EM, bortvisning av uønskede besøkende v. 1.2

Hensikt

Opptre hensiktsmessig når uønskede personer oppholder seg i den respektive bolig.

Forebygge vold – forebygge at uønskede personer oppsøker avdeling.

Gjelder for

Alle ansatte

Ansvar for gjennomføring

Den som står i situasjonen.

Beskrivelse

Dersom den uønskede personen bor i en annen avdeling i tjenesten, kontakter man først tilhørende avdeling for å be dem hente den besøkende. Om ikke det har effekt, følges prosedyre under.

  • Vurder situasjonen fortløpende
  • Snakk med ungdommen som har besøk spør om han er komfortabel med å be besøkende dra. Hvis ikke vedkommende er det, må den ansatte be den besøkende dra.
  • Hvis besøkende nekter å forlate stedet ring politiet 02800 eller ved akutt situasjon, ring nødnummer 112 – gjør rede for problemstillingen, oppgi navn (hvis det er kjent), utseende, påkledning, grunn for bekymring, hvor han oppholder seg.
  • Merk tidsangivelsen politiet oppgir for når de kommer.
  • Når tidsangivelsen er utløpt, ring politiet på nytt å gjenta og minn om saken og få ny tidsangivelse.​​

Overfor den uønskede personen:

Hvis situasjonen er ute av kontroll og besøkende yter agressjon og trussel, skal personalet trekkes tilbake og skjerme seg selv til politiet ankomer. 

Avvik skrives i kvalitetssystemet og leder tar kontakt med den aktuelle ansatt for debriefing så fort det er mulig.