Hensikt
Hensikten med dette dokumentet er å sikre enhetlig saksbehandling i tjenesten
Dette dokumentet gjelder alle ansatte.
Alle ansatte har ansvar for å gjøre seg kjent med prosedyren og følge den.
Her må det skilles mellom de:
Det som er likt i begge tilfeller, og som også vil gjelde for barn med utsatt skolestart, er at det må nøye vurderes hvilken betydning det vil få for barnet å være ett år eldre enn sine klassekamerater. Vurdering må gjøres ift situasjon her og nå, men også ift hvilken virkning dette vil ha senere faglig og sosialt, i pubertet, ved overgang til videregående skole m.m.
For saker der eleven settes ett klassetrinn under sin levealdrer (jf. pk.2 over):
Det er i dag en praksis der kommunen i enkelte tilfeller har gått inn for at barn kan begynne ett trinn under sin alder (jf. pkt 2. over). Det er saker som gjelder minoritetsspråklige, som ankommer landet sent i skoleløpet, som har lite skolegang fra hjemlandet og/eller ikke har tilstrekkelige norskkunnskaper, samt grunnleggende ferdigheter generelt, til å få tilfredsstillende utbytte på sitt alderstrinn. Denne praksisen gir ikke barna 11 år i grunnskolen, men ett år ekstra i grunnskolen ift levealder.
Viser til artikkel publisert 16.05.2013 om innføringstilbud og ett år ekstra i grunnskolen, fra Udir
For saker der det søkes om 11 år (jf. pkt 1 over) og der en setter elever ned ett klassetrinn (pkt 2 over):
Retningslinjer som grunnlag for vurderingen:
Forvaltningsloven og de ulovfestede prinsipper for saksbehandling
Prinsippet om likeverdig opplæring jf. opplæringsloven
Ot.prop. nr. 46 (97-98)
Brev fra Udir datert 02.09.11
Saksbehandlingen må følge forvaltningsloven og ulovfestede prinsipper for saksbehandling. De ulovfestede prinsipper er: forsvarlighet, saklighet, forbud mot vilkårlige avgjørelser, sterkt urimelige avgjørelser og forbud mot usaklig forskjellsbehandling. Også i likhetsprinsippet i opplæringsloven ligger et forbud mot usaklig forskjellsbehandling.
I Ot.prop nr.46 (97-98) kap. 7.2.1 fremkommer det at «Etter lovutkastet frå utvalet skal elevar som har særleg behov for grunnskoleopplæring ut over ti år, ha rett til eitt ekstra år i grunnskolen. I vurderinga skal det leggjast avgjerande vekt på den verdien dette har for det seinare utbyttet eleven får av vidaregåande opplæring».
I Udirs brev datert 02.09.11 står det at det er kommunen som skal avgjøre om det ekstra skoleåret kan tas ut i en privat skole.
Konklusjon:
Hovedregelen er at barn går på det trinnet som tilsvarer deres levealder
Eventuelt kan det vurderes:
Minoritetsspråklige, sent ankommet i skoleløpet, med manglende skolegang, grunnleggende ferdigheter og norsk språk
Barn/unges mulighet til å få større utbytte av den videregående opplæring, dersom de får ett ekstra år, kan vekte i retning av at ett ekstra år innvilges.
Likeverdsprinsippet er et overordnet prinsipp i vurderingen
Saken må vurderes grundig (forsvarlig) ift å gi et helhetlig bilde av barnets situasjon og behov, sett i et langsiktig perspektiv.
Saksgang:
Foreldre evt elever over 15 år søker kommunen .(Samsvarer dette med praksis i oppvekst? )
PPT skriver sakkyndig vurdering .
Kommunen fatter enkeltvedtak .