elev (alene eller i gruppe) er minimum 20 minutter pr. uke. For elever i Talent Sørs regi er den tildelte undervisningstiden 40 minutter pr elev dersom eleven ønsker en slik ressurs.

    Ved overgang fra desimalstillinger til hele stillingsprosenter, vil det i mange av stillingene til instrumentallærere oppstå resttid etter at elevene er fordelt på den tildelte undervisningstiden. Dersom denne resttiden er på mer enn 16 minutter, utløser dette en ekstra elev. Resttid på mindre enn 16 minutter fordeles på elevflokken. Ansatte som i dag har bedre ordninger med tid til fordeling enn den nye, beholder disse. Nye vurderinger blir gjort dersom den ansatte endrer stillingsinnhold eller stillingsstørrelse (+/- 10%) i kulturskolen.

    For definerte gruppeundervisningstiltak vil undervisningsressursen settes opp etter prinsippene i pkt. 10B.

 

Drøfting

Prosedyren er drøftet 03.12.2019, 16.12.19, 22.01.20 og 27.01.20, 03.02.21 med Creo, Delta, Fagforbundet, Norsk Lektorlag og Utdanningsforbundet.  

 

Varighet

Prosedyren gjelder til en av partene ønsker å drøfte den på ny.

 

Saksnummer i P360

Denne prosedyren er arkivert under sak 2020017253 i kommunens arkivsystem.

 

Definisjoner

 

Vedlegg og referanser

Hovedtariffavtalen, vedlegg 1 og 6