Rapport fra arbeidsgruppe Bosetting av flyktninger v. 1.0

Arbeidsgruppen har bestått av: Denis Zeka (Intro Kristiansand) Rune Håverstad (Avd. Leder Intro Kristiansand)) Morten Aaraas (Søgne) Ingvild Sangvik (Songdalen) Monica Kristensen (Boligavdeling Kristiansand) Katja Lykke Tonstad (Boligavdeling Kristiansand) Elin K Pedersen Lomheim (Intro Kristiansand)

Arbeidsgruppen har hatt 2 møter, 07.11.19 og 14.11.19. Kommunene jobber litt forskjellig i dag. Vi har prøvd å trukke frem det beste fra hver kommune. Alle i arbeidsgruppen er enige i anbefalingene og rutinene som er utarbeidet.

Mandat:

Gi anbefalinger innen gitt ansvarsområde for hvordan bosetting og oppfølging av flyktninger bør organiseres i Nye Kristiansand.

Målsetting:

  • Vurdere styrt eller delvis styrt bosetting
  • Oppfølging før, under og etter bosetting
  • Tildeling av kommunal boliger
  • Dialog med IMDI
  • Depositumsgaranti, etableringspakke, møblering av boliger, lager m.m.
  • Familiegjenforening for introdeltakere

 

Bosetting: I gruppa kom vi frem til at vi skal ha delstyrt bosetting og at vi har et mål om å bosette spredt. Delvis styrt bosetting innebærer at flyktningene ved tildeling av Kommune får 2 uker på å finne egen bolig. Om de ikke gjør det vil boligkontoret finne bolig som de må flytte inn i.
Barnehage og skole er viktig i forhold til hvor deltakere bor, og hvor de går på skolen.

Erfaringen med delstyrt bosetting er:

  • Flyktningene bruker egne ressurser og ressurser i nettverket til fremskaffing av bolig
  • Flyktningene velger selv sitt boområdet og bolig, og er mer fornøyde, mindre klager
  • Det blir større spredning i bosetting og i flere bydeler som er mindre sentrale i Kristiansand (Flekkerøy, Andøya, Timenes, Hamresanden).
  • De skaffer bolig i området hvor boligavdelingen ikke klarer å få tilgang på boliger (Gimlekollen, Søm).
  • Flere har klart å forhandle husleien ned, hvilket bolig avdelingen ikke klarer
  • Huseier og flyktning treffer hverandre før bosetting.

Erfaring med styrt bosetting:

  • Større misnøye med bolig og området flyktningene blir bosatt i
  • Mange flyktninger bosettes i samme området/komplekser
  • Mindre spredning i områder
  • Større utskifting/ mye gjennomtrekk

 

Gruppen er enig om disse rutinene:

Før bosetting

  • Koordinere; kontakt med IMDI, svare på anmodning om bosetting, gjennomgang av kandidater med koordinator /introavdelingen. og evt. helse representant
  • Ved bosetting får koordinator karteleggingsinformasjonen som blir scannet i Visma. Info/velkomstbrev blir sendt til flyktning om bosetting. Flyktning får frist på 2 uker til å finne egen bolig. Boligkontoret finner bolig til flykning hvis de ikke finner bolig selv.
  • Boveileder fyller søknad om sosialhjelp (etablering, husleie, livsopphold, busskort, kommunal garanti, tannlege, optiker ved behov
  • Boveileder lager bosettingsmappe
  • Bestille tolk og avklare ankomst med mottaket
  • Gi utleier nødvendig og relevant informasjon, tilstedeværelse ved innflytting
  • Kjør til lager for å laste opp senger og bord sett for levering. Monter bord sett og senger.
  • Bestille hvitevarer og organisere innkjøp
  • Henting på flyplass, tog, buss eller møte på bostedsadressen
  • Boveileder fyller diverse dokumenter og søknader, feks (flyttemelding/folkeregisteret/skatt, posten, bostøttesøknad

 

Under bosetting

  • Gå gjennom boligen, gi praktisk hjelp og veiledning
  • Forklare vedtak fattet av Nav
  • Forklare avtaler og kontrakter
  • Bistå med hjelp i forhold til ulik dokumentasjon
  • Bistå med å bestille time til tannlege, fastlege, optiker ved behov
  • Bistå med kjøring av møbler som de eventuelt kjøper etter bosetting
  • Bistå med å bestille internett
  • Ha formøte – gjennomgang av saken

Etter bosetting

 

  • Opplæringsoppgaver: bruk av komfyr, ovn, sikringsskap, strømavlesning, strømforbruk, lufting, klesvask og tørking av tøy. Matinnkjøp, buss, fritidsaktiviteter, lokalmiljø
  • Kartlegging fritidsaktiviteter for barn og hjelp til påmelding  
  • Grunnleggende økonomisk veiledning, skaffe bankkonto, innboforsikring mm
  • Helsesjekk, følge til ulike helse tjenester, vaksinasjon, skjermbilde
  • Følge til barnehage, skole ved første gang
  • Ha oppfølgingsansvar inntil 3 måneder, eller til personen er begynt i introprogram
  • Ha oppfølgingsansvar vedrørende bolig, huseier, flytting, veiledning om praktiske oppgaver (så lenge de er introdeltakere
  • Boveileder bistår med å opprette kontakt med sosialveileder ved behov
  • Skaffe personnummer
  • Boveileder bistår/veileder i Familiegjenforeningssaker

Kommunale boliger:
Hvordan kommunale boliger fordeles bestemmes av boligkontoret. Det er litt ulike tildelingskriterier i dag i kommunene.  Det vil være vanskelig å øremerke boliger for flyktninger.
Det er enighet i gruppa om at overføringsflyktninger(OFF) som en hovedregel bør bosettes i kommunale boliger.

Dialog med IMDI: Koordinator og avdelingsleder svarer ja til ut søkning fra IMDI. Hvis det blir utsøkt flyktninger med helseutfordringer eller overføringsflyktninger, så kalles følgende inn til et møte: Enhetsleder integrering, enhetsleder samfunnsmedisinsk enhet og avdelingsleder bolig og tjenestetildeling.

Kommunal garanti: Kristiansand og Songdalen har samme ordning med NAV garanti. Søgne har en egen som også delvis dekker skade i boligen. Vi ble enige om å fortsette med dagens ordning som vi har i Kristiansand og Songdalen. Vi ble også enige om at vi skal bruke samme etablerings liste som Kristiansand kommune har i dag ETABLERINGSSLISTE- bosetting fra mottak

Familiegjenforening/intro deltakere og enslige mindreårige:

Det er enighet i gruppa om å videreføre dagens rutiner i Kristiansand