Hensikt
Håndtere dødsfall på avdelingen.
Gjelder for
Tjenester for Enslige mindreårige
Ansvar for gjennomføring
Avdelingsleder og ansatte som er på jobb
Beskrivelse
Dersom et dødsfall skjer i en avdeling må personalet:
- Kontakte ambulanse 113
- Kontakte avdelingsleder
- Ivareta de andre beboere
Avdelingsleder (evt stedfortreder eller enhetsleder) må umiddelbart komme på jobb og gjøre følgende:
- Innhente informasjon om dødsfallet fra andre instanser (sykehus, politi, osv).
- Avdelingsleder kontakter pårørende/ verge.
- Avdelingsleder kontakter øvrige personal for å informere om dødsfallet.
- Sørge for at samtale og nødvendig informasjon blir gitt til medbeboere samt tilby oppfølging videre.
- De som har vært i situasjonen skal ikke forlate arbeidsplassen før det er gjennomført debriefing.
- Debriefing
- Innkaller personalet til ekstraordinært møte, samme dag, eller senest påfølgende dag.
- Gi god informasjon til alle ansatte og beboere under hele prosessen.
- Avdelingseder planlegger videre oppfølging av den enkelte, etter behov.
- Vurdere behov for ekstern oppfølging av den enkelte.
- Øvrige beboere tilbys også debriefing.
Vedlegg og referanser
Se egen veileder og HMS rutine til oppfølging av traumatiske hendelser.