Søknad om utsatt skolestart - prosedyre v. 1.0

 

Hensikt

Hensikten med dette dokumentet er å sikre enhetlig saksbehandling i tjenesten.

 

Gjelder for

Dette dokumentet gjelder alle ansatte.

 

Ansvar for gjennomføring

Alle ansatte har ansvar for å gjøre seg kjent med og følge prosedyren.

 

Beskrivelse

  • Foreldrene må sende søknad til Oppvekstetaten, som så videresender den til oss.
  • PPT sender standardbrev til foresatte med informasjon om videre saksbehandling dersom dette ikke allerede er kjent for foresatte (eksisterende aktiv klientsak)
  • Samtale med foreldrene, barnehage og den aktuelle skole (informere om kriterier, og den «nye» 1. klassen).
    - Dersom foreldrene fremdeles ønsker å søke om utsatt skolestart avtales det tid for observasjon hjemme eller i barnehagen.
  • Barnet vurderes utfra dokumentasjon og utredning.
  • Saken drøftes i teamet.
  • Sakkyndig vurdering sendes oppvekstsektoren (Bruk egen HK-mal)
  • Vedtaksbrev sendes foreldrene fra oppvekstdirektøren.
 

Må nøye vurderes hvilken betydning det vil få for barnet å være ett år eldre enn sine klassekamerater. Vurdering må gjøres ift situasjon her og nåmen også ift hvilken virkning dette vil ha senere, både faglig og sosialt, i pubertet, ved overgang til videregående skole m.m.