Systemarbeid i skole og barnehage (av større omfang) - prosedyre v. 1.0

Hensikt

Hensikten med dette dokumentet er å sikre at enhetlig saksbehandling i tjenesten.

 

Gjelder for

Dette dokumentet gjelder alle ansatte.

 

Ansvar for gjennomføring

Alle ansatte har ansvar for å gjøre seg kjent med og følge prosedyren.

 

Beskrivelse

((NB: Læringsmiljøveiledning – med utgangspunkt i et barn (avtales ute i samarbeidsmøter/skole eller på mail/bhg)
Jfr. prosedyre læringsmiljøveiledning)

 

Systemhenvisning større systemarbeid - læringsmiljøutvikling (Henvises på eget skjema)

Systemhenvising saksbehandles via inntaksteamet/møtet.

I henviste saker på systemnivå må bestillingen avklares og konkretiseres i første møte. Bestillingen må sees ift institusjonens egen kartlegging, den pedagogiske analysen (PA/SMTTE) ol. , som foreligger forut for henvisningen.

En avklaring innebærer minimum: Målsetting, tidsavgrensning, oppgavefordeling og arbeidsmåte/metode. Dette nedtegnes i referat. Sak avsluttes i evalueringsmøtet som avtales ved oppstart (jfr. tidsavgrensning). Husk å registrere avslutning.

Dersom målet ikke er nådd må annen kompetanse innhentes/vurderes eventuelt ny bestilling til PPT avklares.

 

Eksempler på større systemarbeid i PPT/ hva vi kan tilby:

- Implementering av helhetslesing

- Inkluderende matematikkopplæring

- Klasseledelse/gruppeledelse

- Opplæring/veiledning i TBO

- Ulike utfordringer nyttet til sosiale/emosjonelle

- Kurs fra logopedene

- Logosnettverk

- Språkstimulering

 

Eksempler på verktøy/metoder

- Marte Meo-prinsipper/film

- systematisk observasjon

- PA 

- SMTTE

- Psykoedukasjonspermen

- Livsmestring/RVTS

 

SE PROSEDYRE FOR REGISTRERING AV SYSTEMARBEID.