Miljørettet helsevern - årsrapport 2019
Miljørettet helsevern bestod i 2019 av to 100 % stillinger i tillegg til kommuneoverlegen. Finansiering av en tredje stilling ble vedtatt i budsjettet av Bystyret 18.12.2019. Ny ansatt startet 20.01.20. Vi ser fram til å være en avdeling med tre saksbehandlere. Det vil gjøre avdelingen atskillig mer robust og det vil være lettere å kunne opprettholde en tilfredsstillende tilsynsfrekvens med objektene vi har et tilsynsansvar overfor.
2019 har vært preget av en del ekstraordinære oppgaver og hendelser. Fylkesmannen hadde tilsyn med kommunens arbeid med tilsyn med miljørettet helsevern i barnehager og skoler. I forbindelse med tilsynet har det vært lagt ned mye arbeid, særlig knyttet til dokumentasjon og kvalitetssystem. Overgangen til ny kommune 01.01.20 medførte bl.a. en fysisk flytting for avdelingen til Rådhuskvartalet og mye arbeid med å etablere helt nye nettsider. Den ene av to ansatte i Miljørettet helsevern var sykemeldt store deler av våren pga. komplikasjoner knyttet til en øyeoperasjon i januar måned.
Årsrapporten er et sentralt dokument for at kommunen skal oppfylle § 30 i folkehelseloven om internkontroll, og for at ledelsen skal kunne følge med på hvordan Miljørettet helsevern utfører de lovpålagte tilsynsoppgavene sine.
For nærmere beskrivelse av tjenesten se dokumentet «Overordnet dokument for kvalitets- og internkontrollsystem for Miljørettet helsevern».
Beskrivelse av miljørettet helsevern i Folkehelseinstituttets rapport om anbefalte faglige normer for inneklima (Rapport 2015:1) s. 29. http://www.fhi.no/dokumenter/468437f8f0.pdf:
«Miljørettet helsevern i kommunene er en viktig oppgave og ressurs i det brede folkehelsearbeidet. Tjenesten har sin oppmerksomhet rettet mot hele befolkningen, og den er både sektorovergripende og gir kommunen virkemidler overfor virksomhet og eiendom, både privat og offentlig. Denne myndigheten er en forutsetning for at kommunen skal kunne ivareta sitt ansvar for å sikre liv og helse og fremme folkehelse. Miljørettet helsevern og folkehelseloven kap. 3 inngår som et sentralt virkemiddel i kommunens helhetlige folkehelseansvar.»
Miljørettet helsevern sin årsrapport er bygd opp slik at den følger inndelingen av våre arbeidsoppgaver som vist i figuren under:
Sideskift
TILSYN Lovpålagt tilsynsrolle overfor ulike typer virksomheter. Flere typer virksomheter skal godkjennes av eller meldes til kommunen ved avdeling Miljørettet helsevern. I tillegg til planlagte tilsynsoppgaver, behandler vi henvendelser knyttet til de ulike tilsynsobjektene.
Ifølge merknadene til folkehelseloven innebærer tilsynsansvaret at vi: 1)skal ha oversikt over godkjennings- og meldepliktige virksomheter 2)skal følge opp uforsvarlige forhold ved virksomheten 3)ut fra en risikovurdering skal føre regelmessige tilsyn
|
|||
Oppgave/ tilsynsobjekt |
Planlagte oppgaver |
Gjennomføring og kommentar |
Avvik?
|
Skoler |
- Det ble planlagt få stedlige tilsyn våren 2019 pga. operasjon hos én av de ansatte. - Gjennomføre elektronisk tilsyn med mat og måltider i SFO våren 2019. - Starte planlegging av tilsynskampanje med temaene inneklima og sanitære anlegg i skolene fra høsten 2019. - Etterspørre status når det gjelder godkjenning og tilsyn for skolene i Søgne og Songdalen. |
Det ble gjennomført godkjenningsprosesser ved fire skoler og ett tilsyn basert på en bekymringsmelding. Det har i tillegg vært gjennomført godkjenningsprosesser ved flere idrettshaller som brukes av skoler til gymundervisning. Det har også blitt gitt uttalelse til planer for nye skoleanlegg.
Det ble gjennomført elektronisk tilsyn med mat og måltider i SFO (privat og kommunale) som planlagt våren 2019. Resultatene ble presentert for kommunale SFO-ledere før sommerferien. Vi fikk ikke prioritert å ferdigstille rapporten i 2019.
