Meldeplikt til folkeregister v. 1.0

 

Hensikt

  • Sikre at barns rett til helsehjelp etterleves
  • Følge føringer i nasjonale faglige retningslinjer

 

Gjelder for

Ansatte i helsestasjon og skolehelsetjeneste

 

Ansvar for gjennomføring

Avdelingsleder

 

Beskrivelse

Helsestasjonen skal, uavhengig av taushetsplikten, melde fra til folkeregisteret dersom de får informasjon som tilsier at en familie ikke bor på den adressen de har oppgitt til folkeregisteret, jf. folkeregisterloven § 7-1. Dette gjøres via skjema på Skatteetatens nettsider
 

Selv om meldeplikten til folkeregistrert gjelder uavhengig av taushetsplikten, skal ikke helsestasjonen ut mer informasjon enn det som vil være nødvendig for at folkeregisteret skal kunne undersøke familiens adresse. Helsestasjonen må utvise forsiktighet i hvor mye som skrives inn i rubrikken om "beskrivelse av forholdet du tipser om" i Skatteetatens skjema, slik at det ikke skrives om flere forhold som er omfattet av taushetsplikten enn det som er nødvendig. For eksempel vil det være tilstrekkelig å si at man har fått brev/innkallinger i retur fra adressen familien står oppgitt med, eller at man har oppsøkt familien for et hjemmebesøk og funnet ut/fått beskjed om at de ikke lenger bor på adressen.

 

Definisjoner

 

 

Vedlegg og referanser

Dokumentet er ikke gyldig (Ikke tilgjengelig)Uteblivelse fra oppsatte konsultasjoner i helsestasjon (Ikke tilgjengelig)