Hensikt
Hensikten med dette dokumentet er å sikre enhetlig saksbehandling i tjenesten.
Dokumentet gjelder alle ansatte.
Alle ansatte har ansvar for å kjenne til og følge prosedyren-
Overordnet regel er at alle som skal ha kopi av noe i en journal eller innsyn skal ha skriftlig tillatelse fra klienten/foresatte.
Nedenfor er listet opp forskjellige eksempler på innsyn som kan være aktuelle i vår tjeneste. Møter du andre problemstillinger så meld tilbake.
Klienten ber om innsyn: Aktiv sak: forespørsel går direkte til fagperson. Avslutta sak: forespørsel går direkte til leder (evt. fagleder)
Har innsyn i alt (unntatt arbeidsnotater) sammen med fagperson eller leder. Får kopi av alle skriv (relevant dokumentasjon i forhold til behov/anmodning fra klienten). NB. Documaster er PPTs arkiv. Får ikke kopi av noteringsark for test og som hovedregel ikke interne arbeidsdokumenter. Innsyn bør gis dersom hensynet til parten veier tyngre enn behovet for unntak. Dokumenter utstedt av annen instans enn Oppvekst/PPT leveres ikke ut. Men det skal informeres om at det ligger dokumenter fra XX instans.
Behandlende institusjoner/leger/psykolog/rus/NAV:
Får kopi av alt egenprodusert inkl. rapport, skåringsark. (ekskl. spørreskjema fra foreldre).
Barneverntjenesten:
Får kopi av alt egenprodusert som de ber om.
Dersom beskrivelsen inneholder er sentrale begreper som man kan forvente at leseren ikke kjenner til, skriver man en kort definisjon av dem her.
Vedlegg vil være skjemaer eller annet innhold som direkte er knyttet til prosedyren.
Referanser kan være kilder som har blitt brukt til å skrive prosedyren, veiledere eller andre dokumenter som har relevans for dokumentet.