Vi fikk ikke fullført planleggingen av tematilsyn med skolene, bl.a. fordi nytt opplegg for barnehagetilsyn krevde atskillig mer tid enn antatt. Vi klarer ikke å følge vår egen risikovurdering/tilsynsfrekvens som tilsier tilsyn med grunnskolene hvert 4.-5. år. Dette anser vi for å være et avvik. - Vi startet prosessen med å få oversikt over arbeidet som har vært gjort ved skolene i Søgne og Songdalen etter forskrift om miljørettet helsevern i barnehager og skoler. - Vi deltok på flere møter i arbeidsgruppe for overordnet ROS i oppvekst. |
Ja (se kommentar) |
Barnehager |
Det var planlagt 15 tilsyn.
- Etterspørre status når det gjelder godkjenning og tilsyn for barnehagene i Søgne og Songdalen.
|
Det ble gjennomført 14 tilsyn eller godkjenningsprosesser. Ett tilsyn ble utsatt til 2020 pga. sykdom i barnehagen.
Tilsynene høsten 2019 var utformet som et tematilsyn med et helt nytt opplegg som krevde mye for- og etterarbeid fra vår side. I risikovurderingen vår av tilsynsobjekter har vi plassert barnehager med høy risiko, med tilsynsfrekvens 1-3 år. Med dagens bemanning kan vi ikke se at vi klarer å følge opp vår egen risikovurdering/tilsynsfrekvens. Dette anser vi for å være et avvik. (Etter ny gjennomgang av risikovurderingen februar 2020 har tilsynsfrekvensen for barnehager blitt endret til hvert 3.-5. år. Vi må likevel ha langt flere tilsyn i året for å kunne følge denne tilsynsfrekvensen for de 114 barnehagene i nye Kristiansand).
- Vi startet prosessen med å få oversikt over arbeidet som har vært gjort ved barnehagene i Søgne og Songdalen etter forskrift om miljørettet helsevern i barnehager og skoler. |
Ja (se kommentar) |
Badeanlegg |
Det var planlagt å gjennomføre ett tilsyn. |
Det ble gjennomført tre bassengbadtilsyn. I tillegg har det vært fulgt opp noen bekymringsmeldinger.
Tilsynsobjektet har blitt plassert med middels risiko, med tilsynsfrekvens 4-5 år. Utover disse tre tilsynene, har vi kun foretatt postalt tilsyn de siste årene. Vi har ikke hatt fysiske tilsyn ved de øvrige tilsynsobjektene og kontrollert om internkontrollsystemet fungerer. Vi mener at dette ikke er helt tilfredsstillende ut fra risikovurderingen vår. Det planlegges stedlige tilsyn ved de øvrige bassengbadene høsten 2020.
|
Se kommentar |
Frisører, hudpleie |
Det var planlagt å forbedre de elektroniske skjemaene våre og nettsidene våre for disse tilsynsobjektene.
Det var også planlagt en informasjonskampanje mot bransjen.
|
Vi har endret nettsidene og skjemaene våre som planlagt. Vi har ikke gjennomført en informasjonskampanje mot tilsynsobjektene, utover oppdatert informasjon på nettsiden.
Vi har jobbet med et par bekymringsmeldinger.
Tilsynsobjektene er plassert med lav risiko og tilsynsfrekvens 5-7 år eller etter behov. Disse tilsynsobjektene har ikke vært prioritert. Henvendelser blir fulgt opp. |
Akseptabelt |
Hulltaking- og tatoverings-virksomheter |
Det var planlagt å forbedre de elektroniske skjemaene våre og nettsidene våre for disse tilsynsobjektene.
|
Vi har endret nettsidene og skjemaene våre som planlagt.
Vi befarte og godkjente tre nye lokaler til hulltaking- og tatoveringsvirksomhet.
Tilsynsobjektene har blitt plassert med middels risiko, med tilsynsfrekvens 4-5 år. Vi har godkjent de tatoveringsvirksomhetene som vi har vært oppmerksomme på. Vi har ikke hatt planlagte tilsyn, men behandler henvendelser fortløpende. Vi mener at dette ikke er helt tilfredsstillende ut fra risikovurderingen vår.
|
Se kommentar |
Sideskift
Solarier |
Vi hadde planlagt å oppdatere registeret vårt for solarier og etterlyse meldinger fra de som ikke var meldt til kommunen eller Direktoratet for strålevern og atomsikkerhet (DSA). |
Registeret for solarier er oppdatert som planlagt. Aktuelle solarier er kontaktet om at de må meldes til kommunen/DSA.
