EM Dødsfall på boligen v. 1.2

Hensikt

Håndtere dødsfall på avdelingen. 

 

Gjelder for

Tjenester for Enslige mindreårige

Ansvar for gjennomføring

Avdelingsleder og ansatte som er på jobb

Beskrivelse

Dersom et dødsfall skjer i en avdeling må personalet:

  • Kontakte ambulanse 113
  • Kontakte avdelingsleder
  • Ivareta de andre beboere

Avdelingsleder (evt stedfortreder eller enhetsleder) må umiddelbart komme på jobb og gjøre følgende:

  • Innhente informasjon om dødsfallet fra andre instanser (sykehus, politi, osv).
  • Avdelingsleder kontakter pårørende/ verge.
  • Avdelingsleder kontakter øvrige personal for å informere om dødsfallet.
  • Sørge for at samtale og nødvendig informasjon blir gitt til medbeboere samt tilby oppfølging videre.
  • De som har vært i situasjonen skal ikke forlate arbeidsplassen før det er gjennomført debriefing.
  • Debriefing
  • Innkaller personalet til ekstraordinært møte, samme dag, eller senest påfølgende dag.
  • Gi god informasjon til alle ansatte og beboere under hele prosessen.
  • Avdelingseder planlegger videre oppfølging av den enkelte, etter behov.
  • Vurdere behov for ekstern oppfølging av den enkelte.
  • Øvrige beboere tilbys også debriefing.

 

Vedlegg og referanser

Se egen veileder og HMS rutine til oppfølging av traumatiske hendelser.