Hensikt
Hensikten med dette dokumentet er å sikre at organisasjonen gjør en systematisk læring minst en gang i året. Se også Deminghjulet og Ti trinns prosessen i slutten av prosedyren. Denne prosedyren lenkes opp i en rekke prosesser i By- og stedsutvikling som en anvefalt metodikk for hvordan evaluere.
Dette dokumentet gjelder primært for leder som skal fasilitere evalueringen. Alle alle ansatte i enheten kan bidra.
Arbeidsgiver har ansvaret for gjennomføringen.
1. Forberedelse til evaluering
Leder sørger for tilbakemelding fra interne og eksterne samarbeidspartnere.
Statistisk grunnlag fra styringsportalen og andre andre kilder bør samles og systematiseres.
2. Innkalling til evaluering
Minst en gang per år gjerne i slutten av året før det skal lages ny årsplan og når tall for tredje tertial foreligger, innkaller leder til evaluering. Alle i enhetne bør innkalles. Innspill til tema bør inviteres til.
3. Selve evalueringen
Presentasjon av trender sammeliknet med tidligere år og sammenliknet med de mål og planer enheten har satt for seg selv.
- Hva har fungert bra
- Hva kan vi gjøre enda bedre
Typiske gode spørsmål i en evaluering
4. Oppsummering og konklusjon
Basert på overnevnte svar, bør følgende evalueres:
Evaluering: Evaluering er å gi en kvalitativ beskrivelse og bedømmelse av noe. I skolen ble tidligere evaluering brukt nærmest synonymt med vurdering. I dag brukes evaluering i større grad om større prosjekter som organisasjon- og sektorevaluering. Evalueringer kan gjennomføres før et tiltak iverksettes, underveis i gjennomføringen, eller etter at tiltaket er avsluttet. De kan utføres av interne eller eksterne fagmiljøer.