Tilsynsobjektet har blitt plassert med middels risiko, med tilsynsfrekvens 4-5 år. Pga. mangel på ressurser hos oss gjennomførte DSA tilsyn for oss ved solarier i Kristiansand i 2017. |
Se kommentar |
Skadedyr-bekjempere |
Vi hadde ikke planlagt tilsyn, kun å behandle henvendelser fortløpende.
Vi planla å fortsette å være i dialog med ingeniørvesenet om kommunal skadedyrbekjempelse. |
Det har vært svært mange meldinger om observerte rotter fra publikum i 2019 som vi har måttet behandle.
Det har vært noen klagesaker med utgangspunkt i skadedyr.
Tilsynsobjektet (skadedyrbekjempere) har blitt plassert med middels risiko, med tilsynsfrekvens 4-5 år. Forrige tilsyn var et postalt tilsyn med skadedyrbekjempere i samarbeid med Arendal og Grimstad kommune i 2016. |
Akseptabelt |
Asylmottak |
Vi planla å etterspørre oppdatert informasjon om hvilke asylmottak vi nå har i kommunen og sjekke om disse er meldt til kommunen. |
Vi fikk ikke prioritert de oppgavene vi hadde planlagt. Vi har lite oversikt i dag.
Tilsynsobjektet har blitt plassert med høy risiko, med tilsynsfrekvens 1-3 år. (Etter ny gjennomgang av risikovurderingen februar 2020, er nå asylmottak flyttet til kategorien med tilsynsfrekvens 5.-8. år.)
Vi mener vår manglende oppfølging av tilsynsobjektene er å anse som et avvik.
|
Ja (se kommentar) |
Hospitser/ nødboliger |
Vi hadde ikke planlagt noe aktivitet. |
Det kom ingen henvendelser. |
Akseptabelt |
Camping-plasser |
Vi hadde ikke planlagt noe annen aktivitet enn å behandle henvendelser fortløpende. |
Vi hadde tilsyn ved alle campingplassene i 2016 og vi har hatt noe arbeid også i år for å ferdigstille disse tilsynene. Tilsynsobjektet er plassert med lav risiko og tilsynsfrekvens 5-7 år.
|
Akseptabelt |
Lokaler for undervisning og forsamlings-lokaler hvor allmennheten har adgang eller som benyttes av mange mennesker |
Vi hadde planlagt å ta kontakt med utdanningsinstitusjoner slik som UiA, Gimlekollen mediesenter og Ansgarskolen for å informere om meldeplikten til kommunen og etterlyse melding. |
Vi fikk ikke prioritert de oppgavene vi hadde planlagt. Tilsynsobjektet er plassert med lav risiko og tilsynsfrekvens 5-7 år eller etter behov.
|
Se kommentar |
Virksomheter som har utslipp av avløpsvann
|
Dette tas fortløpende i forurensningsgruppa eller By- og samfunnsenheten. |
Det har ikke vært noen saker. Tilsynsobjektet er plassert med lav risiko og tilsynsfrekvens 5-7 år.
|
Akseptabelt |
Serverings-steder (tobakkskade-loven) |
Vi hadde planlagt å samkjøre tilsynsrunde med Arbeidstilsynet. |
Tilsynsobjektet er plassert med lav risiko og tilsynsfrekvens 5-7 år. Vi har blitt enige med Arbeidstilsynet om at det ikke er behov for tilsyn i nærmeste framtid pga. gode rutiner ved serveringsstedene og avvik blir fanget opp ved skjenkekontrollene. Ut fra risikovurderingen vår tenker vi at henvendelser kan behandles fortløpende. |
Akseptabelt |
Virksomheter med kjøletårn og luftskrubbere |
Vi hadde ikke planlagt noe annen aktivitet enn å behandle meldinger og henvendelser fortløpende. |
Tilsynsobjektet har blitt plassert med middels risiko, med tilsynsfrekvens 4-5 år. Miljørettet helsevern har god dialog med driftsansvarlige ved de kjøletårn og scrubberanlegg som finnes i kommunen. |
Akseptabelt |
Drikkevann (ansvar for vann-forsynings-bassengene og omgivelsene) |
Vi hadde planlagt et møte med Mattilsynet og driftsavdelingen for vann i kommunen. I tillegg planla vi å følge med på løpende planarbeid.
|
Vi har gjort det vi planla. Tilsynsobjektet er plassert med lav risiko og tilsynsfrekvens 5-7 år.
|
Akseptabelt |
Virksomheter i kommunen med potensiale til å påvirke helsen til en større del av befolkningen negativt. |
Vi hadde planlagt å lese ROS for nye Kristiansand. |
Vi fikk ikke prioritert de oppgavene vi hadde planlagt. Dette skal nå gjøres innen februar 2020.
