Samarbeidsmøter
Definisjon
Samarbeidsmøter defineres som tverrfaglige samarbeidsmøter hvor det ikke er søkt om- eller behov for individuell plan eller koordinator. Barnets beste er utgangspunkt for samarbeid. Samarbeidsmøter kan være tverrfaglig samarbeid mellom barnehage, skole, PPT, helsestasjon- og skolehelsetjeneste og barneverntjeneste.
Ansvar for opprettelse av tverrfaglige samarbeidsmøter:
- ansatte som er i kontakt med barn/ungdom og foresatte og som ser at det vil være nyttig med et tverrfaglig samarbeid.
Den ansatte som skal kalle inn til samarbeidsmøte må avklare:
- Deltakere i samarbeid med barn/ ungdom og foresatte.
- Innhente samtykke til samarbeid
- Samtykke må avklare videreformidling av taushetsbelagte opplysninger.
- Reservasjoner mot deling av taushetsbelagte opplysninger må avklares med barn/ ungdom og foresatte.
- Avklare barn/ ungdoms deltakelse i samarbeidsmøte.
Avklaring av roller:
Før samarbeidsmøte må deltakerne ha avklart følgende områder:
- Ansvar for innkallinger
- Ansvar for møteledelse
- Ansvar for referatskriving
- Avklare myndighet
Saker samarbeidsmøte ikke skal behandle:
- Misnøye med personells eller tjenesters manglende oppfølging- tas direkte med den person eller tjeneste det gjelder.
- Klage på ressurstildeling eller lignende (følger vanlig saksgang ved klager).
- Opplæring/veiledning i forhold til gjennomføring av konkrete tiltak (samarbeidsmøter eller basismøter skal brukes).
- Uklarhet/uenighet mellom faginstanser.
I møte gjennomgås fagspesifikke planer (IOP, barnets plan, oppfølgingsplaner o.l) etter samtykke fra foresatte.
Møtereferat:
Skrives på felles mal for referatskriving og skal inneholde:
- Navn på deltakere og tidsramme på møtet.
- Viktige opplysninger som er kommet frem.
- Kort evaluering av tilbudet.
- Konklusjoner og anbefalinger av mål, tiltak og tidsfrister.
- Angivelse av oppfølgingsansvar på system- og personnivå.
- Tidspunkt for neste møte og eventuelt tema.
Distribusjon av møtereferat.
Dokumentet er ikke gyldig (Ikke tilgjengelig)