EM Innleie av ekstra bemanning v. 1.1

Hensikt

Trygge personalet og beboere.

Avverge og forebygge hendelser og ubehagelige episoder i miljøet.

Forebygge sykemeldinger / utbrenthet blant personalet.

 

Gjelder for

Alle ansatte

 

Ansvar for gjennomføring

Avdelingsleder og teamkoordinator

 

Beskrivelse

Når den som er på vakt føler seg utrygg, eller det er uroligheter i miljøet, er det mulig å leie inn ekstra bemanning, slik at man da er flere personer på vakt. Dette skal kun gjøres i perioder hvor det er en ekstra belastning for personalet å være få på jobb. Før man tar i bruk denne rutinen, bør det først vurderes å flytte på personalet slik at det er flere på jobb ved de mest sårbare tidspunktene.

Eksempel på slike situasjoner kan være:

  • Utagerende adferd hos ungdom eller besøkende
  • Synlig rusing som oppleves ekstra belastende
  • Psykiske utfordringer
  • Verbale trusler- mot personale eller med beboere
  • Vold- mot personalet eller beboere

I slike situasjoner, der man kan se at det er en økende tendens til uro i miljøet og at uroen eskalerer, er det viktig at man leier inn ekstra bemanning, også med tanke på den som kommer på vakt etter deg, slik at man ikke forskyver problemene over på neste vakt. Det er lettere å få tak i folk på noen timers varsel. Drøft med nærmeste leder.

Dersom det er behov for dette på kvelds eller nattestid, er det den som er på jobb som tar avgjørelsen.

Følg instruks for innleie av vikar. Dreier det seg om innleie for mer enn én vakt eller én helg, må dette godkjennes av leder. 

Meldes som avvik i Kvalitetssystemet.

 

Definisjoner

Denne rutinen skal brukes dersom det leies inn ekstra bemanning utover antall personer i ordinær turnus ved avdeling. Hver avdeling har sin godkjente turnus med ordinære vakter.

Det er anledning til å forsterke bemanningen ytterligere dersom situasjonen kvalifiserer ut fra beskrivelsen.

 

Vedlegg og referanser