Tilsynsobjektet er plassert med lav risiko og tilsynsfrekvens 5-7 år. |
Se kommentar |
Utleieboliger/-firmaer |
Vi hadde planlagt å ta initiativ til å delta på ett av møtene mellom boligavdelingen og boligselskapet. |
Vi fikk ikke prioritert de oppgavene vi hadde planlagt.
Tilsynsobjektet har blitt plassert med middels risiko, med tilsynsfrekvens 4-5 år.Vi anser ikke oppfølgingen vår for å være tilfredsstillende i forhold til risikovurderingen vår. |
Ja (se kommentar) |
Institusjoner |
Undersøke om det fysiske miljøet blir tilstrekkelig ivaretatt av andre i institusjoner som barneverns-institusjoner, fengsel og sykehjem. Lage et felles tilsynsskjema for institusjoner. |
Vi fikk ikke prioritert de oppgavene vi hadde planlagt.
Andre kommuners erfaringer fra tilsyn med sykehjem tilsier at vi bør ha tilsyn med dem. Vi hospiterte på tilsyn med sykehjem i Birkenes kommune. |
Ja, se kommentar) |
KLAGESAKER Behandling av klagesaker etter forskrift om miljørettet helsevern (støy, lukt, avfall, forurensning o.l.)
Kommunens rolle/oppgave iht. forskriften: Virksomheter og eiendommer skal planlegges, bygges, tilrettelegges, drives og avvikles på en helsemessig tilfredsstillende måte, slik at de ikke medfører fare for helseskade eller helsemessig ulempe. Kommunen skal føre tilsyn med at denne forskriften overholdes og treffe de nødvendige enkeltvedtak hjemlet i folkehelseloven kapittel 3. Saksbehandlingen må følge forvaltningsloven.
|
|||
Oppgave |
Planlagte oppgaver |
Gjennomføring og kommentar |
Avvik?
|
Behandling av klagesaker etter forskrift om miljørettet helsevern (støy, lukt, avfall, forurensning o.l.) |
Dette er «ad hoc-saker» vi må ta imot og behandle iht. forvaltningslovens regler. Det er vanskelig i et årshjul å planlegge for slike saker. Vi er nødt til å sette av tid til denne typen «uforutsette» og ofte svært tidkrevende oppgaver.
|
Vi har i 2019 jobbet med noen tidkrevende saker. I hovedsak dreide disse seg om ulike varianter av støyklager. Vi har hatt flere møter med utbyggere i bygg- og anleggsbransjen i forbindelse med støyklager.
En av våre saker har gått til fylkesmannen til endelig behandling. Vi fikk medhold i denne
Disse sakene er generelt tidkrevende å behandle og utgjør uforutsigbar arbeidsmengde. Noen ganger blir saksbehandlingstiden for lang pga. den totale arbeidsmengden.
|
Se kommentar |
UTTALELSER Uttalelser i plan- og byggesaker etter forskrift om miljørettet helsevern. Kommunens rolle/oppgave iht. forskriften: Kommunen skal arbeide for å fremme folkehelse og bidra til å sikre befolkningen mot faktorer i miljøet som kan ha negativ innvirkning på helsen, blant annet ved å ivareta hensynet til helse og trivsel i planlegging etter plan- og bygningsloven.
|
|||
Oppgave |
Planlagte oppgaver |
Gjennomføring og kommentar |
Avvik?
|
I plan- og byggesaker får vi innkalling til møter i samarbeids-gruppene i for plansaker og tilsendt sakene i forbindelse med politisk behandling. I tillegg får vi saker direkte til uttalelse fra byggesaks-avdelingen. |
Vi planla å følge med på saker som skulle behandles i samarbeidsgruppene i teknisk sektor, diskutere dem på våre ukentlige avdelingsmøter og gi innspill eller gå på møtene ved behov. |
Vi har gjort det vi hadde planlagt.
