HMS-avvik er:
Relatert prosedyre: Avvik og uønskede hendelser - Behandlingsprosedyre
HMS-avviket registreres i Avvik og uønskede hendelser - Registreringsprosedyre. Avviksmeldinger behandles av nærmeste leder og følger dermed linjeveien slik den er organisert gjennom Visma HRM. Det er er leder, eller meldingsansvarlig, som redigerer avvik og eventuelt supplerer informasjon. Fristen for behandling av et avvik er 30 virkedager gjennom avviksmeldingssystemet.
Alle ledere, verneombud og tillitsvalgte har gjennom kvalitetssystemet tilgang og mulighet til å hente ut statistikk og rapporter fra avviksmeldingssystemet og styringsportalen, samt lese innholdet i det enkelte avvik for egen enhet/avdeling.
1 |
Liv/Helse: Ingen personskade Informasjonssikkerhet: Kan gjenopprettes, ikke til tap av anseelse eller integritet. Materiell: Kostnad mindre enn 10.000 kr. Ingen driftsforstyrrelse, stabilt
|
Liv/Helse: Ingen personskade Informasjonssikkerhet: Kan gjenopprettes, ikke til tap av anseelse eller integritet. Materiell: Kostnad mindre enn 10.000 kr. Ingen driftsforstyrrelse, stabilt |
||
2 |
Liv/Helse: Mindre personskade (ikke legehjelp) Informasjonssikkerhet: Kan gjenopprettes, opplysninger på avveie. Vurdere melde Datatilsynet. Materiell: Kostnad 10.000 - 500.000 kr. Mindre driftsforstyrrelse av kort varighet
|
Liv/Helse: Mindre personskade (ikke legehjelp) Informasjonssikkerhet: Kan gjenopprettes, opplysninger på avveie. Vurdere melde Datatilsynet. Materiell: Kostnad 10.000 - 500.000 kr. Mindre driftsforstyrrelse av kort varighet |
||
3 |
Liv/Helse: Moderat personskade (legehjelp) Informasjonssikkerhet: Sensitive opplysninger på avveie, krenkende. Meldes Datatilsynet. Materiell: Kostnad 500.000 - 1.000.000 kr. Moderat driftsforstyrrelse
|
|
||
4 |
Liv/Helse: Alvorlig personskade (fraværsskade/sykehusinnleggelse) Informasjonssikkerhet: Uopprettelig, alvorlig tap av anseelse og integritet. Meldes Datatilsynet. Materiell: Kostnad 1.000.000 - 10.000.000 kr. Store og langvarige driftsforstyrrelser
|
Liv/Helse: Alvorlig personskade (fraværsskade/sykehusinnleggelse) Informasjonssikkerhet: Uopprettelig, alvorlig tap av anseelse og integritet. Meldes Datatilsynet. Materiell: Kostnad 1.000.000 - 10.000.000 kr. Store og langvarige driftsforstyrrelser |
||
5 |
Liv/Helse: Dødsfall / mange skadd informasjonssikkerhet: Uopprettelig, kritisk for organisasjonen. Meldes Datatilsynet. Materiell: Kostnad mer enn 10.000.000 kr. Tjenesten varig ute av drift, større omdømmetap. |
Liv/Helse: Dødsfall / mange skadd informasjonssikkerhet: Uopprettelig, kritisk for organisasjonen. Meldes Datatilsynet.
|
Sannsynlighet |
Verdi |
Eksempel |
Svært lite sannsynlig |
1 |
Vil kunne skje hvert 5. år eller sjeldnere |
Mindre sannsynlig |
2 |
Vil kunne skje 1 gang pr år eller sjeldnere |
Sannsynlig |
3 |
Vil kunne skje 1 gang i måneden |
Meget sannsynlig |
4 |
Vil kunne skje ukentlig |
Svært sannsynlig |
5 |
Vil kunne skje ukentlig/daglig |
Konsekvens |
Verdi |
Eksempel |
Lite alvorlig |
1 |
Liv/helse: Ingen personskade Miljø: Ingen miljøskade Kostnad: <10.000 Ingen driftsforstyrrelse, stabilitet |
Lav |
2 |
Liv/helse: Mindre personskade (ikke legehjelp) Miljø: Mindre miljøskade Kostnad: 10 000 – 500 000 Driftsforstyrrelse av kort varighet |
Moderat |
3 |
Liv/helse: Moderat personskade (legehjelp) Miljø: Moderat miljøskade Kostnad: 500 000 – 1 mill. Moderat driftsforstyrrelse |
Høy |
4 |
Liv/helse: Alvorlig personskade fraværsskade/sykehusinnleggelse Miljø: Alvorlig miljøskade Kostnad: 1 mill. – 10 mill. Store, langvarig driftsforstyrrelse |
Kritisk |
5 |
Liv/helse: dødsfall/mange skadd Miljø: Alvorlig, stor og uopprettelig miljøskade Kostnad: >10.000.000 Tjenesten varig drift, større omdømmetap |