Dette er saker vi potensielt kan jobbe svært mye med. Det at rådgiver i folkehelse i By- og samfunnsenheten i samråd med oss og kommuneoverlegen fronter «våre saker» fordi vi ikke har tid, oppleves ikke som tilfredsstillende. Dette anser vi for å være et avvik.
I 2019 har det vært mye arbeid knyttet til trafikkstøy i forbindelse med planlagt omkjøringsvei for E18 under arbeid i Haumyrheitunnelen.
|
Ja (se kommentar) |
RÅDGIVNING Rådgivning og veiledning til privatpersoner, virksomheter og offentlige etater. Tema: støy, skadedyr, radon, inneklima, asbest etc.
|
|||
Oppgave |
Planlagte oppgaver |
Gjennomføring og kommentar |
Avvik?
|
Rådgivning og veiledning til privatpersoner, virksomheter og offentlige etater (inkludert egen organisasjon). Tema: skadedyr, radon, inneklima, støy etc.
|
Vi kan ikke planlegge for denne typen arbeid, og slike henvendelser må besvares og evt. følges opp når de kommer inn. Vi må passe på at det er rom for å ta imot slike henvendelser.
|
Dagens mengde publikumshenvendelser er håndterbar. Vi har forbedret nettsidene våre på disse temaene. I tillegg er befolkningen flinkere til å bruke søkemotorer på nett. For å kunne yte god service til befolkningen, må vi sette av tid til å kunne ta imot og besvare slike henvendelser.
Vi får fra tid til annen spørsmål om vår forvaltningspraksis fra andre kommuner.
|
Akseptabelt |
ANNEN TJENESTEYTING
|
|||
Oppgave |
Planlagte oppgaver |
Gjennomføring og kommentar |
Avvik?
|
Utsteding av hygiene-sertifikat til skip i havner i Kristiansand kommune |
Vi planlegger ikke utstedelse av hygienesertifikat. Vi får forespørsler fra meglerne om vi kan utstede et sertifikat til en konkret båt. |
Vi utførte inspeksjon og utstedte hygienesertifikat til 16 båter i 2019.
Vi utfører per i dag ikke inspeksjonene så grundig som det er lagt opp til etter den internasjonale håndboka for utstedelse av hygienesertifikat. Tidsforbruket på en båt av f.eks. typen Superspeed vil ligge på ca. 8 timer med dette opplegget. Vi meldte fra til Helsedirektoratet om at med det nye opplegget så så vi oss nødt til å frasi oss denne oppgaven. Vi fikk da aksept fra Helsedirektoratet for å fortsette å utføre oppgavene slik vi hadde gjort dem. |
Akseptabelt |
Ta badevanns-prøver i sommer-sesongen |
Vi planla ikke å ta rutinemessige prøver men kun ved mistanke om forurensning. |
Vi tok ingen vannprøver.
Kommunen har hatt et omfattende overvåkningsprogram i svært mange år, og vi har en stor database av prøveresultater som gir en god oversikt over normaltilstanden til alle aktuelle badesteder. Stort sett er kvaliteten alltid i «grønn» sone, med unntak av sterke nedbørsperioder, men dette vet vi allerede vil gi høyere verdier. Ettersom prøver tatt til faste tider kun er øyeblikksbilder, mener vi at vår omfattende erfaring med normaltilstanden er tilstrekkelig. Derimot har vi en beredskap for å ta prøver ved behov, enten fordi det er tegn til forurensning av badevannet, eller på grunn av bekymringshenvendelser fra publikum. En slik målrettet prøvetaking anses som tilstrekkelig, siden vi har så gode bakgrunnsverdier fra mange års målinger. Det er ikke på grunn av ressurssituasjonen at vi har gått vekk fra et overvåkningsprogram, men rent faglige hensyn og mange års erfaring. Vi har bestemt oss for å ta en årlig risikovurdering av om det er noen nye grunner til å reetablere et prøvetakingsprogram. |
Akseptabelt |
OVERORDNET OVERSIKT OVER FAKTORER SOM PÅVIRKER FOLKEHELSEN Forskrift om miljørettet helsevern gir oss plikt til å ha oversikt over negative miljøfaktorer. Dette gjelder bl.a. forurensning, støy, stråling o.l.
|
|||
Oppgave |
Planlagte oppgaver |
Gjennomføring og kommentar |
Avvik?
|
Forskrift om miljørettet helsevern gir oss plikt til å ha oversikt over negative miljøfaktorer. Dette gjelder bl.a. forurensning, støy, stråling o.l. |
Vi hadde ikke planlagt noen oppgaver knyttet til dette. |
Dette arbeidet er det ikke tilstrekkelig kapasitet til. Vi gir innspill til andres arbeid innenfor ulike temaer, men vi er ikke selv pådrivere, slik vi mener vi bør være. Dette anser vi for å være et avvik. |
Avvik (se kommentar) |
ANDRE OPPGAVER i 2019
|
|||
Oppgave |
Planlagte oppgaver |
Gjennomføring og kommentar |
|
Nettsider |
Vi ble i oktober kjent med at nettsidene måtte erstattes av nye ved årsskiftet i forbindelse med ny kommune. |
Vi la ned mye arbeid i november og desember med å etablere nye nettsider. |
|
Samarbeids-møter |
Vi har mange faste samarbeidspunkter med andre etater gjennom året. |
Vi har hatt mange samarbeidsmøter i 2019:
- flere møter i uformelt interkommunalt samarbeid med kommuneoverleger og saksbehandlere innen miljørettet helsevern i flere andre kommuner i Agder. - månedlige møter i forurensningsgruppa, med by- og samfunnsenheten, ingeniørvesenet, Avfall sør og parkvesenet. - møter etter behov med oppvekst (de som godkjenner etter barnehageloven) - flere møter med andre etater som har ansvar opp mot serveringssteder (SOS-forum) - årlig samarbeidsmøte med Kristiansand Eiendom og oppvekst for å snakke om kommunale skole- og barnehagebygg. - flere møter med yrkeshygieniker i bedriftshelsetjenesten. - møte med «inneklimagruppa», med representanter fra bedriftshelsetjenesten og Kristiansand eiendom. - årlig møte om drikkevann med Mattilsynet og ingeniørvesenet - møte med fylkeskommunen om våre tilsyn med skolene.
|
|
Deltakelse på konferanser og kurs |
Vi ønsker hvert år å gå på i alle fall årskonferansen for forum for miljø og helse, der vi møter våre kollegaer i andre kommuner samt de som har ansvar for miljørettet helsevern i Helsedirektoratet. |
Begge saksbehandlerne deltok på Årskonferanse for forum for miljø og helse i Oslo. 9.-10. mai. |
|
Foredrag |
Dette er ikke en type oppgaver vi planlegger for. |
28.01.19 holdt vi foredrag for ei veiledningsgruppe i samfunnsmedisin om vårt arbeid med miljørettet helsevern.
07.11.19 hadde vi heldagsmøte med kommuneoverlegene i Bykle og Valle, der vi fortalte om vårt arbeid med miljørettet helsevern.
|
|
Oppgaver i forbindelse med tilsyn fra Fylkesmannen 4.-5. april 2019. |
Dette er ikke en type oppgaver vi planlegger for. |
Fylkesmannen hadde tilsyn med kommunens arbeid med tilsyn med barnehager og skoler etter forskrift om miljørettet helsevern, med tilsynsbesøk 4.-5. april. Kommunen fikk et lovbrudd på § 30 i Folkehelseloven om internkontroll og en rekke innspill til forbedringer i arbeidet.
Oppfølgingen fra Miljørettet helsevern sin side har bl.a. dreid seg om: • Arbeid med dokumenter i internkontroll- og kvalitetssystemet. • Omlegging fra Sharepoint til kommunens kvalitetssystem EQS. • Informasjonsarbeid til skole- og barnehageledere. • Endring av tilsynsmateriell. • Endring av nettsider. • Utvikling av nytt registreringssystem for tilsynsobjekter. Utarbeide kravspesifikasjon og kontakt med utvikler. • Bedring av rapporteringsrutiner til ledelsen. • Ansettelse av ny person i avdelingen.
|
|
Høringer
|
Dette er ikke en type oppgaver vi planlegger for. |
Vi har gitt innspill til høring av ny forskrift om miljø og helse i barnehager, skoler og SFO. I den forbindelse inviterte vi representanter fra oppvekst og beredskap til diskusjonsmøte.
Vi har hatt møte med representanter fra oppvekst om høringen av endringer i barnehageloven. |